Tirsdag 1. oktober 2019
KONSERNER KAPPER LAND: De siste fem årene har Amedia kjøpt 11 aviser, mens Polaris har kjøpt 13. Nå snakkes det om et duopol i Avis-Norge. GRAFIKK: HENRIK ANGELSEN HAANES
• Amedia og Polaris eier snart 113 lokalaviser til sammen • Må inn i konsern for å overleve, mener redaktør
Deler landet mellom seg
Det siste året har Amedia og Polaris kjøpt til sammen 19 lokalaviser. – Det blir stadig vanskeligere å stå aleine, mener medie­forsker.

medier

Norske lokalaviser har tradisjonelt hatt lokale eiere. Men nå gjør Amedia og Schibsted-eide Polaris stadig større innhogg i markedet.

Det siste året har Amedia kjøpt opp lokalavisa Sogn Avis og konsernet Nordsjø Media, som eier ni aviser i Agder og Rogaland.

For to uker siden ble det klart at Polaris kjøper Fædrelandsvennen og åtte andre sørlandsaviser av Schibsted og Agderposten Medier, og etablerer det nye konsernet Polaris Media Agder.

Siden 2015 har konsernet kjøpt fem andre aviser i Trøndelag og på Nordvestlandet. Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris mener det er nødvendig for de enkeltstående lokalavisene å bli del av et større miljø.

– Det er ingen tvil om at de mediehusene som best takler den digitale transformasjonen, er de som er del av et større konsern, sier Koch.

Fakta

Oppkjøp av aviser:

• De siste fem årene har Amedia kjøpt de norske lokalavisene Varingen, Sogn Avis, Agder, Bygdabladet, Dalane Tidende, Gjesdalsbuen, Jærbladet, Lyngdals Avis, Sandnesposten, Solabladet og Strandbuen (de ni siste i konsernet Nordsjø Media).

• I samme periode har Polaris Media kjøpt Stjørdalens Blad og Malvikbladet (nå Bladet), Opdalingen, Fjordabladet og Vestlandsnytt. Det er nylig inngått intensjonsavtale om kjøp av ni mediehus i Agder og Telemark (Fædrelandsvennen, Lindesnes, Lister, Søgne og Songdalen Budstikke, Agderposten, Varden, Grimstad Adressetidende, Lillesands-Posten og Vennesla Tidende).

• Polaris har også kjøpt det svenske mediekonsernet Stampen, mens Amedia har kjøpt seg inn i svenske Mittmedia.

Naturlig utvikling

Konsernsjefen forteller at det var en vekker da Amedia gikk inn og kjøpte Nordsjø Media tidligere i år.

At to store mediekonsern nå ser ut til å dele lokalavismarkedet mellom seg, er en naturlig utvikling, mener Polaris-sjefen.

– Vår konkurrent er jo ikke Amedia, men de store internasjonale selskapene som Google og Facebook, sier Koch.

– Det vi gjør som konsern er å få de ulike mediehusene til å lykkes hver for seg. Selv om vi eier Sunnmørsposten, tror jeg ikke de som bor i Ålesund er veldig opptatt av det. De ­forholder seg til Sunnmørsposten.

Medieforsker Helle Sjøvaag ved Universitetet i Stavanger sier at de mange oppkjøpene er uttrykk for at små lokal­aviser trenger å rigge seg for den digitale framtida.

– Det blir vanskeligere og vanskeligere å stå aleine i den digitale økonomien. Vi kommer til å se enda mer konsolidering av eierskap i Norge, sier hun.

Det siste halvåret har Sjøvaag studert Amedias oppkjøp av Nordsjø Media og intervjuet redaktørene i avisene som nå skal inn i Norges største lokalaviskonsern.

– De sier at det var den eneste løsningen for framtida. Vårt inntrykk er at de har en veldig positiv holdning til å bli kjøpt opp, og at de føler lettelse, sier hun.

Vil styre selv

Hallingdølen er en av de største lokalavisene i landet som står utenfor konsern, med et opplag på rundt 9000 eksemplarer.

Redaktør Embrik Luksengard ser med en viss bekymring på endringene i bransjen.

– Vi kjenner på at det er tøffere økonomisk enn før, men vi tror fortsatt på å være lokal­eid, sier han.

Hallingdølen er fire ganger kåret til årets lokalavis i Norge og har også fått prisen for Europas beste lokalavis. Luksengard tror noe av suksessen skyldes at de har frihet til å «styre butikken selv».

– På hvilken måte trues denne friheten i konsernene?

– Vi har sett en voldsom nedbemanning i medier som er styrt av konserner. Når konsernene tapper avisene for store ressurser, har de ikke frihet til å lage de avisene de kunne ha gjort, sier han.

Hallingdølen holder seg blant annet med en egen grafisk avdeling.

– I konsernene skjer produksjonen etter strenge maler, og de har gitt mye fagkompetanse på båten. Jeg synes det er synd at den grafiske kompetansen er borte fra mange aviser, sier han.

I likhet med flere andre aviser har Hallingdølen et samarbeid om teknologiske løsninger med Agderposten-avisene som nå er kjøpt opp av Polaris.

Luksengard stiller seg avventende til hva oppkjøpet vil bety for dem. I Hallingdølens vedtekter står det at avisa skal ha lokale eiere.

– Men vi må nok samarbeide med andre aktører for å henge med på den teknologiske utviklingen, sier han.

Rune Hetland, avtroppende generalsekretær i Landslaget for lokalaviser, har til Medier24 uttrykt bekymring for at det utvikler seg et duopol i lokalavismarkedet i Norge.

Fortsatt står rundt 100 av rundt 250 aviser utenfor konsern, ifølge Medietilsynet, hvorav de fleste er små lokalaviser med under 5000 i opplag.

Medieforsker Sjøvaag tror dette bildet vil endre seg de kommende årene.

– Små aviser kjøpes opp av den nærmeste store aktøren, og så kjøpes små konserner opp av de store, sier hun.

Makt på få hender

Ifølge forskeren er det så langt en sunn eierskapskultur i det norske avislandskapet.

– Bekymringen er at makt over innholdet konsentreres på få hender. Men vi finner ingen tegn til at eierskap har noen innvirkning på innholdet i avisene i Norge. Man kan si at det er mye bedre med konsentrasjon i eierskap enn at små aviser ikke overlever, sier hun.

Are Stokstad, konsernsjef i Amedia, er enig i at to store aktører dominerer lokal­avismarkedet. Han påpeker imidlertid at det er forskjell på konsernene og understreker at Amedia er en stiftelse som har som formål å representere et reelt mediemangfold og bevare identiteten og selvstendigheten til den enkelte lokalavis..

– Polaris og Schibsted er børsnoterte virksomheter, mens vi er en selveid stiftelse. Det betyr at vi i stedet for å betale utbytte til aksjonærer, reinvesterer overskuddet vårt i redaksjonelle satsinger, sier han.

Ba om å bli kjøpt opp

Varingen er en av avisene som har gått fra å være lokaleid til å bli med i konsern. I 2017 ble den kjøpt opp av Amedia etter selv å ha henvendt seg til konsernet.

– Vi måtte gjøre noe. Som mange andre aviser slet vi økonomisk: Opplaget sank, og annonseinntektene krympet. For en liten lokalavis er det ikke mulig å møte den digitale utfordringen aleine, sier redaktør Jan Fossen.

Han tror at det å bli innlemmet i et profesjonelt mediekonsern er framtida for lokalavisene.

– Nå skjer nesten det motsatte av det vi så på 1990-tallet, da mediekonsernene drev oppkjøpsraid – nå er det vi som kommer til dem og ber om å bli tatt inn i varmen.

kultur@klassekampen.no

Torsdag 21. november 2019
Hele 16 norske byer og tettsteder kan miste sitt eneste bokutsalg etter konkursen i Notabene. – Bokhandelen har vært en hjørnestein i Rakkestad, sier ordfører Karoline Fjeldstad.
Onsdag 20. november 2019
Flere medier går nå gjennom eldre metoo-artikler og korrigerer feil. – Mediedebatten må ikke bli punktumet for metoo-­debatten, advarer redaktør.
Tirsdag 19. november 2019
Kildeutvalget vil stramme inn på medienes bruk av anonyme kilder. Forslaget kan gjøre det vanskeligere å skrive om metoo, mener redaktør.
Mandag 18. november 2019
Matilda Gustavsson avslørte over­grepene til «kultur­profilen» Jean- Claude Arnault. – Anonyme kilder er nødvendig, men må ikke misbrukes, sier hun.
Lørdag 16. november 2019
– Hvis ikke skolen forteller historien om norsk kultur og litteratur, står andre krefter parat til å gjøre det, sier lærebokforfatter Mads Breckan Claudi.
Fredag 15. november 2019
Scenerøyk ved Den Norske Opera & Ballett har gjort 21 orkestermusikere syke. – Omfanget har økt betraktelig i år, sier kommunikasjonssjef.
Torsdag 14. november 2019
Bare en knapp promille av befolkningen har meldt seg på «Hele Norge leser». Anne-Kari Bratten i Spekter, som er samarbeidspartner for kampanjen, har selv valgt å ligge unna.
Onsdag 13. november 2019
Céline Sciammas partnar, filmstjerna Adèle Haenel, har blåse liv i fransk metoo. Saman har dei laga ein film om stormfull erotikk fri frå dominas.
Tirsdag 12. november 2019
Forfatterforbundet har i lengre tid forhandlet med andre forfatter­organisasjoner om millioner fra bibliotekvederlaget. Nå står forhandlingene bom fast.
Mandag 11. november 2019
En tredel av Forfatterforbundets medlemmer gir ut bøkene sine selv. Snart kan de få enklere tilgang til ettertraktede stipendmidler.