Lørdag 23. november 2019
FÅR KJEFT AV SINE EGNE: Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen går ikke med på at avisa har et samarbeid med Equinor, selv om Aftenposten Event arrangerer «dialogmøter» for olje- og gasselskapet. Her er han på NHO-konferanse i Oslo i 2017. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN
Journalister i Aftenposten har lite til overs for avisas samarbeid med olje- og gasselskapet Equinor:
Equinor-avtale skaper uro
Ansatte i Aftenposten reagerer på at Equinor får låne plattformen til podkasten «Forklart». Et allmøte i forrige uke var «overraskende konfronterende», ifølge klubblederen.

medier

Avisa Aftenposten har i lengre tid solgt annonser og kommersielle tjenester til oljeselskapet Equinor. Blant annet har Equinor fått legge inn eget innhold i programlista til «Forklart», avisas populære podkast.

Aftenposten kaller det «lydannonser». Innslagene er laget av Equinor og Schibsted Brand Studio, men har samme design som vanlige episoder av «Forklart» – med Aftenposten-logoen godt synlig.

Avisa har også, via avdelingen Aftenposten Event, arrangert flere dialogmøter om klima og energi for Equinor. Det foreløpig siste møtet finner sted i Oslo førstkommende mandag.

Samarbeidet har fått kritikk av både Natur og Ungdom og MDG-politiker Eivind Trædal.

Nå reagerer også de ansatte i Aftenposten på Equinor-annonsene. Etter det Klassekampen erfarer, skal det ha toppet seg under et redaksjonsmøte i forrige uke.

Frustrerte ansatte skal da ha konfrontert ledelsen med en rekke kritiske spørsmål, og de skal ha vært misfornøyde med svarene de fikk.

Fakta

Aftenposten og Equinor:

• Aftenposten har solgt seks lydannonser til det norske olje- og gasselskapet Equinor. Annonsene er rundt 13 minutter lange og låner plattformen til podkasten «Forklart».

• Avisas kommersielle avdeling, Aftenposten Event, har også bistått Equinor med gjennomføringen av flere dialogmøter om klima og energi.

• En Equinor-annonse i «Forklart» er blitt klaget inn til Pressens Faglige Utvalg.

– Må være tydelig skille

Gunnar Kagge, klubbleder i Aftenposten, bekrefter at det har vært mye diskusjon rundt samarbeidet med Equinor i redaksjonen.

– Vi har hatt mange diskusjoner i redaksjonen, hvor jeg som klubbleder også har deltatt. Det er diskusjon både om podkasten «Forklart» og disse eventene som arrangeres av Aftenposten Event og Equinor.

Temaet har ikke har vært offisielt oppe på klubbmøter eller i klubbstyret ennå, opplyser Kagge, men han utelukker ikke at det vil bli aktuelt i framtida.

Han mener man ikke kan gå ut fra at vanlige lesere klarer å skille Aftenposten og Aftenposten Event.

– Det gis fort et inntrykk av at redaksjonen i Aftenposten er med som arrangør av noe som egentlig er et kommersielt reklameoppdrag. Grunnprinsippet må være tydelig merking.

– Vi har kilder som rapporterer om høy temperatur og mange kritiske spørsmål på allmøtene?

– Det stemmer. For meg er det en god ting at vi har denne typen diskusjoner med ledelsen, som later til å lytte til bekymringene. Dette er et følsomt tema, og tonen på dette «halv ti»-møtet i forrige uke var overraskende konfronterende til å være dannede Aftenposten.

– Hva handler reaksjonene om?

– Det viktigste for de ansatte er troverdigheten til merkevaren Aftenposten. Det må være et tydelig skille mellom hva som er redaksjonelt innhold og hva som er kommersielt, sier Kagge.

– Selv om Equinor har kjøpt seg plass kommersielt, må det være tydelig for leserne at Aftenposten har troverdighet når vi skriver om Equinor på redaksjonell plass.

Benekter «samarbeid»

– Hvilket samarbeid? Salg av annonser må du snakke med annonseavdelingen om.

Slik svarer Espen Egil Hansen, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Aftenposten, da vi spør han om det kommersielle samarbeidet mellom Aftenposten og Equinor.

– Klubbleder bekrefter at det var misnøye og høy temperatur på «halv ti»-møtet deres i forrige uke, da samarbeidet ble diskutert. Stemmer det?

– Det er ikke et samarbeid. Vi har solgt annonser siden 1860.

Men stemmer det at det har vært misnøye på dette allmøtet?

– Det er ikke et allmøte. Det er en daglig gjennomgang med hele redaksjonen om produktet vårt og drift. Hele poenget med det møtet er at det er en arena med stor takhøyde, og at man skal være trygge på at det vi snakker om der, ikke refereres til andre.

– Men kan du si hva ledelsen tenker overordnet om tematikken?

– Jeg sitter i et møte, da må du sende spørsmål skriftlig, sier Hansen og avslutter samtalen.

Vil fjerne avisnavnet

Blant de ansatte i Aftenposten var det spesielt merkingen av et arrangement ved Litteraturhuset i Bergen som vakte forargelse. I annonsen for «dialogmøtet» sto det at både Equinor og Aftenposten var arrangører, ifølge klubbleder Gunnar Kagge.

– Her har, etter hva jeg forstår, Equinor gått for langt i sin annonsetekst. Vi kan ikke regne med at alminnelige lesere vet hva som er hva. Ledelsen sa de ikke var klar over at det ville bli framstilt på den måten, sier Kagge.

Han forteller at en av løsningene som ble skissert på allmøtet, var å fjerne «Aftenposten» fra navnet til avdelingen Aftenposten Event.

Det har heller ikke gått upåaktet hen blant de ansatte at Equinors annonsepodkast ble klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU) i forrige uke.

– Som representant for de ansatte mener jeg det er veldig uheldig at suksesshistorien «Forklart» og Aftenposten-logoen blandes med annonsørinnhold på denne måten. Det skjer jo ikke med andre solide merkevarer som A-magasinet.

Klubbleder Kagge mener at dette må ryddes opp i og håper avisa lærer av feilene.

– Jeg er veldig opptatt av at Aftenposten skal finne nye måter å tjene penger på. Men neste gang vi tjener penger på en slike ting, må vi unngå falle i slike grøfter som jeg er redd vi har falt i nå.

– Svært godt merket

Det er Morten Andersen, stabssjef i Aftenposten, som besvarer spørsmålene vi sender sjefredaktør og administrerende direktør Espen Egil Hansen.

Han skriver i en e-post at Aftenposten følger Vær varsom-plakaten og de føringene PFU legger i sine uttalelser.

«Det skal være åpenbart for leseren hva som er annonser, og hva som er redaksjonelt innhold. I tillegg skal det være svært tydelig hvem som er avsender av kommersielle budskap. Begge deler er ivaretatt når det gjelder annonsene fra Equinor. De er svært godt merket, både visuelt, i tekst og lyd», skriver Andersen.

Han opplyser at avisa har fått «noen tilbakemeldinger fra» lesere og andre, men at han ikke har inntrykk av forvirring blant alminnelige lesere.

«Vi tror at de aller fleste ser og hører at dette er et kommersielt budskap fra Equinor. Kritikken har i større grad handlet om annonsøren og sjangeren annonsørinnhold», skriver Andersen.

kultur@klassekampen.no

Fredag 6. desember 2019
• Kristelig Folkepartis utdanningspolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan bekrefter overfor Utdanningsnytt at partiet vil stemme for å pålegge fylkene karakterbasert opptak i videregående skoler. Partiets primærstandpunkt er at det ønsker å...
Fredag 6. desember 2019
Neste år kommer to bredt anlagte true crime-serier om skandinaviske båtkatastrofer. De pårørende ønsker dem velkommen.
Fredag 6. desember 2019
MISTILLIT: De fleste franskmenn vil ha pensjonsreform, bare ikke presidentens. Nå kan det bli en langvarig dragkamp mellom regjeringen og demonstranter.
Fredag 6. desember 2019
HANDLEKRAFT: Regjeringen har på kort tid sørget for å mykne opp i au pair-reglene som skapte trøbbel for justisminister Jøran Kallmyr.
Torsdag 5. desember 2019
Forfatter og tidligere politileder Hanne Kristin Roh­de mener Baneheia-podkasten til TV?2 aldri burde vært kringkastet.
Torsdag 5. desember 2019
ADVARER: En ny lov som er ment å bekjempe jødehat, kan kvele debatter om Israels framferd i Palestina, mener forsker.
Torsdag 5. desember 2019
IKKJE FORSYNT: Trass i at Sp strir imot kvart forsøk på å skape raudgrøn samling, går partiet no saman med SV og Ap for å få opp sjølvforsyningsgraden.
Torsdag 5. desember 2019
5. desember 1945 tok fem torpedobombefly av typen Grumman TBM Avenger av fra flybasen Fort Lauderdale i Florida. De fem, som hadde kodenavnet Flight 19, hadde med seg fjorten flygere som skulle trene på navigasjon og...
Onsdag 4. desember 2019
I KLINSJ: Brasils klimaaktivister har blitt presset ut av landets delegasjon til klimatoppmøtet i Madrid. Men det stopper dem ikke fra å kjempe for Parisavtalen.
Onsdag 4. desember 2019
PRESS: USAs press på europeiske Nato-land kommer ikke til å stanse frihandelsavtalen mellom Norge og Kina. Samtidig varsler utenriksminister Ine Eriksen Søreide en diskusjon om Norges forhold til Kina.