Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Mens Cappelen Damm satser titalls millioner på lydbøker leserne vil ha, sutrer kritikerne i pressen.

Det digitale kulturløftet

HØRT SÅNT! Cappelen Damm vil verken hindre konkurranse eller undergrave Bokavtalen med sin lydboksatsing Storytel, skriver konsernsjef Tom Harald Jenssen. Bilde fra bokmessen i Göteborg. FOTO: FREDRIK SANDBERG, TT/NTB SCANPIX Fredrik Sandberg/TT

Dagens boklesere vil ha innbundne bøker, pocketbøker, e-bøker og lydbøker. De vil at bøkene skal være tilgjengelige i fysisk bokhandel, nettbokhandel, bokklubber, dagligvare, kiosk, i strømmetjenester og i bibliotek. Denne kompleksiteten koster penger. Å spille inn en lydbok koster mellom 20.000 og 60.000 kroner. 1000 lydbøker koster mellom 20 og 60 millioner kroner. Bokbransjens utfordring er at verken flere formater eller salgskanaler ser ut til å utvide totalmarkedet. Inntil nå. Kanskje kan strømmetjenester for ebøker og lydbøker, som Storytel, over tid igjen gi vekst i totalkonsumet av bøker.