Onsdag 24. juli 2019
KLART NEI: Teaterregissør Tyra Tønnessen kommer aldri til å strømme sine egne forestillinger. – Selve kunstformen blir ødelagt og avslørt, sier hun. FOTO: CHRISTOHER OLSSØN
Teatersjefer vil ha mer strømming av teaterforestillinger, men regissør mener filmet teater er «forferdelig»:
Ser mørkt på strømming
Strømming av teater er i ferd med å innta de norske teaterscenene. Men regissør Tyra Tønnessen vil ikke la noen strømme hennes forestillinger. – Kunstformen blir ødelagt og avslørt, sier hun.

TEATER

Siden 1960-tallet og fram til 1990-tallet viste NRK «Fjernsynsteateret» – et tv-program for både egenproduserte teaterforestillinger og opptak av forestillinger på landets teaterscener.

Programmet, som på 1960-tallet ble ansett for å være en av landets viktigste eksperimentelle scener, kan anses som en forløper til et fenomen som er på full fart inn på den norske teaterscenen: strømming av teater.

Som Klassekampen skrev mandag har selskapet Applaus Scene ambisjoner å la skoler og institusjoner vise bearbeidet filmopptak av teaterforestillinger. Selskapet har et uttalt mål om å gi flere mulighet til å oppleve scenekunst av høy kvalitet – uavhengig av økonomi og bosted.

Men ikke alle stiller seg like positive til denne nyvinningen i teatret. Teaterregissør Tyra Tønnessen sier til Klassekampen at hun aldri vil strømme sine egne forestillinger.

– Når du tar et filmopptak av en teaterforestilling, ser skuespillet ut som overspill. Det ser grusomt ut. Selve kunstformen blir ødelagt og avslørt, sier hun.

Fakta

Strømming av teater:

• Siden 1960-tallet har NRKs program Fjernsynsteatret sendt filmopptak av teaterfore­stillinger.

• I Norge er det kun selskapet Applaus Scene som nå vil etablere et marked for strømming av teater.

• I første omgang vil de at forestillingene skal vises på skoler og andre institusjoner.

– Forferdelig å se på

Regissøren mener det er naivt å tro at en levende kunstform som teater enkelt kan la seg overføre til filmmediet.

– Jeg tar opptak av egne forestillinger for å dokumentere dem. De er forferdelige å se på. Ikke fordi selve forestillingen var dårlig, men fordi den ikke er laget for film. Den er laget for en scene og et publikum som er til stede i salen.

Regissøren forklarer at teaterrommet har noen fysiske forutsetninger som krever at enkelte elementer i forestillingen overdrives. Hun viser til hvordan hun selv måtte dramatisere et fjell en gang.

– Skuespillerne må fange følelsen av fjellet med måten de spiller på, ved for eksempel å rope til hverandre, slik vi gjør på fjellet. Det kan publikum være med på. Hele teateret finnes bare i møtet mellom scene og sal, og det møtet finner ikke sted når man ser en filmsnutt, sier Tønnessen.

– Er ikke idioter

Teatersjef Tom Remlov ved Riksteatret deler ikke Tønnessens bekymring for at teatrets egenart forsvinner ut med badevannet idet man overfører det til en skjerm.

– Jeg tror ikke publikum er idioter, sier Remlov.

Han tror de fleste er i stand til å se forskjellen på en spille­film og en film av en fore­stilling.

– Jeg har ingen berøringsangst for å lage filmopptak av teater. Dette fortrenger ikke hovedarbeidet vårt, men kommer i tillegg og sørger for at enda flere får oppleve teaterproduksjoner.

Som Klassekampen skrev i 2017, stiller også avtroppende teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret seg positiv til mer strømming av teater.

De får støtte fra regissør Svein Tindberg, som selv er en av de første som har inngått en avtale med Applaus Scene. Hans forestilling «Utafor», som i fjor ble spilt på Det Norske Teatret, skal strømmes på skoler rundt om i ­landet.

– Vi kan ikke spille «Utafor» på en scene lenger, og da er spørsmålet om vi skal fortsette å formidle det viktige budskapet om utenforskap og ekstremisme, eller om vi skal la være. Da mener jeg vi skal lage en film av det, og fortsette å vise det til skoleklasser, sier Tindberg.

Han presiserer at det er forskjell på det å sette opp et kamera og filme en forestilling og det å lage et gjennomarbeidet filmprodukt av en forestilling, slik han selv har gjort.

– Det nytter ikke å bare holde på som vi har gjort før. Tida går, og vi må finne gode måter å utnytte internettet på, ­legger Tindberg til.

Usikker instruktørforening

I England har selskapet Digital Theatre vokst seg til å bli en stor internasjonal leverandør av digital teaterstrømming.

Over 1200 utdanningsinstitusjoner over hele verden har tegnet medlemskap hos Digital Theatre og dermed fått tilgang til over 400 teaterforestillinger, skuespillerintervjuer og bakgrunnsmateriale som kan strømmes direkte fra deres nettsider.

Medlemmene kan se verdenskjente forestillinger på sin egen pc eller på et lerret på skolen, slik Applaus Scene i Norge har ambisjoner om å få til.

Til høsten skal Norsk sceneinstruktørforening, som regissør Tyra Tønnessen er medlem av, ta stilling til om den ønsker den samme utviklingen i Norge. Styreleder Johan Osuldsen slutter seg foreløpig til Tønnesens kritikk.

– Våre medlemmer er usikre på om teaterstrømming er smart for kunstarten vår, sier han.

Osuldsen forklarer at når man strømmer en forestilling, blir det et nytt åndsverk. Nyanser kan forsvinne på veien mot en ferdig teaterfilm.

– Å overføre teater til film er ikke som å oversette en roman til et nytt språk. Det minner i de fleste tilfeller om å skrive romanen på nytt, og det ønsker ikke nødvendigvis den som eier åndsverket, sier Osuldsen.

rauandi@klassekampen.no

Torsdag 22. august 2019
Kulturrådet har lagt ned innkjøpsordningen for tidsskrifter. Det kan føre til færre tidsskrifter i norske biblioteker, mener Norsk bibliotek­forening.
Onsdag 21. august 2019
Kulturrådet krever at de som søker om tidsskriftstøtte, skal honorere sine bidragsytere etter vedtatte minstesatser. – Urealistisk, mener Tidsskrift­foreningen.
Tirsdag 20. august 2019
Astrup Fearnleys sponsor anklages for folkerettsbrudd, mens Nasjonal­museet tar imot støtte fra skatte­paradis. Kunstnere mener debatten om «giftige donasjoner» må reises også her hjemme.
Mandag 19. august 2019
Medvirking og mediebruk er viktig i den kommende kulturmeldingen for barn og unge.
Lørdag 17. august 2019
Det internasjonale kunstfeltet er i ferd med å kutte sine bånd til rike filantroper. Det nye begrepet er «giftige donasjoner».
Fredag 16. august 2019
Det danske medie­konsernet Aller tok ut 100 millioner kroner i utbytte og konsern­bidrag fra Dagbladet i fjor. – Det virker ikke som avisa har behov for presse­støtte, sier medieviter.
Torsdag 15. august 2019
Lørdag åpner egyptiske Mohamed El Masrys utstilling i Oslo. Men kunstneren selv nektes visum fordi UDI frykter at han vil søke asyl. – Et angrep på min kunstneriske frihet, sier han.
Onsdag 14. august 2019
Terror fra ytre høyre har påvirket hvordan svenskene snakker om innvandring. – Sveriges historie med høyreekstrem vold har preget landet mer enn vi tror, sier Bjarne Riiser Gundersen.
Tirsdag 13. august 2019
Terrorforskere ber mediene tone ned omtalen av den terrorsiktede 21-åringen etter moskéskytingen i helga.
Mandag 12. august 2019
Fem studieplasser på journalistikk­utdanningen ved Oslomet reserveres til søkere med minoritetsbakgrunn. I år har bare to studenter kommet inn via kvoten.