Mandag 20. januar 2020
Ja til folkemusikkfestival, nei til Folkelarm
SÅNN I FJOR: På tide å tenke nytt?

Gjestespill

 

Siden 2005 har Folkelarm vært en fest og et landemerke for svært mange folkemusikkinteresserte over det ganske land. Hvert år mottar den landsdekkende folkemusikkorganisasjonen FolkOrg, som arrangerer bransjetreffet, store mengder søknader fra musikere som ønsker å spille på Folkelarm. Her møtes musikere, arrangører og musikkbyråkrater gjennom tre dager med konserter, seminarer og mingling på Riksscenen i Oslo.

«Hovedmålet med Folkelarm er å markedsføre folkemusikkartister», skriver FolkOrg selv. Spørsmålet er om ikke folkemusikkartister kan markedsføres minst like godt på en ordinær musikkfestival. Jeg mener tida er overmoden for å erstatte Folkelarm med en brei folkemusikkfestival i Oslo. Her er fem argumenter:

1. Hovedstaden har en mengde sjangerfestivaler med høy kvalitet: Ultima for samtidsmusikk, Oslo Jazzfestival, Oslo kammermusikkfestival, Oslo Early for tidligmusikk, AllEars, Inferno, Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, Øyafestivalen, for å nevne noen.

Oslo World og Melafestivalen er fine festivaler, men ingen av dem har tradisjonsmusikken som utøves blant musikere som bor her som hovedsatsing. Mange folkemusikere har spilt på flere av disse festivalene, men publikum, utøvere og tradisjonsmusikken som finnes her i landet hadde fortjent en egen festival som kunne løfte fram det store mangfoldet som eksisterer i denne sjangeren i dag, og ikke minst initiere nye kunstneriske prosjekter og samarbeid i større grad enn hva et bransjetreff som Folkelarm kan.

2. En festival kan også romme et bransjetreff. Etter å ha spilt på Folkelarm og Førdefestivalen flere ganger, kan jeg slå fast at en betalt konsert på Førdefestivalen gir større uttelling for flere konserter i utlandet enn hva en ubetalt showcase på Folkelarm gir. Førdefestivalen inviterer i samarbeid med Music Norway delegater fra hele verden til festivalen, og det burde også en eventuell festival i Oslo kunne gjøre.

 

3. En stiftelse som driver en framtidig folkemusikkfestival vil ha en ypperlig samarbeidspartner i Riksscenen, et hus med tre ulike scener, høy teknisk standard og ikke minst en profesjonell stab som arrangerer konserter året gjennom. Med tyngdepunkt i Riksscenen og med tilgang på kirkerom, gallerier og liknende, vil en slik festival kunne tilby et – for mange – overraskende bredt spekter av konsert- og forestillingsopplevelser som viser spennet og kvaliteten i sjangeren tradisjonsmusikk i dag.

 

4. I dag er det den landsdekkende organisasjonen for folkemusikk og -dans, FolkOrg, som arrangerer Folkelarm. Det kan ikke være tvil om at det går med mye administrative og økonomiske ressurser til dette arbeidet, og en kan stille spørsmål ved om denne ressursbruken er det som best styrker utøvende folkemusikeres hverdag på lengre sikt.

 

5. Sist, men ikke minst: Utøvende musikere fortjener å få betalt for arbeidet sitt.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 20. januar 2020 kl. 08.20
Mandag 6. april 2020
KommentarRobert Altmans bransje- og tidsåndssatire «The Player» (1992) utspiller seg i og rundt et filmstudio der hovedpersonen Griffin Mill (Tim Robbins) er ansvarlig for å sile...
Mandag 16. mars 2020
Et kulturliv i karantene er både en krise og et stort, merkbart tap, men påbudt isolasjon er også en mulighet for mer musikk.
Mandag 3. februar 2020
Gjestespill«Bør jeg slutte å strømme musikk på grunn av miljøet?» Mange spør meg om det. Først skjønte jeg ikke hvor alle spørsmålene kom fra, men så oppdaget jeg presseoppslagene som har...
Mandag 13. januar 2020
VG sparker i gang en musikkdebatt om da og nå, ingen blir klokere.