Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Max Cilla: Musiker og fløytebygger fra Martinique som fikk en uventet renessanse etter mer enn femti utrettelige årsverk.

Fjellfløytas far

KARIBISK JAZZ-ZELIG: Max Cilla har hatt det med å dukke opp i overraskende betydningsfulle settinger, og har nå i en alder av 74 et aldri så lite momentum. Olga Kravets

Klangen i bambusfløytene til Max Cilla er sangen til skogene i fjellskråningen på den karibiske øya Martinique.

– Den viktigste forbindelsen mellom min musikk og jazz er faktisk på det ideologiske nivået. For slik jazz er musikk som har gitt bekreftelse og verdighet til folk med afrikansk opprinnelse i USA, ønsker jeg med min musikk å gi bekreftelse og verdighet til landsbykulturen på Martinique, som er kulturen til et annet folk med afrikansk opprinnelse. Samtidig har rytmene i min musikk, i likhet med rytmikken i jazz, et opphav fra Afrika, sier fløytebyggeren og musikeren Max Cilla.