Fredag 5. juli 2019
KRITISK: Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, reagerer på detaljene som denne uka har kommet fram om samarbeidsavtalen mellom Nasjonalmuseet og Fredriksen-familien.
Rødt mener Nasjonalmuseet underspiller hvor lukrativ kunstavtalen er for Fredriksen-familien:
Fredriksen får fribilletter
Kunstavtalen vekker reaksjoner i det politiske Norge. – Naivt av Nasjonalmuseet, mener Marie Sneve Martinussen i Rødt.

Kunst

Lånet av kunst fra Fredriksen-familien får nå kritikk også fra politisk hold. I juni ble det kjent at Cecilie og Kathrine Fredriksen, døtrene til shippingmagnaten John Fredriksen, har inngått en avtale om utlån av internasjonal samtidskunst til det nye Nasjonalmuseet.

Avtalen strekker seg fore­løpig over ti år, men som Klassekampen har omtalt i flere saker denne uka, har Fredriksen-familiens selskap, Fredriksen Family Art Company Limited, stor makt over ut­lånet. Samtidig som familien drar nytte av Nasjonalmuseets kunstfaglige kompetanse, vil også verdien på verkene øke ved å henge på et nasjonalmuseum.

Som Klassekampen skrev onsdag har familien til den Kypros-bosatte John Fredriksen gjennom avtalen også sikret seg mot utgifter knyttet til skatt, toll og avgifter på innførsel av kunstverk.

Fakta

Fredriksen-avtalen:

• Nasjonalmuseet har inngått en samarbeidsavtale med Cecilie og Kathrine Fredriksen og selskapet Fredriksen Family Art Company Limited.

• Gjennom avtalen får Nasjonalmuseet tilgang til en samling moderne kunst. Et eget forskningsprogram skal også opprettes.

• Avtalen omtales av flere kritikere som «svært lukrativ» for Fredriksen-familien.

– Naivt forsvar

Nestleder i partiet Rødt, Marie Sneve Martinussen, er på ett vis sjokkert over detaljene som har kommet fram rundt avtalen denne uka.

– Det er ikke sjokkerende at Fredriksen-familien har sikret seg en så gunstig avtale. De er tross alt kjent for å være Norges beste formuesforvaltere. Det er Nasjonalmuseet som virker skandaløst naive i denne saken.

– Hvordan er de naive?

– Måten de denne uka har forsvart avtalen på viser at de underspiller de økonomiske motivene til Fredriksen-familien. Selvfølgelig kan det være fint å vise fram stor kunst i Norge, men de må også anerkjenne at Fredriksen vil tjene penger på dette.

Martinussen, som også er samfunnsøkonom, viser blant annet til at Fredriksen-selskapet er registrert på skatte­paradiset Kypros.

Hun mener det ville vært bedre dersom selskapet var registrert i Norge. Hadde det i tillegg ikke vært et selskap, men en stiftelse, hadde man samtidig sikret seg mot at det ble tatt ut utbytte.

– Alt her er utformet etter familiens interesser. Denne saken er ikke bare en kunstsak, men handler også om kapitalforvaltning. Vi må ikke glemme at kunst handler om en veldig lukrativ måte å plassere pengene sine på, sier Sneve.

At kunstutlånerne i tillegg slipper utgifter og arbeid knyttet til skatt, toll og avgifter, mener Sneve er problematisk.

– Det regelverket som finnes rundt innførsel av kunst, er i dag svært uoversiktlig. Fredriksen har gjennom avtalen sikret seg fribilletter uansett hvordan avtaleverket tolkes, og dermed fjernet seg fra risiko.

Grande avviser kritikken

Kulturpolitisk talsperson i Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, mener avtalen er «smått genial smått om du ikke vil betale skatter og avgifter».

– I utgangspunktet syns jeg at det er flott at Fredriksen-familien velger å bruke penger på kunst og kultur, men foreløpig ser denne avtalen dessverre mer ut som en måte å øke verdien av kunstsamlingen sin på, framfor å hjelpe.

Sem-Jacobsen viser også til det hun mener er kulturminister Trine Skei Grandes (V) favorittbegrep i kulturpolitikken: «en armlengdes avstand».

– Det virker som om Grande er mest opptatt av avstand når det gjelder staten. Jeg er redd for amerikanske tilstander hvor filantroper ender opp med å være sentrale når beslutninger skal tas av museene, sier hun.

Kulturminister Skei Grande avviser kritikken fra Rødt og Sp.

– Det gir mer kunst til folk, så enkelt er det. Vi har den største satsingen på visuell kunst noensinne. Aldri har noen regjering brukt så mye penger på kunst. Vi har begynt å snu kulturen i Norge, slik at også de som har mest bruker pengene sine på kunst, sier Skei-Grande.

– Gir muligheter

I en e-post poengterer Nasjonal­museets styreleder Linda Bernander Silseth at samarbeidet med Fredriksen-familien gir muligheter museet ellers ikke vill hatt.

«Vi ville ikke gått inn i et slikt samarbeid uten visshet om at det vil gi mye igjen til museet og publikum, i dette tilfellet i form av internasjonal toppkunst, helt nye utstillinger og et program for forskning. Og det er museet som fullt ut beslutter hva som skal vises og hvordan kunsten skal kurateres i museet», skriver Silseth.

Kathrine og Cecilie Fredriksen skriver følgende om avtalen i en e-post til Klassekampen: «All kunsten som kjøpes inn, kjøpes inn for å være en del av samlingen som skal disponeres av Nasjonalmuseet. Det er den eneste grunnen til at kunsten tas inn til landet. Skulle enkelte verk bli returnert til oss, vil de bli eksportert ut igjen av Norge.»

kultur@klassekampen.no

.

kultur@klassekampen.no

Fredag 15. november 2019
Scenerøyk ved Den Norske Opera & Ballett har gjort 21 orkestermusikere syke. – Omfanget har økt betraktelig i år, sier kommunikasjonssjef.
Torsdag 14. november 2019
Bare en knapp promille av befolkningen har meldt seg på «Hele Norge leser». Anne-Kari Bratten i Spekter, som er samarbeidspartner for kampanjen, har selv valgt å ligge unna.
Onsdag 13. november 2019
Céline Sciammas partnar, filmstjerna Adèle Haenel, har blåse liv i fransk metoo. Saman har dei laga ein film om stormfull erotikk fri frå dominas.
Tirsdag 12. november 2019
Forfatterforbundet har i lengre tid forhandlet med andre forfatter­organisasjoner om millioner fra bibliotekvederlaget. Nå står forhandlingene bom fast.
Mandag 11. november 2019
En tredel av Forfatterforbundets medlemmer gir ut bøkene sine selv. Snart kan de få enklere tilgang til ettertraktede stipendmidler.
Lørdag 9. november 2019
Striden rundt kulturredaktør Eivind Røssaak i 1996–97 handlet egentlig om andre ting enn hva som sto i avisa, mener tidligere Klassekampen- redaktør Paul Bjerke.
Fredag 8. november 2019
Resetts bruk av anonyme skribenter gjør at redaktør Helge Lurås ikke har fått innpass i Norsk Redaktør­forening.
Torsdag 7. november 2019
Av 17 bildekunstnere som tjente over én million kroner i fjor, er bare fire kvinner. Utstillingsaktuelle Ørnulf Opdahl er på andreplass med 6,4 millioner kroner i nettoinntekt.
Onsdag 6. november 2019
Jo Nesbø og Jørn Lier Horst tok store lønnshopp i fjor. Til sammen tjente de 64 millioner kroner. – Vinnerne tar det meste, sier forfatter Mikkel Bugge.
Tirsdag 5. november 2019
Medietilsynet gir Dagbladet Pluss stryk for innholdet, men tar ikke stilling til selskaps­konstruksjonen. – Kan åpne for liknende søknader, sier medieviter.