Tirsdag 15. oktober 2019
I NULL: Ingvild Haugland i forlagsagenturet til Cappelen Damm håper å tjene penger på sikt. Nå forsøker hun å selge bokrettigheter i Frankfurt og har en ambisjon om å gå i null.
Ingvild Haugland i Cappelen Damm Agency reagerer på «passivitet» hos konkurrenten i Gyldendal:
Tap tross salgsrekord
Cappelen Damm Agency selger flere rettigheter enn konkurrentene, men går likevel med tap. Ingvild Haugland håper en bestselger skal redde økonomien.

bøker

– Jeg har fullt program fram til lørdag, så nå er det bare å henge i stroppen, sier Ingvild Haugland i Cappelen Damm Agency på telefon fra Frankfurt.

I kveld sparkes bokmessa i Frankfurt i gang for alvor, og den tyske byen fylles opp av håpefulle norske bokagenter.

I forrige uke skrev Klassekampen om Gyldendal Agency, som sliter med å få fart bokeksporten. Rettighets­redaktør Bjarne Buset uttalte da at det er lite penger å hente i salg til utlandet, og at de store utenlandske agenturene kan gjøre en bedre jobb enn de norske.

Det reagerer Ingvild Haugland kraftig på.

– Det gir et generelt inntrykk av passivitet og inkompetanse fra norske agenturer, noe vi i Cappelen Damm Agency ikke kjenner oss igjen i, sier hun.

– Har ikke Buset rett i at det er lite penger å tjene på salg av rettigheter til utlandet?

– Generelt kan vi si at det er lite penger i utenlandssalg, og mange salg er i seg selv ikke en økonomisk driver. Det er først og fremst en bestselger som kan utgjøre en forskjell økonomisk.

Fakta

Litterære agenter:

• Personer eller virksomheter som selger rettigheter til norske bøker i utlandet.

• Tradisjonelt har denne virksomheten vært drevet av forlagene selv, men etter at det ble kjent at Norge skulle være hovedland under årets bokmesse i Frankfurt, har det dukket opp flere frittstående agenturer.

Overskuddet uteblir

Haugland understreker at de har som ambisjon å konkurrere med de store utenlandske agenturene.

– Vi arbeider på samme måte som dem med regelmessige nyhetsbrev, et enhetlig profilprogram og offensive samarbeidsavtaler med de beste underagentene. Dette skaper oppmerksomhet rundt bøkene våre både i forkant og under de ulike bokmessene. Det fører også til at vi kan selge rettigheter til mange og ulike markeder.

Her har Haugland tallene på sin side. Siden 2016 har Cappelen Damm Agency kunnet notere seg for 1222 rettighetssalg. Det er over dobbelt så mye som Gyldendal Agency og soleklart best i Norge.

Haugland innrømmer imidlertid at det økonomiske overskuddet lar vente på seg.

– Det er kostbart å drive et agentur, sier hun.

– Burde man ikke kunne forvente at dere burde gå med overskudd i år hvor Norge er hovedland i Frankfurt?

– Det har vært vanskelig å forutse hva dette året kan bety for oss økonomisk. Det har vært tunge utgifter til prøve­oversettelser og standutstillinger, og dette skal altså betales med de 25 prosentene vi blir tilgodesett med etter et rettighetssalg.

Vil levere til bunnlinja

Samtidig forteller Haugland at agenturet har økt budsjettet med 20 prosent hvert år de siste tre årene.

– Det har vi også levert på. Vi har en ambisjon om først å gå i null – og deretter begynne å tjene penger. Ikke bare på vegne av forfatterne slik vi gjør nå, men også å kunne levere penger til bunnlinja i Cappelen Damm.

Hun mener det er en fordel for et agentur å være forlagseid: Selv jobber hun tett med redaksjonene, markedsavdelingen og informasjonsavdelingen i forlagshuset Cappelen Damm.

– Slik sett sitter vi på mye informasjon på et tidlig tidspunkt, og kan være tidlig ute med innsalg til de beste forlagshusene der ute, sier Haugland, som også er leder av Forleggerforeningens eget eksportutvalg.

Trenger døråpnere

Å oppfordre norske forfattere til å velge utenlandske agenturer, slik Bjarne Buset gjorde i fredagens Klassekampen, mener Haugland er uttrykk for en lite helhetlig tenkning rundt norsk litteratureksport.

– Når Cappelen Damm Agency opplever en internasjonal suksess med forfattere som Roy Jacobsen, Vigdis Hjorth eller Lars Saabye Christensen, vil disse forfatterne fungere som døråpnere hos de store, internasjonale forlagene.

Haugland påpeker videre at dette er forfatterskap som norske forlag har brukt tid og penger på å bygge opp.

– Derfor er det også en ønsket synergieffekt at inntektene fra en internasjonal suksess skal flyte tilbake til norske agenturer og forlag, sier hun.

– En misforståelse

Bjarne Buset ønsker ikke å kommentere kritikken og henviser til leder for Gyldendal Agency, Anne Cathrine Eng.

Hun sier til Klassekampen at agenturets uttalelser i forrige uke «dessverre bar preg av noen misforståelser».

– Jeg vil gjerne poengtere at jeg er fullstendig enig med Haugland på disse sentrale punktene. Salg av rettigheter til utlandet er svært viktig for oss, og vi jobber iherdig for å få best mulig resultater for forfatterne og bøkene, sier Eng.

Hun viser til Johan Harstads suksess i Tyskland, Nederland og Danmark, hvor forfatteren nærmest skal oppleve «popstjerne-tilstander», ifølge agenturet.

– Det er også gledelig å se hvordan boka «Skamløs» har skapt debatt og ringvirkninger i Tyskland, der forfatterne er etterspurt på arrangementer over hele landet, sier Eng.

kultur@klassekampen.no

Tirsdag 12. november 2019
Forfatterforbundet har i lengre tid forhandlet med andre forfatter­organisasjoner om millioner fra bibliotekvederlaget. Nå står forhandlingene bom fast.
Lørdag 9. november 2019
Striden rundt kulturredaktør Eivind Røssaak i 1996–97 handlet egentlig om andre ting enn hva som sto i avisa, mener tidligere Klassekampen- redaktør Paul Bjerke.
Fredag 8. november 2019
Resetts bruk av anonyme skribenter gjør at redaktør Helge Lurås ikke har fått innpass i Norsk Redaktør­forening.
Torsdag 7. november 2019
Av 17 bildekunstnere som tjente over én million kroner i fjor, er bare fire kvinner. Utstillingsaktuelle Ørnulf Opdahl er på andreplass med 6,4 millioner kroner i nettoinntekt.
Onsdag 6. november 2019
Jo Nesbø og Jørn Lier Horst tok store lønnshopp i fjor. Til sammen tjente de 64 millioner kroner. – Vinnerne tar det meste, sier forfatter Mikkel Bugge.
Tirsdag 5. november 2019
Medietilsynet gir Dagbladet Pluss stryk for innholdet, men tar ikke stilling til selskaps­konstruksjonen. – Kan åpne for liknende søknader, sier medieviter.
Mandag 4. november 2019
Historien om Henrik Ibsens uekte barn, som framsettes i Sverre Mørk­hagens nye bio­grafi, er ettergått av slektsgranskere. De konkluderer med at det ikke er hold i teorien.
Lørdag 2. november 2019
I fjor spilte Sigrid og bandet for Jimmy Fallon. Band­lederen fikk aldri sjekken fra tv-kanalen og ble ikke betalt av managementet før over ett år seinere.
Fredag 1. november 2019
Cappelen Damm stoppet Durek Verretts bok fordi hans framstilling av sykdom kan være «skadelig». Men forlaget har utgitt flere bøker med liknende påstander.
Torsdag 31. oktober 2019
Tre personer i følget til Alan Walker ble utvist fra USA etter å ha forsøkt å komme seg inn uten arbeidsvisum. – En grov feil, forklarer manager Gunnar Greve.