Mer tidlig terping

Mannsutvalgets utredning «Likestillingens neste steg» beskriver kjønnsforskjeller i utdanning som et problem som bør løses. I dag har gutter i snitt dårligere karakterer i alle fag enn jenter, med unntak av gym. Det er også langt flere jenter enn gutter som fullfører den videregående opplæringen, og i høyere utdanning er bare 40 prosent av studentene menn. I norsk utdanning har jenter en fordel. En årsak utvalget peker på, er at gutter og jenter utvikler ferdigheter og personlighetstrekk som er viktige for skoleprestasjoner i ulikt tempo. Seksårs­reformen kan derfor ha gitt gutter en tidlig ulempe. Økt timetall på barnetrinnet har også ført til mye mer stillesitting, som er tilpasset jenters ferdigheter.

Tiltakene utvalget foreslår for å utjevne forskjellene, framstår dessverre ganske tafatte. Utredningen har ikke vyer om store grep, som å rulle tilbake seksårsreformen, redusere timetallet eller få inn mer praksis i skolen. Riktignok foreslår utvalget en mer praktisk og variert skolehverdag, men tiltaket begrenser seg til «å utvide antall undervisningstimer i de praktisk-estetiske skolefagene (kropps­øving, kunst og håndverk, musikk, mat og helse)». Som de fleste som er i befatning med grunnskolen vet, er dette fag som stadig har blitt mer teoretiske. Med unntak av gym gjør jenter det dessuten bedre enn gutter i disse fagene allerede.

Utvalget har også blitt så fascinert av det såkalte Agderprosjektet at de foreslår nasjonale føringer for innføring av lekbasert læring i barnehagen. Prosjektet viser at de som trenes i matte og selvregulerende aktiviteter tidlig, er flinkere i dette når de begynner på skolen. Noe annet ville også vært rart. Men her mener vi utvalget ser problemstillingen fra feil kant. Det er jo ikke tidlig terping til et skolesystem jenter vinner i, som er løsningen. Målet må være en skole som gir mestringsopplevelser for flere gutter, ikke å forme dem til å passe inn i en skole hvor jenter har en fordel. Det er lurt av flere grunner. For det første kan gutter som sliter med stillesitting, oppleve mestring og å være til nytte. For det andre trenger samfunnet så mange andre egenskaper enn dem som i dag vektlegges i skolen. Mannsutvalgets forslag til tiltak i skolen framstår derfor ikke særlig ambisiøse på gutters vegne.

Leder