Fredag 21. februar 2020
• Polaris og Amedia har kjøpt hvert sitt svenske lokalaviskonsern • Nå kan også Hall Media få norsk eier
Norske konsern på harryhandel
– Vi vil ha en eier som satser på journalistikken, sier Joel Jonsson, tillitsvalgt i Hall Media. Polaris og Amedia er i budkamp om det kriserammede konsernet.

Medier

I Norge er markedet for lokalaviser delt i to, mellom mediekonsernene Amedia i Oslo og Polaris i Trondheim. I sin jakt på nye markedsposisjoner har de to selskapene derfor vendt blikket mot Sverige.

I februar fjor kom det første store oppkjøpet over landegrensa. Sammen med Bonnier gikk Amedia gikk inn som deleier av Sveriges tredje største mediekonsern: Mittmedia i Gävle. Prisen skal ha vært rundt 150 millioner svenske kroner.

Nyheten ble etterfulgt i april av Polaris’ oppkjøp av et annet svensk medie­konsern, Stampen i Göteborg. For 158 millioner kroner fikk trønderne majoritetskontroll over tradisjons­rike Göteborgs-Posten og 16 lokalaviser (se grafikk).

Nå er de norske mediekonsernene på frierferd igjen. Onsdag denne uka meldte den svenske bransjeavisa Dagens Media at både Polaris og Amedia er i oppkjøpsforhandlinger med eierne av Hall Media, et mediekonsern med hovedsete i Jönköping.

Fakta

På tokt i østerled:

• De norske mediekonsernene Polaris og Amedia kjøper opp kriserammede svenske lokalaviser.

• I fjor kjøpte Amedia seg inn i konsernet Mittmedia, mens Polaris ble hovedeier i Stampen.

• Nå skal begge selskapene ønske å kjøpe Hall Media.

• Hovedeier i Polaris er Schibsted (29 prosent), som også eier de svenske avisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Amedia er eid av en stiftelse.

Hall Media:

• Svensk mediekonsern med hovedkontor i Jönköping og nedslagsfelt i Sør-Sverige (Småland og Västergötland).

• 350 ansatte.

• Springer ut av Jönköpings-Posten (grunnlagt 1865). Eier blant også Smålänningen, Skaraborgs Tidning og en rekke gratisaviser. Flere titler er lagt ned de siste årene, og noen papiraviser er blitt reine nettaviser.

• Denne uka meldte bransjenettstedet Dagens Media at de norske konsernene Amedia og Polaris begge er interesserte i å kjøpe konsernet. Svenske NTM, som blant annet eier Norrköpings Tidningar, skal også være inne i bildet.

Mittmedia:

• Svensk mediekonsern med hovedkontor i Gävle og nedslagsfelt i Midt-Sverige.

• 1100 ansatte.

• Springer ut av avisa Gefle Dagblad (grunnlagt 1895). Eier 28 lokalaviser, blant andre Arbetarbladet, Dala-Demokraten og Östersunds-Posten.

• Schibsted forsøkte å kjøpe seg inn i Mittmedia i 2015. Tre år seinere var det Schibsted-eide Polaris som prøvde seg. I stedet ble konsernet kjøpt av norske Amedia (20 prosent) og svenske Bonnier News (80 prosent) i februar 2019.

Stampen Media:

• Svensk mediekonsern med hovedkontor i Göteborg og nedslagsfelt i Vest-Sverige.

• 1500 ansatte.

• Springer ut av Göteborgs-Posten (grunnlagt 1813), Sveriges nest største abonnementsavis etter Dagens Nyheter.

• Konsernet eier til sammen 17 lokalaviser, deriblant Kungälvs-Posten, Mölndals-Posten og Alingsås Kuriren.

• I april 2019 ble norske Polaris hovedeier i Stampen (51 prosent) gjennom et investeringsselskap som også består av svenske konsernene NWT-gruppen og VK Media.

Står i økonomisk krise

Ingen i ledelsen i Polaris eller Amedia ønsker å kommentere spekulasjonene om eventuelle oppkjøp av Hall Media.

– Vi kommenterer ikke på denne typen spekulasjoner som kom fram i Dagens Media, sier Polaris Medias konsernsjef Per Axel Koch.

Stig Finslo, Amedias direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt, svarer på sms:

«[…] uansett vil svaret vårt være det samme som når vi tidligere har fått lignende spekulasjoner: Vi har ingen kommentar til spørsmålet».

Blant journalistene i Hall Media blir nyheten tatt imot med en blanding av nysgjerrighet og optimisme, forteller, Joel Jonsson, tillitsvalgt for journalistene.

Konsernet står midt i en økonomisk krise. I november i fjor vedtok eierne å kutte 65 stillinger, hvorav 37 journalister. Da ledelsen i neste omgang sørget for å gi sine egne toppledere et kraftig lønns­påslag, svarte konsernets fagforeninger med å erklære full mistillit til ledelsen.

– Vi vil har en eier som forstår verdien av journalistikken og avisa, sier Joel Jonsson til Klassekampen.

Har tro på nordmennene

Som journalist i Jönköpings-Posten og konserntillitsvalgt for kollegaene i Hall Medias lokalaviser, ønsker han seg nye eiere som kan tilføre konsernet digital kompetanse og økonomiske muskler.

– Om våre nye eiere er norske, svenske eller av en annen nasjonalitet, spiller ingen rolle, sier Jonsson.

De siste årene har virksomheten i Hall Media vært preget av fallende opplag og kraftig annonsesvikt. Bare i fjor falt annonseinntektene med hele 22 prosent, fra 140 til 100 millioner kroner, ifølge Dagens Media.

Ut fra det han har lest om utviklingen i det norske medie­markedet, har Joel Jonsson stor tro på norske eiere.

– Vi har tatt store steg i digitaliseringen de siste seks – sju årene, men det virker som om norske medier er kommet enda lenger, sier Jonsson.

At svenske medier er attraktive oppkjøpskandidater for norske konsern, kommer ikke som noen overraskelse på direktør Jonas Ohlsson ved medieforsknings­instituttet Nordicom i Göteborg.

Ifølge Ohlson var avisfloraen i Sverige helt fram til 2000-tallet fortsatt preget av lokalt eierskap og partipresse. Mens det norske medielandskapet ble konsolidert i færre og stadig mer slagkraftige mediekonsern, slet svenske aviser med å henge med i den teknologiske utviklingen av digitale plattformer og nye forretningsmodeller.

– Partiidentiteten til de svenske avisa sto i veien for omstruktureringen av avismarkedet. Først et stykke ut på 2000-tallet skjøt det fart, med en rekke omfattende oppkjøp, sier Ohlsson.

– Fikk dem nesten gratis

Startskuddet for etableringen av større, regionale medie­konsern kom da Centerpartiet la ut sine fem–seks parti­aviser for salg. Men prisene for oppkjøp var høye og førte til usunn gjeldsbelastning, noe mediekonsern som Stampen og Mittmedia etter hvert fikk erfare. Da den digitale transformasjonen skjøt fart, var det ikke penger igjen til å satse.

Dersom Amedia og Polaris ikke hadde kommet inn som nye eiere i fjor, ville de to konsernene gått konkurs, ifølge Jonas Ohlsson.

– På grunn av den vanskelige økonomiske situasjonen fikk de norske mediekonsernene overta selskapene nesten helt gratis, sier Ohlsson.

– Sett fra norsk side vil jeg tro at svenske mediekonsern har et veldig godt utvik­lingspotensial. Amedia og Polaris har ønske om å ekspandere, og de har økonomisk kraft til å gjennomføre en digital omstilling

«De har litt krutt»

Ifølge Dagens Media er Amedia gått sammen med Bonnier News for å overta Hall Media, slik de gjorde overfor Mittmedia i fjor.

Jonas Ohlsson ser tegn til et fellesnordisk medie­marked, hvor det bare er rom for en håndfull store mediekonsern.

– Skal avisene overleve, må de samles i større grupperinger. Og da må mediemangfoldet defineres ut fra innholdet som tilbys leserne og ikke ut fra hvem som eier mediene, sier Ohlsson.

Sett fra Polaris-sjef Per Axel Kochs ståsted er det ingen tvil om at norske mediekonsern kan gi svenske medie­konger et løft, både redaksjonelt og økonomisk. Da Polaris ble medeier av Stampen i fjor, gikk Koch inn som ny styreleder for konsernet.

– Vi har fått til ganske mye allerede, med flere lesere og lengre rekkevidde. Samarbeidet med både ledelsen og de ansatte er også godt. Vi mener vi har en god del å bidra med, ikke minst i den digitale tranformasjonen, hvor svenske medier har ligget litt etter de norske, sier han.

At det nye eierskapet også blir godt mottatt av Göteborgs-Postens ansatte, går tydelig fram av et intervju med journalistenes tillitsvalgte, Gabriella Mohoff:

«De setter opp tydelige mål, og det virker som de har litt krutt», sier hun til svenske Journalisten.

jonas.braekke@klassekampen.no

Mandag 30. mars 2020
Uansett hvor lenge unntakstilstanden varer, vil 2020 neppe bli et normalt inntektsår for museene. Museumsforbundet frykter at tapet kan vedvare i flere år.
Lørdag 28. mars 2020
En av ti nordmenn har liten tiltro til forsk­ning på kjønn og likestilling, viser en ny undersøkelse. I flere land er kjønnsstudier under sterkt press.
Fredag 27. mars 2020
Hole bibliotek lar brukerne bestille og plukke opp bøker i en eske på utsida av døra. Nå håper Norsk bibliotekforening at flere små bibliotek følger etter.
Torsdag 26. mars 2020
Et treårig arbeidsstipend til Karl Ove Knausgård fikk forfatter Rune Salvesen til å se rødt. Nå etterlyser han en behovsprøvd stipendordning.
Onsdag 25. mars 2020
Bokbransjen frykter dårlig boksalg påvirker det litterære kretsløpet. – Bøker kan bli en luksus­vare mange ikke unner seg, sier ­daglig leder ved ­Sagene bokhandel.
Tirsdag 24. mars 2020
Kristin Flood trekker lydbøkene sine fra strømmetjenesten Storytel. Hun beskriver forfatterhonoraret som skandaløst lavt.
Mandag 23. mars 2020
Tusenvis av selskaper kan vite hvor Grindr-bruker Rolf Martin Angeltvedt befinner seg. Det kan det snart bli satt en stopper for.
Lørdag 21. mars 2020
Elisabeth Sjaastad i Nettkino vil tilby strømming av helt ferske filmer i koronakrisa. Stengte kinoer er skeptiske til tiltaket.
Fredag 20. mars 2020
Avisa Frostingen har mistet nesten alle annonse­inntekter som følge av koronakrisa. Og de er ikke alene. Flere vil gå dukken, advarer Landslaget for lokal­aviser.
Torsdag 19. mars 2020
Maja Lundes «Bienes historie» er i det stille blitt tilgjengelig for strømming hos både Fabel og Storytel. Nå forventer forfatteren at flere av kollegaene hennes får samme fordel.