Miljøkrisa er en markedssvikt, ifølge økonomisk teori. Den reelle kostnaden ved å kjøre bil er ikke reflektert i markedsprisen. Bilkjøring gir en rekke negative «eksternaliteter» for samfunnet; det vil si kostnader som verken bilprodusent eller konsument må betale for. Isteden sitter samfunnet igjen med regninga og konsekvensene. Listen er lang: De fleste biler slipper ut CO2 som ødelegger menneskenes livsgrunnlag på planeten. I tillegg fylles byene opp av biler, de tar for mye plass og gir alvorlige helseplager for mennesker som puster inn eksosen. Motorveiene ødelegger naturmangfold og fri natur. Biler lages av metaller som krever store naturinngrep når de hentes ut fra jordskorpen, og selve produksjonen er både forurensende og energikrevende.
Økonomene Morten Jerven, Erik S. Reinert, Rune Skarstein, Chr. Anton Smedshaug, Ebba Boye og Marie Sneve Martinussen skriver onsdager i Klassekampen.