Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Sanger om is og ild: Ramin Djawadis musikk vant slaget om Winterfell.

Spellemann på tronen

LANG NATTS FERD: Seere skjønte nærmest instinktivt at noe var på gang da pianotoner innledet begynnelsen på slutten av sist ukes episke slag om Winterfell. FOTO: HELEN SLOANE/HBO

Når manus svikter, må musikken redde den dramaturgiske nerven i «Game of Thrones».

Vi får vel begynne med en liten advarsel: ikke les videre om du vil unngå såkalte spoilere fra handlingen til forrige mandags episode av HBOs umåtelig populære tv-serie (og popkulturelle fenomen) «Game of Thrones». Det er nemlig ganske umulig å skrive om Ramin Djawadis musikk for serien, både den skrevet for tredje episode i seriens åttende og siste sesong, og musikken for de foregående 69 episodene (og de tre som nå gjenstår), separat fra den ofte komplekse og alltid kompliserte handlingen i sagaen om kampen om jerntronen i Westeros. Det vil dermed også si at denne teksten vil gi svært liten mening for dem som aldri har sett en episode av «Game of Thrones».