Tirsdag 1. oktober 2019
KONSERNER KAPPER LAND: De siste fem årene har Amedia kjøpt 11 aviser, mens Polaris har kjøpt 13. Nå snakkes det om et duopol i Avis-Norge. GRAFIKK: HENRIK ANGELSEN HAANES
• Amedia og Polaris eier snart 113 lokalaviser til sammen • Må inn i konsern for å overleve, mener redaktør
Deler landet mellom seg
Det siste året har Amedia og Polaris kjøpt til sammen 19 lokalaviser. – Det blir stadig vanskeligere å stå aleine, mener medie­forsker.

medier

Norske lokalaviser har tradisjonelt hatt lokale eiere. Men nå gjør Amedia og Schibsted-eide Polaris stadig større innhogg i markedet.

Det siste året har Amedia kjøpt opp lokalavisa Sogn Avis og konsernet Nordsjø Media, som eier ni aviser i Agder og Rogaland.

For to uker siden ble det klart at Polaris kjøper Fædrelandsvennen og åtte andre sørlandsaviser av Schibsted og Agderposten Medier, og etablerer det nye konsernet Polaris Media Agder.

Siden 2015 har konsernet kjøpt fem andre aviser i Trøndelag og på Nordvestlandet. Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris mener det er nødvendig for de enkeltstående lokalavisene å bli del av et større miljø.

– Det er ingen tvil om at de mediehusene som best takler den digitale transformasjonen, er de som er del av et større konsern, sier Koch.

Fakta

Oppkjøp av aviser:

• De siste fem årene har Amedia kjøpt de norske lokalavisene Varingen, Sogn Avis, Agder, Bygdabladet, Dalane Tidende, Gjesdalsbuen, Jærbladet, Lyngdals Avis, Sandnesposten, Solabladet og Strandbuen (de ni siste i konsernet Nordsjø Media).

• I samme periode har Polaris Media kjøpt Stjørdalens Blad og Malvikbladet (nå Bladet), Opdalingen, Fjordabladet og Vestlandsnytt. Det er nylig inngått intensjonsavtale om kjøp av ni mediehus i Agder og Telemark (Fædrelandsvennen, Lindesnes, Lister, Søgne og Songdalen Budstikke, Agderposten, Varden, Grimstad Adressetidende, Lillesands-Posten og Vennesla Tidende).

• Polaris har også kjøpt det svenske mediekonsernet Stampen, mens Amedia har kjøpt seg inn i svenske Mittmedia.

Naturlig utvikling

Konsernsjefen forteller at det var en vekker da Amedia gikk inn og kjøpte Nordsjø Media tidligere i år.

At to store mediekonsern nå ser ut til å dele lokalavismarkedet mellom seg, er en naturlig utvikling, mener Polaris-sjefen.

– Vår konkurrent er jo ikke Amedia, men de store internasjonale selskapene som Google og Facebook, sier Koch.

– Det vi gjør som konsern er å få de ulike mediehusene til å lykkes hver for seg. Selv om vi eier Sunnmørsposten, tror jeg ikke de som bor i Ålesund er veldig opptatt av det. De ­forholder seg til Sunnmørsposten.

Medieforsker Helle Sjøvaag ved Universitetet i Stavanger sier at de mange oppkjøpene er uttrykk for at små lokal­aviser trenger å rigge seg for den digitale framtida.

– Det blir vanskeligere og vanskeligere å stå aleine i den digitale økonomien. Vi kommer til å se enda mer konsolidering av eierskap i Norge, sier hun.

Det siste halvåret har Sjøvaag studert Amedias oppkjøp av Nordsjø Media og intervjuet redaktørene i avisene som nå skal inn i Norges største lokalaviskonsern.

– De sier at det var den eneste løsningen for framtida. Vårt inntrykk er at de har en veldig positiv holdning til å bli kjøpt opp, og at de føler lettelse, sier hun.

Vil styre selv

Hallingdølen er en av de største lokalavisene i landet som står utenfor konsern, med et opplag på rundt 9000 eksemplarer.

Redaktør Embrik Luksengard ser med en viss bekymring på endringene i bransjen.

– Vi kjenner på at det er tøffere økonomisk enn før, men vi tror fortsatt på å være lokal­eid, sier han.

Hallingdølen er fire ganger kåret til årets lokalavis i Norge og har også fått prisen for Europas beste lokalavis. Luksengard tror noe av suksessen skyldes at de har frihet til å «styre butikken selv».

– På hvilken måte trues denne friheten i konsernene?

– Vi har sett en voldsom nedbemanning i medier som er styrt av konserner. Når konsernene tapper avisene for store ressurser, har de ikke frihet til å lage de avisene de kunne ha gjort, sier han.

Hallingdølen holder seg blant annet med en egen grafisk avdeling.

– I konsernene skjer produksjonen etter strenge maler, og de har gitt mye fagkompetanse på båten. Jeg synes det er synd at den grafiske kompetansen er borte fra mange aviser, sier han.

I likhet med flere andre aviser har Hallingdølen et samarbeid om teknologiske løsninger med Agderposten-avisene som nå er kjøpt opp av Polaris.

Luksengard stiller seg avventende til hva oppkjøpet vil bety for dem. I Hallingdølens vedtekter står det at avisa skal ha lokale eiere.

– Men vi må nok samarbeide med andre aktører for å henge med på den teknologiske utviklingen, sier han.

Rune Hetland, avtroppende generalsekretær i Landslaget for lokalaviser, har til Medier24 uttrykt bekymring for at det utvikler seg et duopol i lokalavismarkedet i Norge.

Fortsatt står rundt 100 av rundt 250 aviser utenfor konsern, ifølge Medietilsynet, hvorav de fleste er små lokalaviser med under 5000 i opplag.

Medieforsker Sjøvaag tror dette bildet vil endre seg de kommende årene.

– Små aviser kjøpes opp av den nærmeste store aktøren, og så kjøpes små konserner opp av de store, sier hun.

Makt på få hender

Ifølge forskeren er det så langt en sunn eierskapskultur i det norske avislandskapet.

– Bekymringen er at makt over innholdet konsentreres på få hender. Men vi finner ingen tegn til at eierskap har noen innvirkning på innholdet i avisene i Norge. Man kan si at det er mye bedre med konsentrasjon i eierskap enn at små aviser ikke overlever, sier hun.

Are Stokstad, konsernsjef i Amedia, er enig i at to store aktører dominerer lokal­avismarkedet. Han påpeker imidlertid at det er forskjell på konsernene og understreker at Amedia er en stiftelse som har som formål å representere et reelt mediemangfold og bevare identiteten og selvstendigheten til den enkelte lokalavis..

– Polaris og Schibsted er børsnoterte virksomheter, mens vi er en selveid stiftelse. Det betyr at vi i stedet for å betale utbytte til aksjonærer, reinvesterer overskuddet vårt i redaksjonelle satsinger, sier han.

Ba om å bli kjøpt opp

Varingen er en av avisene som har gått fra å være lokaleid til å bli med i konsern. I 2017 ble den kjøpt opp av Amedia etter selv å ha henvendt seg til konsernet.

– Vi måtte gjøre noe. Som mange andre aviser slet vi økonomisk: Opplaget sank, og annonseinntektene krympet. For en liten lokalavis er det ikke mulig å møte den digitale utfordringen aleine, sier redaktør Jan Fossen.

Han tror at det å bli innlemmet i et profesjonelt mediekonsern er framtida for lokalavisene.

– Nå skjer nesten det motsatte av det vi så på 1990-tallet, da mediekonsernene drev oppkjøpsraid – nå er det vi som kommer til dem og ber om å bli tatt inn i varmen.

kultur@klassekampen.no

Mandag 14. oktober 2019
Frp kaller det en seier at det ikke deles ut statsstipender neste år. Nå åpner regjeringen for å avvikle ordningen.
Lørdag 12. oktober 2019
I år er «Exit» og andre NRK-serier blitt omtalt 243 ganger på kanalens egne nyhetsflater. Ekspert på presseetikk Svein Brurås mener det svekker NRKs troverdighet.
Fredag 11. oktober 2019
Årets nobelpris i litteratur gikk til den omstridte øster­rikeren Peter Handke. Uttrykk for elendig dømmekraft, mener statsviter Bernt Hagtvet.
Torsdag 10. oktober 2019
Dagens vinnere av nobelprisen i litteratur bør si fra seg prisen, mener kritikere. Men forfatter Dag Solstad ville takket ja.
Onsdag 9. oktober 2019
Norsk filminstitutt må kutte i staben, og teatrene har 70 millioner kroner mindre å rutte med. Nå må ABE-reformen skrotes, mener kulturledere.
Tirsdag 8. oktober 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) gir lokalavisene økt pressestøtte på bekostning av de største mottakerne. De rødgrønne partiene lover å stanse omfordelingen etter neste valg.
Mandag 7. oktober 2019
Høy pris og dårlig informasjon gjør at barn ikke går på kulturskolen. – Staten må få ned satsene, mener kulturskolerektor.
Lørdag 5. oktober 2019
Forbrukertilsynet krever reklame-merking av forlagsdrevne bokmagasiner på nett. – En nedvurdering av kulturelle produkter, mener medie­professor.
Fredag 4. oktober 2019
Artisten Aurora får massiv kritikk etter å ha forsøkt å skjule konserter i Tel Aviv. – Hvis du vil spille i Israel nå, må du virkelig ville det, sier kulturjournalist i Haaretz.
Torsdag 3. oktober 2019
Torsdag skrev IT-ansvarlig Børre Haugli under på en sluttpakke i Morgenbladet. Like etter ble han hyret inn av konsernet som konsulent for å gjøre den samme jobben som før.