Fredag 25. oktober 2019
KONTRAKTLØS: Keyboardist Martin Vinje (til venstre) spilte for Sigrid i nesten fire år uten kontrakt. For denne konserten på Leeds Festival i 2017 fikk han utbetalt 1500 kroner. FOTO: ANDREW BENGE, REDFERNS/GETTY
Da Sigrids bandleder ba om skriftlig kontrakt, svarte manageren at «du får bedre betalt enn Ariana Grande»:
Lønnskamp bak spotlyset
Undersak

– Vanlig å starte med 1000 kroner konserten

Klassekampen har snakket med til sammen seks personer som jobber eller har jobbet for Made Management, enten som teknikere eller musikere. Ingen av dem har hatt kontrakt, og alle forteller at musikerne får relativt lave honorarer – i hvert fall i begynnelsen av et artistprosjekt.

Flere oppgir at det er vanlig å starte med et honorar på mellom 1000 og 2000 kroner per konsert. De som jobber for Made-artister nå, sier at de har en forståelse med managementet om at de får bedre betalt etter hvert som det går bedre med artisten.

– Creos sats er en utopi

Torkel Toft spiller keyboard for artistene Jens og Moyka og får henholdsvis 1000 og 1500 kroner konserten.

– Som fersk tenker jeg at 1000 kroner er akseptabelt. Jeg er takknemlig for at Made vil ha meg med og at jeg får prøvd meg på et profesjonelt nivå, sier han.

– Hva tenker du om Creos anbefalte minstesats?

– For oss ferske er 4500 for en spillejobb en utopi. Hvis jeg hadde bedt om det, hadde de bare gått videre til den neste som gjør det for 1000 kroner.

Flommer av gode musikere

Det er kjøpers marked i musikkbransjen, sier en av musikerne Klassekampen har snakket med.

– Det er mange musikere som har et høyt nivå. Det gjør det lettere å få folk til å gjøre jobben billigere, sier han.

Made Management gjorde også dette klart for ham, forteller han.

– Jeg har fått høre at «det finnes mange som kan gjøre den samme jobben som deg».

Musikeren sier at han syntes honoraret han fikk for konserter i utlandet, var lavt, men at han har forståelse for at det er dyrt å turnere.

En av teknikerne som har jobbet for Made, reagerte også på musikernes lønn. Selv fikk han betalt etter bransjestandarden for teknikere, rundt 4200 kroner per konsert.

– Jeg har alltid hatt litt dårlig samvittighet for Made-konserter, fordi jeg har gått derfra med mest penger. Det synes jeg ikke har vært riktig. Tidsmessig er det mer arbeid å være musiker enn tekniker, og jeg blir sint og lei meg på vegne av musikere som jeg vet gjør en stor jobb, sier han.

Anklages for avtalebrudd

Noen av dem vi har snakket med, mener at de burde ha hatt kontrakt, mens andre sier at det ikke er vanlig.

Klassekampen har også snakket med to personer som mener Made har begått avtale­brudd. En musiker sier at manager Geir Luedy i 2015 tilbød henne jobb som korist og synthist for Aurora.

Hun forteller at hun ble bedt om å sette av kalenderen i uoverskuelig framtid, at hun møtte bandet og avtalte et møte for å lære seg settet. Så kom det en e-post om at hun ikke fikk jobben likevel. Klassekampen har sett korrespondansen hennes med Luedy.

– Det bekreftet mine fordommer om hvordan den verdenen er, sier hun.

Geir Luedy svarer på e-post: «Dette stemmer ikke.»

Nico Benz i selskapet Showlab skriver i en e-post:

«Showlab var i perioden september 2017 til juni 2018 i et kontraktsfestet samarbeid med Made med ansvar for turnéledelse for artistene Sigrid og Aurora. Grunnet gjentakende mislighold av kontraktene fra Made sin side valgte vi å avslutte samarbeidet.»

Luedy skriver at avtalen ble avsluttet på en ryddig måte:

«Utover det har jeg ingen kommentar.»

Tror ikke Made er verst

Flere av dem Klassekampen har snakket med, sier at de ikke tror Made er noen verstinger i bransjen.

Thomas Nordvik jobber som lydtekniker for dePresno og keyboardist for Askjell. Han tok sitt første oppdrag for Made i 2015 og har bare positive erfaringer:

– Made er profesjonelle, har system og betaler regningene sine. Mange artister er ferske, og da blir honorarene til musikerne lavere. Hvis man blir med, får man kompensert det ganske bra etter hvert.

Geir Luedy forklarer de lave honorarene med at inntjeningen er svært lav for ferske artister. Han viser til at en konsert på festivalen by:Larm kanskje gir et honorar på 5000 kroner, som også skal dekke reise og produksjon.

«Videre har vi satset internasjonalt med våre artister. Her er det ikke uvanlig at store festivaler tilbyr 200–500 pund for en jobb. Vi har lagt stor vekt på at musikere skal ha betalt fra dag én. Musikerne har vært 100 prosent med på disse premissene fra dag 1», skriver han i en e-post.

Hallgeir Isdahl, daglig leder i Made Management, ønsker ikke å kommentere denne saken.

– Vi synes at avlønning av musikere er en prinsipielt interessant diskusjon. Vi diskuterer ikke enkeltaktører, sier han.

SA OPP JOBBEN: Martin Vinje spilte sin siste konsert med Sigrid foran 80.000 tilskuere på Wembley i juni.
Artisten Sigrid omsatte for 16 millioner kroner i fjor. Musikerne i bandet hennes fikk ned mot 3000 kroner per konsert – og jobbet uten kontrakt.

musikk

– Jeg tenker at arbeidsforholdet mange har med Sigrids management, er en form for sosial dumping, sier Martin Vinje.

I nesten fire år spilte han keyboard i bandet til Sigrid, en av de største artistene i stallen til Made management.

Siden hun slapp låta «Don’t Kill My Vibe» i 2017, har Sigrids karriere skutt til himmels. 23-åringen har spilt på de store amerikanske talkshowene, vunnet en høythengende BBC-pris og turnert i Europa, USA og Australia.

Tidligere i år kom debutalbumet «Sucker punch», som suste rett inn på fjerde plass på den britiske albumlista – en bragd få norske artister har klart før henne.

Suksessen har båret frukter: I fjor hadde Sigrids selskap Sala Music AS inntekter på 16 millioner kroner, med et overskudd på 3,6 millioner kroner før skatt.

Musikerne i bandet hennes kan imidlertid se langt etter en liknende årsinntekt.

Artisten har hatt med seg et fast band siden hun spilte sine første konserter i 2016, som managementet Made har fulgt opp.

Når Sigrid det siste året har høstet jubel i byer som Berlin, Paris og New York, har musikerne fått 3000 kroner per konsert – godt under fagforbundet Creos anbefalte minstesats på 4545 kroner.

Fakta

Made Management:

• Made Management representerer artister som Sigrid, Aurora og Lars Vaular.

• Selskapet ble opprettet i Bergen i 2009 og er nå et av Norges største management.

• Managementets største stjerner er Sigrid og Aurora, som begge gjør karriere internasjonalt.

• Sigrid Solbakk Raabes selskap Sala Music hadde i fjor en omsetning på 16 millioner kroner og et overskudd på 3,6 millioner kroner før skatt.

• Aurora Aksnes var i 2017 oppført med en inntekt på 1,9 millioner kroner og en formue på 1,1 millioner kroner.

– Hyrer unge og uerfarne

Klassekampen har fått tilgang til flere dokumenter som viser at bandet har jobbet uten kontrakt siden 2016, og at bandet stadig ba managementet om bedre informasjon og møter om lønn.

Martin Vinje spilte for Sigrid fra 2016 og til juni i år. Det siste året fungerte han også som bandleder før han bestemte seg for å slutte. Han mener at Made driver en svært uheldig praksis overfor unge musikere.

Vinje gikk ut av jazzlinja på Griegakademiet i Bergen året før han ble hyret av Made. Da Sigrid spilte sine første konserter, fikk keyboardisten 1500 kroner per spillejobb. E-poster mellom ham og managementet viser at han den gang også jobbet gratis med preproduksjon – forberedelser før liveopptredener.

Vinje sier at han ble lovet at lønna skulle øke i takt med at det gikk bedre med Sigrid.

– Made hyrer unge folk som ikke vet hvordan bransjen fungerer, og overbeviser dem om at de behandler dem rettferdig. Det stemmer ikke, sier han.

Etterlyser kontrakter

Vinje er svært kritisk til at han jobbet for Sigrid i nesten fire år uten kontrakt. Det førte til at han godtok mye som han mente var langt over grensa for hva som er akseptabelt i et arbeidsforhold, forteller han.

I fjor fikk han 1000 kroner for arbeidsdager med preproduksjon som ifølge ham varte i 12 timer. Han fikk forhandlet opp satsen etter hvert.

Honorarene for konserter har også økt gradvis, men musikeren sier at Made eller Sigrid aldri tok initiativ til dette selv.

– Made burde betale anstendig og tilby kontrakter som regulerer arbeidsforholdet og hva man skal ha betalt. Spesielt når arbeidsgiver krever at man er tilgjengelig til enhver tid og som en følge av dette ikke kan ta andre jobber, sier han.

I begynnelsen fakturerte musikerne til Made, men etter hvert var det Sigrids selskap Sala Music som lønnet dem. Forhandlingene om lønn foregikk imidlertid med Made.

– Sigrid hadde råd til å betale oss anstendig, men de pengene ville hun bruke på andre ting, sier Martin Vinje.

Omsatte for 22 millioner

I fjor hadde Vinje mer enn 200 arbeidsdager for artisten, viser faktura­oversikten hans.

Han sier at det var upopulært å be om vikar. Musikerne hadde selv ansvar for å skaffe en avløser, som så måtte godkjennes av managementet og Sigrid. Bandlederen fryktet å miste jobben hvis han ba om for mye.

– Under lønnsmøter ble jeg fortalt av Geir Luedy i Made at Sigrid fint kunne hyre inn noen fra England som var villige til å gjøre jobben for halve prisen, sier han.

Music Artist Drama Entertainment AS, morselskapet til Made management, hadde i fjor en omsetning på 22 millioner kroner og et overskudd på 1,1 millioner.

Vinje mener at managementet burde ta seg råd til å lønne musikerne de hyrer inn ordentlig, også når artistene deres er i startgropa.

I fjor fikk bandet forhandlet seg til et honorar på 4000 kroner for konserter i Norge og Storbritannia, og 3000 kroner for såkalte promokonserter og konserter i utlandet. Hyra for førstnevnte spillejobber gikk opp til 5000 kroner i år.

Keyboardisten fikk etter hvert 500 kroner og så 1000 kroner ekstra per konsert for jobben som bandleder.

Svak inntjening på turné

Sigrid Solbakk Raabe ønsker ikke å kommentere saken, opplyser manager Geir Luedy. Håkon Raabe, som er styre­leder i Sala Music og artistens far, skriver i en sms at bandets honorarsatser har økt i takt med økende inntjening i livemarkedet.

«I utlandet er for øvrig lønnsomheten i livemarkedet fremdeles svak i de fleste markeder. Den siste USA-turneen gikk for eksempel med et ikke ubetydelig minus», skriver han.

Han viser til Geir Luedy for videre spørsmål.

Klassekampen har vært i kontakt med Sigrids nåværende bandmedlemmer, men ingen av dem ønsker å kommentere saken.

Kranglet om lønn

Martin Vinje ba gjentatte ganger om tydeligere avtaler med managementet. Ved flere anledninger har partene diskutert hva musikerne skulle ha for såkalte promodager, hvor Sigrid har spilt konserter som ikke har generert billettinntekter.

For to år siden ble det satt et lønnstak på promodager på 3000 kroner, uansett hvor mange konserter Sigrid spilte den dagen. Seinere fikk bandet forhandlet seg opp til en høyere hyre hvis de spilte mer enn én konsert.

Det ble heller ikke avtalt hvordan bandet skulle kompenseres dersom en konsert ble avlyst på kort varsel.

I 2017 og 2018 avlyste Sigrid flere planlagte konserter i USA og Tyskland. Made var motvillige til å gi full kompensasjon for spillejobbene og ba om forståelse for utgiftene avlysningene hadde medført.

«Det har gjort et heftig innhugg i reservene, og da trenger vi å knipe der det kan knipes», skrev Mades daværende daglig leder Per Mygland i en e-post til bandet etter USA-avlysningen.

Den gangen fikk musikerne halvparten av det de ville fått dersom konsertene ble avholdt. Bandet ba om å få laget en avtale om kompensasjon for avlysninger, men det fikk de ikke. Per Mygland sier til Klassekampen at det aldri var noen diskusjon om hvorvidt bandet skulle ha betalt ved avlysninger, men at spørsmålet var hvor mye.

– I starten av karriereløpet var det ikke så mye penger, og vi tapte masse penger på å avlyse i USA. Vi har ikke alltid vært enige, men vi har hatt en dialog hele veien som har gjort at vi har landet på ting som er spiselige for alle.

Luedy tar selvkritikk

I vår fikk bandet til Sigrid beskjed om at managementet satte en grense for matpenger på 300 kroner dagen på turné. Til sammenligning opererer Creo med en kostgodtgjørelse på 780 kroner i døgnet ved overnattinger.

Manager Geir Luedy skriver i en e-post at bransjestandarden i resten av Europa ligger på mellom 10 og 30 pund.

«Vi jobber internasjonalt og regulerer oss mot internasjonale satser all den tid vi jobber i utlandet. På turneene vi har lagt opp, er det i de fleste tilfeller catering på venue. I tillegg er det som oftest frokost på hotellet», skriver han.

Luedy skriver også at bandet har fått økt honorar i takt med økt omsetning. Han tar selvkritikk på at musikerne som jobber for dem, ikke har kontrakter.

«Her kan vi helt klart bli bedre. Som oftest er jobbene avtalt per mail eller muntlig. Made har helt klart hatt noen voksesmerter de siste årene som har ført oss til en omstrukturering vi fremdeles står i. Dette punktet står høyt på listen vår. Og vi samarbeider nå med et advokatkontor der vi gjennomgår alle våre avtaler», skriver han.

Sammenliknet med Grande

I mai la Martin Vinje selv fram et kontraktforslag for managementet og representanter for Sala Music med fastsatte honorarer og et punkt om at eventuelle endringer av vilkår måtte kommuniseres i forkant.

Måneden før hadde Sigrid holdt to konserter i Kingston som bandlederen sier at de først etterpå fikk vite var promo­konserter, og dermed var dårligere betalt.

Som svar på e-posten skrev manager Geir Luedy at Vinje skulle ta dette med ham, ikke Sala Music, og la til: «This is the thing Martin; You are better paid than Ariana Grande. Let’s keep a good tone!»

Luedy skriver til Klassekampen at han «blingset» i denne kommentaren.

«Ariana Grande tjener mer enn de fleste av oss. Det jeg mente, var selvfølgelig musikerne hennes», sier han.

I juni varslet Martin Vinje om at han ikke ville fortsette i jobben, og han spilte sin siste konsert med Sigrid på Wembley foran 80.000 tilskuere.

– Jeg håper at Made går i seg selv og endrer praksis. Det er ekstremt uheldig for bransjen i sin helhet at et så stort management baserer seg på en useriøs business-modell hvor unge frilansere er de store taperne, sier han.

mari.vollan@klassekampen.no

Lørdag 7. desember 2019
• I 27 år har verdens land vært samlet til internasjonale klima­toppmøter. I år er vertslandet Spania etter at Chile i siste liten trakk seg fordi landet sto midt i en protestbølge mot ulikhet og manglende sosialt sikkerhetsnett. Protestene...
Lørdag 7. desember 2019
URO: SAS vil legge nye fly inn i et eget selskap med nye avtaler for de ansatte. Lederen i Norsk Kabinforening frykter at SAS ikke ønsker skandinaviske ansatte i framtida.
Lørdag 7. desember 2019
INFERNO: Fossilindustrien setter verden i brann. Grønne, statlige gigantprosjekter er løsningen på klimakatastrofen, sier USA-aktivister.
Lørdag 7. desember 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) overlater ansvaret for mediepolitikken til et byråkratisk utvalg som ikke må stå til ansvar for velgerne, mener Arbeiderpartiets Trond Giske.
Lørdag 7. desember 2019
WHO: Holths bok gir innsyn og innsikt i den kompliserte Syria-krigen.
Fredag 6. desember 2019
• Kristelig Folkepartis utdanningspolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan bekrefter overfor Utdanningsnytt at partiet vil stemme for å pålegge fylkene karakterbasert opptak i videregående skoler. Partiets primærstandpunkt er at det ønsker å...
Fredag 6. desember 2019
Neste år kommer to bredt anlagte true crime-serier om skandinaviske båtkatastrofer. De pårørende ønsker dem velkommen.
Fredag 6. desember 2019
MISTILLIT: De fleste franskmenn vil ha pensjonsreform, bare ikke presidentens. Nå kan det bli en langvarig dragkamp mellom regjeringen og demonstranter.
Fredag 6. desember 2019
HANDLEKRAFT: Regjeringen har på kort tid sørget for å mykne opp i au pair-reglene som skapte trøbbel for justisminister Jøran Kallmyr.
Torsdag 5. desember 2019
Forfatter og tidligere politileder Hanne Kristin Roh­de mener Baneheia-podkasten til TV?2 aldri burde vært kringkastet.