Klassekampen.no
 
Biblioteket
Onsdag 13. september 2017

Robotene kommer!

På barneskolen leste vi «Hjelp, Roboten er løs» av Phillip Newth og forventet flygende biler i løpet av det neste tiåret. Siden da jeg følt at vi har dyttet oppfinnelsesbarrierene stadig ti år lengre fram – men nå er...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 2. august 2017

Bøndenes pengebad

Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hører at bonden er oversubsidiert, så hadde jeg vært langt rikere enn en gjennomsnittlig småbruker. Nevner du navnet Hegnar i nærhet av en gårdbruker, blir det møtt med et fnys ...

Les mer >>

 
Biblioteket
Onsdag 10. mai 2017

Stay skeptisk

Min forrige spalte her i Kron og Mynt, med tittel «Falsk forskning» (12. april), gav meg mange leserbrev. Og ikke fra dem som jeg anser som mine umiddelbare kampbrødre og -søstre i kampen for et bedre samfunn. Jeg...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 12. april 2017

Falsk forskning

Tidligere i år fikk jeg en henvendelse fra et radioprogram i Storbritannia. Produsenten hadde lest at jeg var kritisk til ekspertisen til Det internasjonale pengefondet (IMF). Etter litt fisking skjønte jeg at de...

Les mer >>

 
Biblioteket
Onsdag 1. mars 2017

Lønn for livet

Er ideen om borgerlønn en utopi drømt fram av naive idealister, eller er det en praktisk løsning for å løse opp i byråkratisk kompliserte velferdsstater? Jeg møtte ideen for første gang i en sosiologiforelesning i...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 18. januar 2017

Økonomen fikser

Forrige uke møttes mange av verdens akademiske økonomer til det årlige møtet i American Economic Association. De flokket til Chicagos hoteller for å presentere sine forskningsartikler. Ester Duflo holdt årets Richard...

Les mer >>

 
Biblioteket
Onsdag 7. desember 2016

Fanget i matten

I 2014 kunne man lese i nyhetene at selskapet Deep Knowledge Ventures hadde oppnevnt en datamaskinstyrt algoritme – som de hadde gitt navnet Vital – til å sitte i sitt styre. Algoritmen skulle være med å bestemme...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 2. november 2016

Kontrafaktisk

«What is the counterfactual?» Da jeg tok doktorgraden min i økonomisk historie hørte jeg dette spørsmålet hver onsdag. Spørsmålet kom i ukens forskningsseminar fra professorene som grillet doktorgradsstudentene, og...

Les mer >>

 
Biblioteket
Onsdag 14. september 2016

Å sparke bort stigen

Denne mandagen holdt Utviklingsfondet et «Kræsjkurs i utviklingsøkonomi» på Litteraturhuset. Ett av hovedspørsmålene var hva fattige land kan lære fra rike lands historie. En ting har det alltid vist seg besnærende...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 3. august 2016

Skatteunngåelser

Hvorfor er fattige land fattige? Vel, det er åpenbart fordi de har lite penger. Og det betyr jo også at staten har lite penger og ikke har kapasitet til å gjøre ting som man forventer at stater skal gjøre. Derfor er...

Les mer >>

 
Biblioteket
Onsdag 22. juni 2016

Arme råd til Afrika

«Afrikas kraftige vekst har bremset helt opp», meldte Aftenposten i mai. Aftenpostens journalist rapporterte på grunnlag av de nye prognosen fra Det internasjonale pengefondet (IMF). Ifølge...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 25. mai 2016

Verdens revisor

I 2013 publiserte jeg boka «Poor Numbers». Der påpekte jeg at vi vet langt mindre om inntekt og vekst enn vi liker å tro. Tallene vi finner i databasene til Verdensbanken, og som vi får servert fra...

Les mer >>

 
Biblioteket
Tirsdag 19. april 2016

Statistiske såpebobler

I en høst som var preget av flyktningkrise og undergangstanker, kom statistikkjendisen Hans Rosling med et oppløftende budskap: Det kommer til å gå bra. I flere korte videosnutter viste Rosling med kart og tall og...

Les mer >>

Biblioteket
Onsdag 13. april 2016

Glemte byggeklosser

Hvorfor har vi universiteter? Det er vel åpenbart at akademikere driver med utdannelse av studenter. Men utover levering av unge og lovende studenter på bachelor- og masternivå, er det forskningen som driver det hele. ...

Les mer >>

 
Biblioteket
Tirsdag 29. mars 2016

Et farlig snevert kunnskapssyn

metode

Det fenomenet som bekymrer meg mest i akademisk arbeid og kunnskapsformidling er mangel på toleranse og forståelse på tvers av metodiske tilnærmelser til kunnskap. Det tjener muligens...

Les mer >>

 
Viser 1-15 artikler av 39

Velg år:

 

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk