Torsdag 19. desember 2019
JUBEL: Ingen forlagshus har flere titler på årets topp 15-liste enn Petter Stordalens Strawberry Publishing. Her feirer Jonas Forsang (t.v.) med flere ansatte i forlagets lokaler i Oslo sentrum.
Fem av årets 15 mest solgte bøker er fra Petter Stordalens forlagshus Strawberry Publishing:
Selger så det spruter
Undersak

Ansetter merkevarebygger

Nylig utlyste Gyldendal en stilling som merkevarebygger for å «bygge enda sterkere og synligere forfatterprofiler». I utlysningen skriver forlaget at de er på jakt etter en person som «er kommersielt sterk, bokinteressert og vil jobbe med de viktigste forfatterne i Norge».

Markedssjef Harald Ofstad Fougner forklarer til Klassekampen at den nye stillingen ikke er et svar på et dårlig år på bestselgerlista.

– Vi hadde et godt år i fjor, og ser at 2020 ser løfterikt ut.

– Hva skal denne «merkevare­byggeren» gjøre?

– Det blir en slags koordinator­stilling. Vi ser for oss at den som får stillingen, skal jobbe på tvers av marked, pr, event og salg. Målet er å gjøre en del forfatterskap enda større, sier Fougner.

Han legger til at stillingen vil formes av den som får den.

– Jeg håper egentlig at det skal komme en person og fortelle meg noe jeg ikke har tenkt på før.

– Dere søker en person som vil jobbe med «de viktigste forfatterne i Norge». Er dette først og fremst en satsing på bestselgerforfattere?

– Det er ment som en påstand om at vi har flere av de viktigste forfatterne i Norge. Den som får jobben, kommer til å jobbe der det er potensial, sier Harald Fougner.

Petter Stordalens forlagsfamilie klorer seg fast på bestselgerlistene, mens giganten Gyldendal står igjen helt uten titler på topp 15.

Bøker

Det vakte oppsikt da det i februar i fjor ble kjent at investor og hotelleier Petter Stordalen skulle samarbeide med krimforfatter Jørn Lier Horst om å starte et helt nytt forlag. Blant annet var mange kritiske til at Stordalen «fisket» bestselgerforfattere fra konkurrerende forlag.

Året etter viser Stordalen-forlaget Strawberry, som er delt opp i fem underforlag, at det har befestet posisjonen som en knivskarp konkurrent i det lukrative markedet for bestselgerbøker.

På lista over årets 15 mestselgende utgivelser i samlekategorien skjønnlitteratur og sakprosa er Strawberry representert med fem bøker.

Det viser en oversikt som Klassekampen har fått tilsendt fra Bokhandlerforeningen.

Lista viser salg av årets bøker til og med forrige uke.

– Det har vært et helt fantastisk år og utrolig gøy. Vi har et stjernelag med redaktører og et supersterkt salgsteam som har jobbet dag og natt for å få dette til, sier Jonas Forsang, forlegger og medeier i Strawberry Publishing.

Fakta

Bestselgerne i 2019:

• Boklistene er utarbeidet av Bokhandlerforeningen.

• Salgsstatistikken er hentet fra Akademika, Norli, Libris, Tanum, Ark Bokhandel, Tynset Bokhandel, Aksdal Bok og Papir, Haugenbok.no, Bokkilden, Adlibris og Boksalongen Lib.

• Statistikken er fra uke 1–50 og omfatter kun bøker som er utgitt i 2019.

• Bokhandlerforeningen ønsker ikke å oppgi salgstall.

– Strategien lykkes

Kongstanken til Stordalen og hans makkere har vært å reindyrke bestselgere og gi forfatterne mer oppmerksomhet enn det andre forlag har tradisjon for å gjøre.

Jonas Forsang synes årets salgstall kan leses som en bekreftelse på at strategien har lyktes. Hittil i år har Strawberry utgitt 42 bøker, noe som bare er en brøkdel av det de store forlagene utgir.

– Vår strategi med færre utgivelser og større fokus på forfatterne har slått ut i full blomst. Det er veldig få av våre bøker som ikke har vært på bestselgerlistene i løpet av året som har gått.

Forsang trekker fram «Fattig student» som en av utgivelsene han er mest stolt av. Boka er skrevet av matbloggeren Karen Elene Thorsen på underforlaget Pilar, og topper salgslistene for årets sakprosabøker. Hittil er boka trykket i 50.000 eksemplarer.

Også andreplassen tilhører Pilar forlag, med alpinisten Aksel Lund Svindals selvbiografi «Større enn meg». Som om ikke det er nok, gir forlags­eier Petter Stordalen sitt bidrag til årets salgssuksess med «Endelig mandag!».

– Vi er blitt spesielt dyktige på biografier, der har vi hatt flere bestselgere i år som i fjor, sier Jonas Forsang.

Utvider staben

Selv om Strawberry Publishing biter godt fra seg på bestselgerlistene, er det ennå en stund til virksomheten går med overskudd. I fjor endte det med et samlet underskudd på 7 millioner kroner. Siden da har Petter Stordalen og de andre eierne gitt grønt lys til å øke staben fra 8 til 41 medarbeidere.

Den langsiktige vekststrategien vil bli videreført i 2020, forteller Jonas Forsang.

– Til neste år skal vi gi litt gass, og vi har ingen ambisjoner om å gå med overskudd med det første.

Lekker til konkurrentene

Gyldendal har ikke en eneste tittel blant årets 15 mest solgte skjønnlitterære bøker. Kari Marstein, forlagets sjefredaktør for skjønnlitteratur, er ikke bekymret.

– Det er selvfølgelig kjedelig ikke å være på bestselgerlista, men det er naturlig at dette veksler fra år til år, sier hun.

Marstein viser blant annet til at flere av forlagets mestselgende forfattere ikke har hatt nye bøker ute i 2019. Forlagets skjønnlitterære bestselger i år er Bjørn Andreas Bull-Hansens «Danehæren», med et foreløpig opplag på 15.000.Tre av titlene på årets topp 15-liste kommer fra tidligere Gyldendal-forfattere. I fjor mistet forlaget «melkekua» Jørn Lier Horst til Stordalen. Lisa Aisato, som er nummer to på bestselgerlista, ga ut bok på Gyldendal så seint som i fjor. Årets bok kom på Kagge.

– Har dere tatt noen grep for å unngå å lekke best­selgere til andre forlag, Marstein?

– Når spørsmålet stilles slik, høres det ut som vi ikke verdsatte forfatterne våre før. Det gjorde vi, og vi har heller ikke opplevd en utmarsj blant de skjønnlitterære forfatterne våre. Forfattere som Bjørn Andreas Bull-Hansen og Anne Holt har imidlertid kommet til oss.

kultur@klassekampen.no

Lørdag 25. januar 2020
Venstres Abid Raja tar over som kulturminister etter partileder Trine Skei Grande. Kulturlivets aktører står klar med en lang kravliste.
Fredag 24. januar 2020
Medietilsynet er skeptisk til å gi vide fullmakter til et nytt mediestøtteråd. – Det kan være utfordrende å samle såpass mye makt på ett sted, sier direktør Mari Velsand.
Torsdag 23. januar 2020
Aschehoug får kritikk for å la debutanter seile sin egen sjø. – Vi har en sunn rekrutteringspraksis, svarer forlagssjef Nora Campbell.
Onsdag 22. januar 2020
Uønskede kommentarer om kropp og sex er like utbredt i mediebransjen som for to år siden, viser ny undersøkelse. – Vi må forstå alvoret, sier journalist Ragnhild Ås Harbo.
Tirsdag 21. januar 2020
Ved å utelate Utøya-naboene tidlig i prosessen kan man ha rotet bort sjansen til å få en konstruktiv dialog om minnested etter 22. juli, mener forsker.
Mandag 20. januar 2020
I Hamar har det vært arbeidet i 26 år for å få på plass et museum som hedrer den folkekjære poeten Rolf Jacobsen. Fortsatt er planene helt i det blå.
Lørdag 18. januar 2020
Skattedirektør Hans Christian Holte er skeptisk til at flere land inn­fører nasjonal digitalskatt. – Det kan svekke krafta i den internasjonale prosessen, sier han.
Fredag 17. januar 2020
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gir Konkurransetilsynet ny marsj­ordre: Kampen mot internasjonale IT-giganters markedsdominans skal trappes opp.
Torsdag 16. januar 2020
Tre av Vigmostad & Bjørkes nye titler ble ikke sendt rett til bibliotekene. Om tendensen brer seg, kan leserne måtte vente lenger på at bøker når bibliotekhyllene.
Onsdag 15. januar 2020
Regjeringen kan ikke bare lene seg på internasjonale avtaler om beskatning av IT-gigantene, mener SV og Arbeiderpartiet.