Fredag 5. juli 2019
KRITISK: Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, reagerer på detaljene som denne uka har kommet fram om samarbeidsavtalen mellom Nasjonalmuseet og Fredriksen-familien.
Rødt mener Nasjonalmuseet underspiller hvor lukrativ kunstavtalen er for Fredriksen-familien:
Fredriksen får fribilletter
Kunstavtalen vekker reaksjoner i det politiske Norge. – Naivt av Nasjonalmuseet, mener Marie Sneve Martinussen i Rødt.

Kunst

Lånet av kunst fra Fredriksen-familien får nå kritikk også fra politisk hold. I juni ble det kjent at Cecilie og Kathrine Fredriksen, døtrene til shippingmagnaten John Fredriksen, har inngått en avtale om utlån av internasjonal samtidskunst til det nye Nasjonalmuseet.

Avtalen strekker seg fore­løpig over ti år, men som Klassekampen har omtalt i flere saker denne uka, har Fredriksen-familiens selskap, Fredriksen Family Art Company Limited, stor makt over ut­lånet. Samtidig som familien drar nytte av Nasjonalmuseets kunstfaglige kompetanse, vil også verdien på verkene øke ved å henge på et nasjonalmuseum.

Som Klassekampen skrev onsdag har familien til den Kypros-bosatte John Fredriksen gjennom avtalen også sikret seg mot utgifter knyttet til skatt, toll og avgifter på innførsel av kunstverk.

Fakta

Fredriksen-avtalen:

• Nasjonalmuseet har inngått en samarbeidsavtale med Cecilie og Kathrine Fredriksen og selskapet Fredriksen Family Art Company Limited.

• Gjennom avtalen får Nasjonalmuseet tilgang til en samling moderne kunst. Et eget forskningsprogram skal også opprettes.

• Avtalen omtales av flere kritikere som «svært lukrativ» for Fredriksen-familien.

– Naivt forsvar

Nestleder i partiet Rødt, Marie Sneve Martinussen, er på ett vis sjokkert over detaljene som har kommet fram rundt avtalen denne uka.

– Det er ikke sjokkerende at Fredriksen-familien har sikret seg en så gunstig avtale. De er tross alt kjent for å være Norges beste formuesforvaltere. Det er Nasjonalmuseet som virker skandaløst naive i denne saken.

– Hvordan er de naive?

– Måten de denne uka har forsvart avtalen på viser at de underspiller de økonomiske motivene til Fredriksen-familien. Selvfølgelig kan det være fint å vise fram stor kunst i Norge, men de må også anerkjenne at Fredriksen vil tjene penger på dette.

Martinussen, som også er samfunnsøkonom, viser blant annet til at Fredriksen-selskapet er registrert på skatte­paradiset Kypros.

Hun mener det ville vært bedre dersom selskapet var registrert i Norge. Hadde det i tillegg ikke vært et selskap, men en stiftelse, hadde man samtidig sikret seg mot at det ble tatt ut utbytte.

– Alt her er utformet etter familiens interesser. Denne saken er ikke bare en kunstsak, men handler også om kapitalforvaltning. Vi må ikke glemme at kunst handler om en veldig lukrativ måte å plassere pengene sine på, sier Sneve.

At kunstutlånerne i tillegg slipper utgifter og arbeid knyttet til skatt, toll og avgifter, mener Sneve er problematisk.

– Det regelverket som finnes rundt innførsel av kunst, er i dag svært uoversiktlig. Fredriksen har gjennom avtalen sikret seg fribilletter uansett hvordan avtaleverket tolkes, og dermed fjernet seg fra risiko.

Grande avviser kritikken

Kulturpolitisk talsperson i Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, mener avtalen er «smått genial smått om du ikke vil betale skatter og avgifter».

– I utgangspunktet syns jeg at det er flott at Fredriksen-familien velger å bruke penger på kunst og kultur, men foreløpig ser denne avtalen dessverre mer ut som en måte å øke verdien av kunstsamlingen sin på, framfor å hjelpe.

Sem-Jacobsen viser også til det hun mener er kulturminister Trine Skei Grandes (V) favorittbegrep i kulturpolitikken: «en armlengdes avstand».

– Det virker som om Grande er mest opptatt av avstand når det gjelder staten. Jeg er redd for amerikanske tilstander hvor filantroper ender opp med å være sentrale når beslutninger skal tas av museene, sier hun.

Kulturminister Skei Grande avviser kritikken fra Rødt og Sp.

– Det gir mer kunst til folk, så enkelt er det. Vi har den største satsingen på visuell kunst noensinne. Aldri har noen regjering brukt så mye penger på kunst. Vi har begynt å snu kulturen i Norge, slik at også de som har mest bruker pengene sine på kunst, sier Skei-Grande.

– Gir muligheter

I en e-post poengterer Nasjonal­museets styreleder Linda Bernander Silseth at samarbeidet med Fredriksen-familien gir muligheter museet ellers ikke vill hatt.

«Vi ville ikke gått inn i et slikt samarbeid uten visshet om at det vil gi mye igjen til museet og publikum, i dette tilfellet i form av internasjonal toppkunst, helt nye utstillinger og et program for forskning. Og det er museet som fullt ut beslutter hva som skal vises og hvordan kunsten skal kurateres i museet», skriver Silseth.

Kathrine og Cecilie Fredriksen skriver følgende om avtalen i en e-post til Klassekampen: «All kunsten som kjøpes inn, kjøpes inn for å være en del av samlingen som skal disponeres av Nasjonalmuseet. Det er den eneste grunnen til at kunsten tas inn til landet. Skulle enkelte verk bli returnert til oss, vil de bli eksportert ut igjen av Norge.»

kultur@klassekampen.no

.

kultur@klassekampen.no

Tirsdag 23. juli 2019
Modernistiske bygg er blitt turistattraksjoner i Brasil og Tyskland. I Norge er flere bygg fra samme periode rivningstruet. Kunstprofessor mener arkitekturen rammes av en 40-årskrise.
Mandag 22. juli 2019
Skuespillerforbundets leder Knut Alfsen vil ha teaterstrømming inn i tariffavtalen med Spekter. Vi er klare til å jobbe for det, svarer teaterstrømme-tjenesten Applaus scene.
Lørdag 20. juli 2019
Y-blokka i Regjeringskvartalet i Oslo rives i oktober, og for dem som ivrer etter bevaring, ser alt håp ut til å være ute. Men historien rommer flere eksempler på bygg som med nød og neppe har unngått bulldoserne.
Fredag 19. juli 2019
Amerikanske avis­redaksjoner er nesten halvert siden 2008, viser ny undersøkelse. Også Fædrelandsvennen har mistet 43 av 96 årsverk siden 2012, men sjefredaktøren er optimist.
Torsdag 18. juli 2019
Det nasjonale fotomuseet i Horten krever å bli inkludert i planleggingen av Fotografihuset i Oslo. – Det har vært marginalt med dialog, sier museums­direktør Ingrid Nilsson.
Onsdag 17. juli 2019
Oslo Høyre krever bademuligheter for å støtte det omstridte Fotografihuset på Sukkerbiten. Men leder av Fotografihuset mener området ikke er egnet for bading.
Tirsdag 16. juli 2019
SV lover omkamp om Fotografihuset på Sukkerbiten i byrådsforhandlingene etter valget. – Vi vil jobbe hardt for at området omreguleres, sier ordfører Marianne Borgen (SV) i Oslo.
Mandag 15. juli 2019
Ledelsen for det planlagte Fotografi­huset i Oslo har hevdet at et samlet fotomiljø står bak prosjektet. Det avviser flere i miljøet. – Vi kan ikke stille oss bak noe vi ikke vet hva er, sier Morten ­Andenæs i Fotogalleriet.
Lørdag 13. juli 2019
Tidligere Folk er folk-medarbeider Tormod Fjeld Lie går hardt ut mot redaktør Bjønnulv Evenrud. – Det er stygt at romfolk blir ansiktet for redaktørens politiske syn, sier han.
Fredag 12. juli 2019
Havnetomta Sukkerbiten i Oslo skal få et nytt fotografihus. Men ikke alle er like begeistret. – Det vil gjøre området til en enda større turistmaskin, mener aksjonsgruppas leder.