Mandag 26. august 2019
KVINTETT: To veteraner og tre jyplinger som satte spor for et par tiår siden. FOTO: PETER OPSVIK
Monument over en epoke: 5cd-boks fra da «den nye jazzen» lå i startgropa.
Fri brytningstid

boks

The Quintet

«Events 1998-1999»

PNL Records

I februar i fjor var det 20 år siden utestedet Blå i Oslo åpnet dørene, etter et initiativ av Kjell Einar Karlsen og Martin Revheim. For oss som begynte å vanke der, ble det fort klart at vi sto foran noe viktig i norsk musikkliv: et sted som i høy grad eksisterte på musikkens premisser, der utøverne gjerne fikk utfolde seg fritt, med nyskapende prosjekter i grenselandet mellom moderne jazz, impro og støy.

Blå ble dessuten et tidvis møtested mellom generasjonene, der den idealistiske grunntonen ofte skapte assosiasjoner til legendariske Club 7. Om du gikk der en sen høstkveld, mens kulden steg opp fra Akerselva rett utenfor, kunne du ofte se en litt eldre kar sitte foran scenekanten, mens han digget med lukkede øyne bak brilleglassene. Det var Bjørnar Andresen, som alt i 1968 hadde gitt ut plate med eksperimentelle Svein Finnerud Trio, og senere også dukket opp i Min Bul.

Den unge Maja Ratkje spilte på Blå i 1998, og irriterte seg etter eget utsagn over den lurvete, høylytte fyren ved scenen, som ropte og kommenterte konserten som en annen sekundant. Men samtidig la hun merke til at klubbens ansatte behandlet ham med respekt. Og det tok ikke lang tid før Andresen selv sto på scenen, nå med noen av datidens mest lovende, unge musikere.

Slik startet The Quintet, som snart skulle bestå av to veteraner og tre jyplinger: Carl Magnus «Calle» Neumann (sax), Bjørnar Andresen (bass), Eivind Opsvik (bass), Ketil Gutvik (gitar) og Paal Nilssen-Love (trommer, perkusjon). Bandet holdt bare sammen i to år, men rakk å dokumentere seg med en live-plate fra Voss, som ble gitt ut på Blås eget plateselskap i 1999. Og nå med denne femdoble boksen, som samler nærmere fem timer med historiske opptak. Utgivelsen er produsert av Lasse Marhaug og Paal Nilssen-Love, med grundige tekster og intervjuer – samt liner notes av Musikkmagasinets Chris Monsen.

Neumann og Andresen var veteraner fra den norske frijazz-scenen, og hadde spilt med blant andre Jan Garbarek, Arild Andersen, Terje Rypdal og George Russel. Nå fikk de ny tenning i samarbeidet med den yngre garden.

Musikken på «Events 1998-1999» er lyden av musikere som trekker lasset sammen, og skaper tidligere u-hørt musikk der og da, om det er på Bergen Jazzforum eller på direkten på NRK Radio. Resultatet er mye skakt driv, der både de individuelle ferdighetene og den kollektive energien får skinne.

Vi må si litt om den eksemplariske innpakningen her, som omfatter hefter med grundige intervjuer, kommentarer og fotografier. Ketil Gutvik blir intervjuet av en velforberedt Lasse Marhaug, mens Paal Nilsen-Love samtaler med Arild Andersen, og hedrer dessuten Andresen i et personlig minneord – Bjørnar Andresen lukket øynene for godt høsten 2004.

13. august spilte The Quintet sammen igjen (med Per Zanussi som femtemann) på Oslo Jazzfestival, antakelig for siste gang. Denne omfangsrike boksen er ikke bare et monument over en spesielt fruktbar epoke i norsk jazz, men også en påminnelse om kraften vi kan finne i den frihetlige musikken.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 23. september 2019 kl. 12.16
Mandag 26. august 2019
konsertJubileumssesongåpningOslo-Filharmonien, Vasily Petrenko (dir.)Verk av Øyvind Torvund og Pjotr I. TsjajkovskijOslo Konserthus, 21. august
Mandag 26. august 2019
boksThe Quintet«Events 1998-1999»PNL RecordsI februar i fjor var det 20 år siden utestedet Blå i Oslo åpnet dørene, etter et initiativ av Kjell...
Mandag 12. august 2019
Fire festivaldager med høydepunkter på rekke og rad helt fram til Karpes suverene punktum lørdag kveld.