Lørdag 17. august 2019
LEGGES PÅ IS: Hurtigrutens planlagte tur til øygruppa Frans Josefs land har gått i vasken fordi Russland nekter selskapet å seile i russisk farvann. FOTO: KARSTEN BIDSTRUP, HURTIGRUTEN
Planlagte cruise til Frans Josefs land ble plutselig stanset av russiske myndigheter:
Hurtigruten fikk «njet»
AVLYSER: Hurtigruten må avlyse to planlagte cruise til Frans Josefs land fordi Russland nekter skipene å seile i russisk farvann.

ARKTIS

Bare uker før MS Spitsbergen skulle starte på et 15 dagers tokt fra Tromsø via Murmansk til øygruppa Frans Josefs land nordøst for Svalbard, fikk rederiet beskjed om at de ikke får lisens til å seile i russisk farvann.

Alle detaljer var på plass, og rederiet har i lang tid hatt fin dialog med lokale og sentrale russiske myndigheter. Hurtigruten ble derfor svært overrasket da søknaden om seilingstillatelse ble avslått.

– Vi avlyser to tokt med til sammen 250 passasjerer siden russiske myndigheter, svært overraskende, avslo søknaden vår om seilingstillatelse, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.

Fakta

Hurtigruten:

• I 1893 startet Hurtigruten fast rute langs Norskekysten. Nå er det elleve skip som betjener 34 anløpssteder mellom Bergen og Kirkenes.

• Fra januar 2021 kommer et nytt rederi, Havila, inn i ruta med fire skip. Dagens Hurtigruten satser stadig sterkere på ekspedisjons-cruise og har investert milliardbeløp i nye skip.

• Selskapet har lenge hatt tokt i Antarktis og har cruise til Svalbard, Island og Grønland. Nordvestpassasjen er også et nytt turmål.

Uventet avslag

Avslaget kommer samtidig som Russland bygger opp militære baser nordøst i Barentshavet og gjennomfører en stor militærøvelse langs kysten av Norge.

– Hvilken begrunnelse har russiske myndigheter gitt for avslaget?

– Til tross for at MS Spitsbergen oppfyller kravene i polarkoden og har tillatelse til å seile i disse områdene i Arktis, fikk vi uventet avslag fra russiske myndigheter i siste liten. Men vi har også fått opplyst det skal være russisk øvelsesaktivitet i området samtidig som vi har søkt om seilinger, sier Bjørnflaten.

Hurtigruten viser til at Russland tidligere har vært positive til cruisetrafikk.

– Dialogen har vært god, og vi stiller oss derfor uforstående til avgjørelsen på russisk side. Særlig fordi Russland gjennom flere år har signalisert at de vil legge til rette for økt cruisetrafikk generelt, og Hurtigruten spesielt, i russisk farvann i nordområdene.

Økt militær aktivitet

I løpet av de siste årene har øygruppa Frans Josefs land fått en sterkere strategisk rolle, og det russiske forsvaret har bygd en flybase og plassert ut ulike luftforsvarssystemer der. Basen Nagurskoje har ifølge nettstedet «Aldri mer» 150 soldater, men antallet vil øke.

Det bygges også en base på Victoriaøya som er mellom Svalbard og Frans Josef land. Dette blir en helikopterbase med minst tolv mann og luftvern.

At russerne nå nekter Hurtigruten å seile, overrasker Jørn Henriksen som i en årrekke planla nye cruise-steder for rederiet.

Han sluttet i fjor høst og jobber nå for Viking Cruises.

– Min opplevelse av kontakten med russiske myndigheter var god. Vi hadde fine møter, følte velvillighet og at slike cruise var ønsket, sier han.

Toktet til Frans Josefs land sto lenge på Hurtigrutens ønskeliste.

De har arbeidet målrettet mot russiske myndigheter, og rederiets representanter har besøkt den isolerte øygruppa i nord. Pris per passasjer var rundt 58.000 kroner.

– Hurtigruten beklager ulempene dette medfører for gjestene våre som hadde gledet seg til en helt spesiell reise. Vi kontakter nå alle og tilbyr dem kompensasjon og alternative seilinger, sier Bjørnflaten.

Kirsten Myhr fra Kongsberg er en av passasjerene som rammes av avlysningen.

– Jeg hadde gledet meg til dette toktet og er selvsagt skuffet, sier hun.

Hun liker å reise og har vært flere ganger nordover i farvannene ved Svalbard.

– Onsdag opplyste Hurtigruten at toktet var avlyst siden de ikke fikk lisens fra vår nabo i øst til å seile. Jeg regner med at det skyldes den spente situasjonen vi har, og dette er nok en konsekvens av stormaktenes spill, sier Myhr.

rapp@klassekampen.no

Lørdag 21. september 2019
FORNØYD: Årets valg har vært en gamechanger for kampen mot profitt i velferd, sier Fagforbundets Mette Nord. Nå vil hun at staten skal brukes mer aktivt for et grønt skifte.
Fredag 20. september 2019
UTÅLMODIG: USAs ambassadør har møtt representanter fra utenrikskomiteen med klar beskjed: Norge må bruke mer penger på Forsvaret, eller risikere å stå alene.
Torsdag 19. september 2019
EKSTREMT: I kjølvannet av terrorangrepet mot moskeen i Bærum gikk antall tips til politiet om netthat og høyre­radikaliserte personer rett til værs.
Onsdag 18. september 2019
VIL SNAKKE: Flere LO-forbund har kontant avvist å inkludere MDG i en rødgrønn koalisjon i 2021. Nå inviterer MDG fagbevegelsen til samtaler.
Tirsdag 17. september 2019
KRAV: LO har krevd at Foodora gir fast ansettelse til et bud som ble innleid fra selskapet Easy Freelance under streiken.
Mandag 16. september 2019
ADVARSEL: Stasjonssjefen på Kongsberg advarte mot konsekvensene av politireformen. – Jeg forstår innbyggernes følelse av at de har tapt noe, sier Håvard Revå.
Lørdag 14. september 2019
LØFTEBRUDD: Politireformen ga løfter som ikke ble holdt. I Numedal kryper utryggheten inn i husene til folk. Frykten er at det som er blitt ødelagt, ikke lar seg reparere.
Fredag 13. september 2019
SKILLE: Private barnehager kan selv velge ut hvilke barn de vil tildele plass. Noen stiller som krav at foreldrene må kjøpe aksjer for å få barnehageplass.
Torsdag 12. september 2019
VINNAR: Etter ein knusande val­siger i Nordkapp vil SV og Senterpartiet ta frå Rica-gruppen kontrollen over Nord­kapplatået.
Onsdag 11. september 2019
NØTT: Mens LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er avvisende til et mulig nasjonalt MDG-samarbeid, vil ikke Mette Nord i Fagforbundet utelukke en slik allianse.