Lørdag 28. september 2019
KOM TIL KORT: Petter Stordalen skal ha forsøkt å kapre svenske forfattere som Emelie Schepp, David Lagercrantz, Alex Schulman og Camilla Läckberg, men forlagene deres bladde opp millionbeløp for å få dem til å bli. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN
Da Stordalen-forlag forsøkte å kapre en svensk krimstjerne, skal Norstedts ha lagt 30 millioner på bordet:
Stordalen ryster Sverige
Kari Marstein
Rebecca Leffler
I Sverige snakkes det nå om «Stordalen-effekten»: Profilerte forfattere blir tilbudt forskudd i million­klassen. Her hjemme går det langt roligere for seg, ifølge forleggere.

bøker

Petter Stordalens forlags­konglomerat Strawberry Publishing erobrer stadig ny mark. I går kom nyheten om at de nå inntar den danske bokbransjen og etablerer en filial i København.

Også i Sverige har Stordalens folk gjort seg bemerket med offensive framstøt. Denne uka skrev avisa Dagens Nyheter om det de omtaler som «Stordalen-effekten» i det svenske bokmarkedet.

For etter at Strawberry etablerte seg hos söta bror tidligere i år, har det oppstått en budkrig om de mest profilerte forfatterne.

Flere kilder i den svenske forlagsbransjen oppgir til avisa Dagens Nyheter at Strawberry har forsøkt å rekruttere flere store forfatternavn.

Det har igjen ført til at de etablerte forlagene har måttet legge store summer på bordet både for å beholde sine gamle forfattere – og for å kunne rekruttere nye.

Fakta

Stordalen-forlagene:

• I 2018 etablerte forretningsmannen Petter Stordalen forlaget Strawberry Publishing.

• Med seg på laget hadde han forleggerne Jonas Forsang, Magnus Rønningen og forfatter Jørn Lier Horst.

• Under paraplyen Strawberry Publishing finner vi datter­forlagene Pilar, Capitana, Armada, Canoa og Bastion.

• Tidligere i år etablerte Strawberry Publishing seg også i Sverige.

• I går kom nyheten om at selskapet også åpner filial i Danmark. Birgitte Teresa Franch, med bakgrunn fra forlaget People’s Press, skal lede satsingen.

30 millioner for fem bøker

Ifølge opplysninger Dagens Nyheter videreformidler, skal spenningsforfatteren Emelie Schepp ha fått rundt 12 millioner svenske kroner i forskudd av forlaget Norstedts – med løfte om totalt 30 millioner på en kontrakt om fem bøker.

Eva Gedin, forlagssjef i Norstedts, hevder for øvrig at disse summene er «grove overdrivelser».

I forbindelse med artikkelen uttaler også den svenske Strawberry-sjefen Rebecka Leffler at «våre norske kolleger så en liknende utvikling i Norge da vi lanserte der».

Kari Marstein, sjefredaktør for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, mener dette er feil.

– Så vidt jeg kjenner til, var det ingen forfattere som plutselig ble tilbudt voldsomme forskudd eller overgangssummer selv om Stordalen og kompani plutselig lurte i sivet, sier hun.

– Bruker kontrakten

Klassekampen har vært i kontakt med Rebecka Leffler, men hun viser til Strawberry-forlegger Magnus Rønningen for ytterligere kommentarer.

– Akkurat som i Sverige har vi også her hjemme vært i forhandlinger med flere forfattere, og vi har hoppet av når vi mener det blir for dyrt. De forfatterne vi er i dialog med, får tilbud om et forskudd som henger sammen med det salgs­potensialet vi mener de har, sier Rønningen og legger til:

– Det har jo ikke vært så mange forfatteroverganger i det norske bokmarkedet den siste tida, så det betyr at andre forlag har vært villige til å betale mer enn oss.

Rønningen forklarer videre at de forholder seg den norske normalkontrakten, hvor regelen er at forskuddet utgjør en tredjedel av førsteopplaget.

– Man vil jo gjerne vise at man har tro på forfatteren, og det vil som regel reflekteres i forskuddet som vi tilbyr. Så er det naturligvis en utfordring å lande på riktig nivå.

Det var flere som ble provosert da Petter Stordalen, med blant andre Magnus Rønningen, Jonas Forsang og forfatteren Jørn Lier Horst på laget, etablerte en ny norsk forlagsfamilie i 2018.

Kjenner seg ikke igjen

Kari J. Spjeldnæs, daværende forlagsdirektør i Aschehoug, reagerte sterkt på at Stor­dalens forlag kontaktet flere av deres forfattere.

I likhet med Marstein kjenner ikke Spjeldnæs seg igjen i påstanden om at også norske forlag forsøkte å overby hverandre i dragkampen om bestselgerforfatterne.

– Det jeg reagerte på den gangen, var at de kom inn for å kapre profilerte forfattere som vi hadde brukt mange år på å bygge opp, sier Spjeldnæs, som understreker at hun ikke har lest artikkelen i Dagens Nyheter.

Blant dem som tok turen fra Aschehoug over til Stordalen, var Tom Egeland og Tom Kristensen. Klassekampen har vært i kontakt med de to krimforfatterne, og begge avkrefter at de ble fristet av høye forskudd. De benekter også at Aschehoug kom med et mottilbud.

Lovte økt salg

Kari Marstein i Gyldendal hevder at Strawberry kom med en bestemt lovnad til forfatterne de forsøkte å rekruttere.

– Det vi fikk høre av de forfatterne som var blitt kontaktet av Strawberry-forlagene, var at de hadde fått en lovnad om en økning i det reelle salget av bøkene.

Det er en lovnad som har hatt begrenset verdi, ifølge Marstein.

– Når jeg ser på bestselgerlistene, ser jeg ikke tegn til at bøker fra disse forfatterne har gjort det vesentlig bedre enn før.

– Tok dere noen grep for å holde på Gyldendal-forfatterne når Strawberry begynte å rekruttere?

– Vi tok ingen grep. Vi jobber solid og langsiktig med våre forfattere.

Likevel mistet Gyldendal en av sine absolutt mestselgende forfattere, Jørn Lier Horst, til nettopp Stordalen.

– Han gikk jo for å starte sitt eget forlag under Strawberry-paraplyen.

Strawberry er ikke mett

Marstein er opptatt av at den norske bokbransjen er velsignet med et godt avtaleverk.

– Forskuddene må være basert på det faktiske, kontraktfestede førsteopplaget, sier hun.

Det innebærer at forskuddene som utbetales til forfatterne, også står i forhold til det forventede salget bøkene.

– I teorien kan man vel operere med et svært høyt førsteopplag, som går langt over forventet salg, for å skaffe seg kontrakt med en profilert forfatter?

– Det er mulig. Hvis du er sikker på at en tittel bør ha et førsteopplag på la oss si 50.000 eksemplarer, kan du skrive kontrakt og betale forskudd ut fra det. Men da skal det jo trykkes og selges så mange eksemplarer også. Noe annet er jo brudd på normalkontrakten, sier Marstein.

– Så vidt jeg vet, finner vi ikke mange eksempler på at dette har skjedd i Norge.

Selv om det har vært stille på «det norske overgangsmarkedet» den siste tida, forteller Magnus Rønningen at Strawberry ikke er ferdig med å rekruttere forfattere i Norge.

At de lover sine forfattere en økning i boksalget, er ikke spesielt oppsiktsvekkende, mener Rønningen.

– I likhet med samtlige andre forlag i verden er det vår ambisjon, sier han.

– Vi håper alltid at flere dyktige forfattere skal ende opp hos oss. Jeg tror ikke det kommer til å handle om penger og størrelsen på eventuelle forskudd, men om at vi nå har den sterkeste samlingen av forlagsredaktører i Norden.

dageivindl@klassekampen.no

Mandag 18. november 2019
Matilda Gustavsson avslørte over­grepene til «kultur­profilen» Jean- Claude Arnault. – Anonyme kilder er nødvendig, men må ikke misbrukes, sier hun.
Lørdag 16. november 2019
– Hvis ikke skolen forteller historien om norsk kultur og litteratur, står andre krefter parat til å gjøre det, sier lærebokforfatter Mads Breckan Claudi.
Fredag 15. november 2019
Scenerøyk ved Den Norske Opera & Ballett har gjort 21 orkestermusikere syke. – Omfanget har økt betraktelig i år, sier kommunikasjonssjef.
Torsdag 14. november 2019
Bare en knapp promille av befolkningen har meldt seg på «Hele Norge leser». Anne-Kari Bratten i Spekter, som er samarbeidspartner for kampanjen, har selv valgt å ligge unna.
Onsdag 13. november 2019
Céline Sciammas partnar, filmstjerna Adèle Haenel, har blåse liv i fransk metoo. Saman har dei laga ein film om stormfull erotikk fri frå dominas.
Tirsdag 12. november 2019
Forfatterforbundet har i lengre tid forhandlet med andre forfatter­organisasjoner om millioner fra bibliotekvederlaget. Nå står forhandlingene bom fast.
Mandag 11. november 2019
En tredel av Forfatterforbundets medlemmer gir ut bøkene sine selv. Snart kan de få enklere tilgang til ettertraktede stipendmidler.
Lørdag 9. november 2019
Striden rundt kulturredaktør Eivind Røssaak i 1996–97 handlet egentlig om andre ting enn hva som sto i avisa, mener tidligere Klassekampen- redaktør Paul Bjerke.
Fredag 8. november 2019
Resetts bruk av anonyme skribenter gjør at redaktør Helge Lurås ikke har fått innpass i Norsk Redaktør­forening.
Torsdag 7. november 2019
Av 17 bildekunstnere som tjente over én million kroner i fjor, er bare fire kvinner. Utstillingsaktuelle Ørnulf Opdahl er på andreplass med 6,4 millioner kroner i nettoinntekt.