Lørdag 17. august 2019
LEGGES PÅ IS: Hurtigrutens planlagte tur til øygruppa Frans Josefs land har gått i vasken fordi Russland nekter selskapet å seile i russisk farvann. FOTO: KARSTEN BIDSTRUP, HURTIGRUTEN
Planlagte cruise til Frans Josefs land ble plutselig stanset av russiske myndigheter:
Hurtigruten fikk «njet»
AVLYSER: Hurtigruten må avlyse to planlagte cruise til Frans Josefs land fordi Russland nekter skipene å seile i russisk farvann.

ARKTIS

Bare uker før MS Spitsbergen skulle starte på et 15 dagers tokt fra Tromsø via Murmansk til øygruppa Frans Josefs land nordøst for Svalbard, fikk rederiet beskjed om at de ikke får lisens til å seile i russisk farvann.

Alle detaljer var på plass, og rederiet har i lang tid hatt fin dialog med lokale og sentrale russiske myndigheter. Hurtigruten ble derfor svært overrasket da søknaden om seilingstillatelse ble avslått.

– Vi avlyser to tokt med til sammen 250 passasjerer siden russiske myndigheter, svært overraskende, avslo søknaden vår om seilingstillatelse, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.

Fakta

Hurtigruten:

• I 1893 startet Hurtigruten fast rute langs Norskekysten. Nå er det elleve skip som betjener 34 anløpssteder mellom Bergen og Kirkenes.

• Fra januar 2021 kommer et nytt rederi, Havila, inn i ruta med fire skip. Dagens Hurtigruten satser stadig sterkere på ekspedisjons-cruise og har investert milliardbeløp i nye skip.

• Selskapet har lenge hatt tokt i Antarktis og har cruise til Svalbard, Island og Grønland. Nordvestpassasjen er også et nytt turmål.

Uventet avslag

Avslaget kommer samtidig som Russland bygger opp militære baser nordøst i Barentshavet og gjennomfører en stor militærøvelse langs kysten av Norge.

– Hvilken begrunnelse har russiske myndigheter gitt for avslaget?

– Til tross for at MS Spitsbergen oppfyller kravene i polarkoden og har tillatelse til å seile i disse områdene i Arktis, fikk vi uventet avslag fra russiske myndigheter i siste liten. Men vi har også fått opplyst det skal være russisk øvelsesaktivitet i området samtidig som vi har søkt om seilinger, sier Bjørnflaten.

Hurtigruten viser til at Russland tidligere har vært positive til cruisetrafikk.

– Dialogen har vært god, og vi stiller oss derfor uforstående til avgjørelsen på russisk side. Særlig fordi Russland gjennom flere år har signalisert at de vil legge til rette for økt cruisetrafikk generelt, og Hurtigruten spesielt, i russisk farvann i nordområdene.

Økt militær aktivitet

I løpet av de siste årene har øygruppa Frans Josefs land fått en sterkere strategisk rolle, og det russiske forsvaret har bygd en flybase og plassert ut ulike luftforsvarssystemer der. Basen Nagurskoje har ifølge nettstedet «Aldri mer» 150 soldater, men antallet vil øke.

Det bygges også en base på Victoriaøya som er mellom Svalbard og Frans Josef land. Dette blir en helikopterbase med minst tolv mann og luftvern.

At russerne nå nekter Hurtigruten å seile, overrasker Jørn Henriksen som i en årrekke planla nye cruise-steder for rederiet.

Han sluttet i fjor høst og jobber nå for Viking Cruises.

– Min opplevelse av kontakten med russiske myndigheter var god. Vi hadde fine møter, følte velvillighet og at slike cruise var ønsket, sier han.

Toktet til Frans Josefs land sto lenge på Hurtigrutens ønskeliste.

De har arbeidet målrettet mot russiske myndigheter, og rederiets representanter har besøkt den isolerte øygruppa i nord. Pris per passasjer var rundt 58.000 kroner.

– Hurtigruten beklager ulempene dette medfører for gjestene våre som hadde gledet seg til en helt spesiell reise. Vi kontakter nå alle og tilbyr dem kompensasjon og alternative seilinger, sier Bjørnflaten.

Kirsten Myhr fra Kongsberg er en av passasjerene som rammes av avlysningen.

– Jeg hadde gledet meg til dette toktet og er selvsagt skuffet, sier hun.

Hun liker å reise og har vært flere ganger nordover i farvannene ved Svalbard.

– Onsdag opplyste Hurtigruten at toktet var avlyst siden de ikke fikk lisens fra vår nabo i øst til å seile. Jeg regner med at det skyldes den spente situasjonen vi har, og dette er nok en konsekvens av stormaktenes spill, sier Myhr.

rapp@klassekampen.no

Mandag 18. november 2019
LANGSIKTIG: ­Opposisjonen har kritisert regjeringens ABE-reform for å være en «brutal ostehøvel». Finansminister Siv Jensen (Frp) tror reformen er kommet for å bli.
Lørdag 16. november 2019
2021: Fellesforbundets leder Jørn Eggum mener han ser nye takter fra MDG etter et konstruktivt møte. En sluttdato for olja er ikke regjerings­ultimatum, sier MDG.
Fredag 15. november 2019
STRID: Ansatte ved politihøgskolen mener at styret må trekke seg dersom regjeringen tvinger gjennom studentkuttet ved politiutdanningen i Oslo.
Torsdag 14. november 2019
NY TID: Linn Herning har lenge vært bekymret for utviklingen av offentlig sektor. Først etter at hun ble alvorlig sjuk, ble hun ordentlig redd for at velferdsstaten ikke alltid kommer til å redde henne.
Onsdag 13. november 2019
KJØRER PÅ: Frp har abdisert som bilistenes parti, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Han tar gjerne over tittelen.
Tirsdag 12. november 2019
MOT SKATT: En omfattende lobbykampanje i regi av sjømatnæringen ble sjøsatt for å hindre at norske oppdrettsselskaper skal bli ilagt grunnrenteskatt.
Mandag 11. november 2019
REDSKAP: Flere rødgrønne partier vil ta større kontroll over Oljefondet for å nå klimamål. SV åpner for å klimainvestere deler av fondet i Norge.
Lørdag 9. november 2019
SNAKKER: Flere LO-topper steilet da sentrale Ap-profiler åpnet for å ta med MDG i regjering. Nå har MDG gått i dialog med fagbevegelsen med mål om tettere samarbeid.
Fredag 8. november 2019
PRESSET: Trygderetten drukner i saker og har doblet saksbehandlingstida de siste årene. Nå må de forberede seg på en formidabel jobb om feilaktige Nav-saker skal behandles på nytt.
Torsdag 7. november 2019
URO: Det siste året har to av tre nye jobber kommet i bare to fylker – Oslo og Akershus. Aps Hadia Tajik mener regjeringens arbeidsmarkedspolitikk er «distriktsfiendtlig».