Tirsdag 15. oktober 2019
I NULL: Ingvild Haugland i forlagsagenturet til Cappelen Damm håper å tjene penger på sikt. Nå forsøker hun å selge bokrettigheter i Frankfurt og har en ambisjon om å gå i null.
Ingvild Haugland i Cappelen Damm Agency reagerer på «passivitet» hos konkurrenten i Gyldendal:
Tap tross salgsrekord
Cappelen Damm Agency selger flere rettigheter enn konkurrentene, men går likevel med tap. Ingvild Haugland håper en bestselger skal redde økonomien.

bøker

– Jeg har fullt program fram til lørdag, så nå er det bare å henge i stroppen, sier Ingvild Haugland i Cappelen Damm Agency på telefon fra Frankfurt.

I kveld sparkes bokmessa i Frankfurt i gang for alvor, og den tyske byen fylles opp av håpefulle norske bokagenter.

I forrige uke skrev Klassekampen om Gyldendal Agency, som sliter med å få fart bokeksporten. Rettighets­redaktør Bjarne Buset uttalte da at det er lite penger å hente i salg til utlandet, og at de store utenlandske agenturene kan gjøre en bedre jobb enn de norske.

Det reagerer Ingvild Haugland kraftig på.

– Det gir et generelt inntrykk av passivitet og inkompetanse fra norske agenturer, noe vi i Cappelen Damm Agency ikke kjenner oss igjen i, sier hun.

– Har ikke Buset rett i at det er lite penger å tjene på salg av rettigheter til utlandet?

– Generelt kan vi si at det er lite penger i utenlandssalg, og mange salg er i seg selv ikke en økonomisk driver. Det er først og fremst en bestselger som kan utgjøre en forskjell økonomisk.

Fakta

Litterære agenter:

• Personer eller virksomheter som selger rettigheter til norske bøker i utlandet.

• Tradisjonelt har denne virksomheten vært drevet av forlagene selv, men etter at det ble kjent at Norge skulle være hovedland under årets bokmesse i Frankfurt, har det dukket opp flere frittstående agenturer.

Overskuddet uteblir

Haugland understreker at de har som ambisjon å konkurrere med de store utenlandske agenturene.

– Vi arbeider på samme måte som dem med regelmessige nyhetsbrev, et enhetlig profilprogram og offensive samarbeidsavtaler med de beste underagentene. Dette skaper oppmerksomhet rundt bøkene våre både i forkant og under de ulike bokmessene. Det fører også til at vi kan selge rettigheter til mange og ulike markeder.

Her har Haugland tallene på sin side. Siden 2016 har Cappelen Damm Agency kunnet notere seg for 1222 rettighetssalg. Det er over dobbelt så mye som Gyldendal Agency og soleklart best i Norge.

Haugland innrømmer imidlertid at det økonomiske overskuddet lar vente på seg.

– Det er kostbart å drive et agentur, sier hun.

– Burde man ikke kunne forvente at dere burde gå med overskudd i år hvor Norge er hovedland i Frankfurt?

– Det har vært vanskelig å forutse hva dette året kan bety for oss økonomisk. Det har vært tunge utgifter til prøve­oversettelser og standutstillinger, og dette skal altså betales med de 25 prosentene vi blir tilgodesett med etter et rettighetssalg.

Vil levere til bunnlinja

Samtidig forteller Haugland at agenturet har økt budsjettet med 20 prosent hvert år de siste tre årene.

– Det har vi også levert på. Vi har en ambisjon om først å gå i null – og deretter begynne å tjene penger. Ikke bare på vegne av forfatterne slik vi gjør nå, men også å kunne levere penger til bunnlinja i Cappelen Damm.

Hun mener det er en fordel for et agentur å være forlagseid: Selv jobber hun tett med redaksjonene, markedsavdelingen og informasjonsavdelingen i forlagshuset Cappelen Damm.

– Slik sett sitter vi på mye informasjon på et tidlig tidspunkt, og kan være tidlig ute med innsalg til de beste forlagshusene der ute, sier Haugland, som også er leder av Forleggerforeningens eget eksportutvalg.

Trenger døråpnere

Å oppfordre norske forfattere til å velge utenlandske agenturer, slik Bjarne Buset gjorde i fredagens Klassekampen, mener Haugland er uttrykk for en lite helhetlig tenkning rundt norsk litteratureksport.

– Når Cappelen Damm Agency opplever en internasjonal suksess med forfattere som Roy Jacobsen, Vigdis Hjorth eller Lars Saabye Christensen, vil disse forfatterne fungere som døråpnere hos de store, internasjonale forlagene.

Haugland påpeker videre at dette er forfatterskap som norske forlag har brukt tid og penger på å bygge opp.

– Derfor er det også en ønsket synergieffekt at inntektene fra en internasjonal suksess skal flyte tilbake til norske agenturer og forlag, sier hun.

– En misforståelse

Bjarne Buset ønsker ikke å kommentere kritikken og henviser til leder for Gyldendal Agency, Anne Cathrine Eng.

Hun sier til Klassekampen at agenturets uttalelser i forrige uke «dessverre bar preg av noen misforståelser».

– Jeg vil gjerne poengtere at jeg er fullstendig enig med Haugland på disse sentrale punktene. Salg av rettigheter til utlandet er svært viktig for oss, og vi jobber iherdig for å få best mulig resultater for forfatterne og bøkene, sier Eng.

Hun viser til Johan Harstads suksess i Tyskland, Nederland og Danmark, hvor forfatteren nærmest skal oppleve «popstjerne-tilstander», ifølge agenturet.

– Det er også gledelig å se hvordan boka «Skamløs» har skapt debatt og ringvirkninger i Tyskland, der forfatterne er etterspurt på arrangementer over hele landet, sier Eng.

kultur@klassekampen.no

Onsdag 29. januar 2020
Allerede i høst kom det meldinger om trøbbel med leveransene til det nye Munchmuseet. Først mandag ble det kunngjort at nyåpningen må utsettes.
Tirsdag 28. januar 2020
Skrivekunstakademiet i Bergen kvoterer inn gutter for å unngå reine jenteklasser, forteller daglig leder Øyunn Viken.
Mandag 27. januar 2020
Én av fire bokdebutanter faller av. Rebecca Wexelsen hadde forlaget i ryggen da hennes første bok ble fullstendig oversett i mediene.
Lørdag 25. januar 2020
Venstres Abid Raja tar over som kulturminister etter partileder Trine Skei Grande. Kulturlivets aktører står klar med en lang kravliste.
Fredag 24. januar 2020
Medietilsynet er skeptisk til å gi vide fullmakter til et nytt mediestøtteråd. – Det kan være utfordrende å samle såpass mye makt på ett sted, sier direktør Mari Velsand.
Torsdag 23. januar 2020
Aschehoug får kritikk for å la debutanter seile sin egen sjø. – Vi har en sunn rekrutteringspraksis, svarer forlagssjef Nora Campbell.
Onsdag 22. januar 2020
Uønskede kommentarer om kropp og sex er like utbredt i mediebransjen som for to år siden, viser ny undersøkelse. – Vi må forstå alvoret, sier journalist Ragnhild Ås Harbo.
Tirsdag 21. januar 2020
Ved å utelate Utøya-naboene tidlig i prosessen kan man ha rotet bort sjansen til å få en konstruktiv dialog om minnested etter 22. juli, mener forsker.
Mandag 20. januar 2020
I Hamar har det vært arbeidet i 26 år for å få på plass et museum som hedrer den folkekjære poeten Rolf Jacobsen. Fortsatt er planene helt i det blå.
Lørdag 18. januar 2020
Skattedirektør Hans Christian Holte er skeptisk til at flere land inn­fører nasjonal digitalskatt. – Det kan svekke krafta i den internasjonale prosessen, sier han.