Lørdag 26. oktober 2019
SNEIK INN BANDET: Bandet til Sigrid ble bedt om å lyve da de skulle til USA. I stedet for å oppgi Sigrid som artisten de jobbet for, skulle de oppgi navnet til koristen. Her Sigrid på Vinjerock i sommer. FOTO: MARIA GOSSÉ
• Managementet til Sigrid sendte bandet til USA på turistvisum • De kunne ha blitt utvist fra landet
Bandet spilte ulovlig i USA
Undersak

Sigrid vil rydde opp

I går skrev Klassekampen at musikerne i bandet til Sigrid har jobbet uten kontrakt og fått ned mot 3000 kroner per konsert når de har turnert i utlandet. Det er godt under Creos minstesats på 4545 kroner.

Samme dag sendte Sigrids selskap Sala Music ut en pressemelding der det står at de nå skal ta grep for å rydde opp i musikernes lønns- og kontraktsvilkår.

«Sala Music er opptatt av ryddige vilkår for våre dyktige musikere. Uten musikerne ville vi aldri vært der vi er i dag. Vi er takknemlige for den innsatsen de legger ned hver eneste dag. Vi erkjenner imidlertid at det er behov for profesjonalisering av lønns- og kontraktsforholdene for våre musikere, og tar selvkritikk på at dette ikke har skjedd tidligere», skriver styreleder Håkon Raabe i Sala Music.

Selskapet viser til at «saken i Klassekampen ikke gjenspeiler virkeligheten for musikerne til Sigrid i dag».

«For alle lønnsomme konserter ligger honoraret godt over Creos anbefalte sats på 4545 kroner per konsert. For konserter hvor vi taper penger, har honoraret hittil ligget under denne satsen, men vi ser nå i dialog med våre bandmedlemmer på en oppjustering av disse honorarene, i takt med suksessen til Sigrid og bandet», skriver Raabe.

Han skriver videre at musikerne til Sigrid har «jobbet på freelance-kontrakter og fakturert løpende, slik normal praksis i bransjen er. Vi jobber nå med å få på plass alle slike avtaler i kontraktsform».

Da Sigrid spilte noen av sine første konserter i USA, hadde ikke musikerne arbeids­visum. Manageren ba dem lyve i passkontrollen.

musikk

I mars 2017 var Sigrids karriere i ferd med å skyte fart. Måneden før hadde hun sluppet låten «Don’t Kill My Vibe», og bandet skulle til USA for å spille en rekke promokonserter under festivalen South By Southwest i delstaten Texas.

Det var bare ett problem: Turen krevde at musikerne hadde arbeidsvisum, men det hadde ikke managementet rukket å skaffe i tide.

Likevel valgte Sigrids norske management Made og det amerikanske managementet LoyalT å sende musikerne av gårde. Made sier at dette skjedde etter råd fra advokatene deres i USA.

Konsekvensen kunne like fullt ha vært at musikerne ble utvist, at de ikke fikk komme tilbake til USA på flere år og at de ville ha fått problemer med å få arbeidstillatelse seinere.

Martin Vinje spilte keyboard i bandet og var en av dem som dro uten riktig visum.

– Vi ble fortalt at det kom til å gå fint, og at det var vanlig. Ingen opplyste om at det kunne ha negative følger for oss personlig, sier han.

Fakta

Spillejobber i USA:

• Musikere som skal spille konserter i USA, må i de fleste tilfeller ha arbeids­visum.

• Musikere kan reise på besøks­visum dersom de deltar i et kulturelt program som er betalt av landet de kommer fra, og dessuten spiller for et ikke-betalende publikum. Det samme gjelder hvis de deltar i en konkurranse uten annen godtgjørelse enn en premie.

• Konsekvensen av å reise uten arbeidsvisum er at du kan bli utvist og ikke får komme tilbake til USA innenfor et bestemt tidsrom.

Kilde: Artists from Abroad

Fikk instruks om å lyve

Uka før avreise til Austin fikk bandet en e-post merket «Innreise USA viktig!». Den var videresendt fra daglig leder Per Mygland i Made Management. Her fikk musikerne en oppskrift på hvordan de skulle oppføre seg og svare i tollen. E-posten lister opp flere punkter:

«Først av alt; vær vennlig og rolig når du går gjennom tollen. Du er i USA for å gjøre møter og spille for folk (promo). Gå minst mulig inn på detaljer.»

Så får bandet beskjed om å si at «dere skal ikke gjøre noe du får betalt for». Dette var ikke sant. Musikerne fikk honorar for å spille under opptredenene som Sigrid skulle ha på turen.

Til sist skriver Mygland: «Om det går så langt at de spør hva artisten heter; så er det Veronika som er artisten!»

Koristen hadde rett visum

Med dette viste han til Veronika Heilund som var med på turen som korist. Hun hadde da arbeidstillatelse i USA, opplyser hun til Klasse­kampen.

– Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg hadde arbeidsvisum. Jeg var ikke fast medlem i dette bandet og kjenner ikke så godt til hva som skjedde, sier Heilund.

– Hva tenker du om at ­managementet sa at bandet skulle si at du var artisten?

– Det må du snakke med managementet om, sier hun.

Håkon Raabe, styreleder i Sigrids selskap Sala Music, skriver i en e-post at Sigrid selv hadde arbeidsvisum for dette oppholdet. Han legger til at hun ellers stolte på managementets vurderinger.

«Vi tar for gitt at management følger gjeldende lover og regler», skriver han.

Flere ble stanset i tollen

Bandet kom seg gjennom tollen, men flere av artistene som skulle spille på samme festival, var ikke like heldige.

Bare fire dager før South by Southwest-festivalen (SXSW) gikk av stabelen i mars 2017, strammet president Donald Trump inn på innreisetillatelsene. Dette innebar først og fremst at reisende fra seks muslimske land fikk innreiseforbud, men førte også til at gjeldende lover ble hånd­hevet strengere enn før.

Magasinet Musical America advarte om at musikere som skulle spille i USA, måtte forberede seg på utførlig sjekk både i prosessen med å søke visum og ved grensekontroller. De understreket hvilke regler som gjaldt:

«Artister kan ikke opptre med besøksvisa (…) uansett om de får betalt eller ikke og uansett om det blir solgt billetter eller ikke», skriver de.

Flere av musikerne som skulle opptre på SXSW dette året, ble stanset i tollen og sendt tilbake. De tre medlemmene i det italienske bandet Soviet Soviet prøvde å komme inn med turistvisum og sa at de trodde at gratiskonserter ikke ble regnet som arbeid i henhold til immigrasjonslovene.

Til Vulture forteller de at grensevaktene tok fingeravtrykk og bilde, konfiskerte mobiltelefonene deres, og at de ikke fikk mulighet til å kontakte familie.

Så ble de kroppsvisitert, påført håndjern og satt i fengsel over natta. Neste dag ble de eskortert på et fly tilbake til Italia.

Rådførte seg med advokat

Per Mygland ønsker ikke å svare på hvorfor han ba bandet om å lyve i tollen, eller hva han tenker om de potensielle konsekvensene for musikerne. Han skriver i en e-post at det var en pågående visumprosess i forkant av USA-turen som mot slutten ble en kamp mot klokka.

«Slik det ser ut for meg basert på eposthistorikken, så var visumsøknaden godkjent i USA før avreise. Vi rakk imidlertid ikke å få ordnet med møter og stempel i passet på ambassaden i Oslo. Vi rådførte oss med det involverte amerikanske managementet, som igjen rådførte seg med de involverte visumadvokatene. De mente at det på grunnlag av det ovennevnte, og at reisa i utgangspunktet var i grenseland av hva som krevde visum, at det var små sjanser for problemer … men at musikerne ikke trengte å si at de spilte med Sigrid hvis de ble stoppet ved innreise.»

Mygland skriver at det i ­etterkant kan stilles spørsmål ved hvor smart dette var.

«I kampens hete, der det allerede var brukt masse penger på reise, planene for promo var spikret, og plateselskapet i USA desperat ville ha henne over, og vår amerikanske samarbeidspartner mente det ville gå greit, så lot vi det likevel skje.»

Sigrids manager Geir Luedy kommer med en litt annen versjon på SMS.

Han skriver at advokatenes «klare råd var at vi ikke trengte arbeidsvisum til bandmedlemmene som skulle spille ikke-betalte promooppdrag». Om instruksen til bandet, skriver han:

«For at de ikke skulle bli oppholdt i passkontrollen, og komme seg kjapt gjennom, fikk de et dårlig råd om å sminke på sannheten. Dette skulle ikke vært gjort, og var helt unødvendig».

Klassekampen har ikke lyktes i å få tak i Emily Kennedy i LoyalT Management.

mari.vollan@klassekampen.no

Lørdag 7. desember 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) overlater ansvaret for mediepolitikken til et byråkratisk utvalg som ikke må stå til ansvar for velgerne, mener Arbeiderpartiets Trond Giske.
Fredag 6. desember 2019
Neste år kommer to bredt anlagte true crime-serier om skandinaviske båtkatastrofer. De pårørende ønsker dem velkommen.
Torsdag 5. desember 2019
Forfatter og tidligere politileder Hanne Kristin Roh­de mener Baneheia-podkasten til TV?2 aldri burde vært kringkastet.
Onsdag 4. desember 2019
Denne uka presenteres 40 skjønn­litterære debutanter på Litteratur­huset i Oslo. Åtte av dem har ikke fått en eneste anmeldelse i riks­avisene.
Tirsdag 3. desember 2019
SV anklager regjeringen for å ofre breddekultur og frivillighet når overskuddet fra Norsk Tipping blir fordelt. Nå krever partiet opprydding.
Mandag 2. desember 2019
Tradisjonell satire kjem til kort mot Jair Bolsonaro, meiner opposisjonell filmskapar.
Lørdag 30. november 2019
Kan endeløse Facebook-diskusjoner ødelegge for den offentlige samtalen om litteratur? Det frykter kritikerne Henning Hagerup og Bernhard Ellefsen.
Fredag 29. november 2019
I Sverige vil flere høyrepartier nå krympe budsjettene til landets allmennkringkastere. – Også NRKs virksomhet kunne med fordel vært innskrenket, sier Morten Wold i Frp.
Torsdag 28. november 2019
Bokhandlerprisen går «alltid» til best­selgende forfattere. Nå etterlyser ­uavhengige bokhandlere innsyn i ­stemmegivningen.
Onsdag 27. november 2019
Reklameekspert mener Equinor er den store vinneren i annonsesamarbeidet med Aftenposten. – Kan hende vi trenger et nytt etisk regelverk, sier Maria Egeland.