Lørdag 15. juni 2019
DYRT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) (t.v.) og kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) holdt i mai pressetreff om utbygging av E18 på Høvik i Bærum. Dale holder fast ved at «penger til blomsterkasser har en alternativ anvendelse». FOTO: LISE ÅSERUD, NTB SCANPIX
Jon Georg Dale (Frp) harselerer med pengebruk til blomster og arkitekttegnede T-banestasjoner i Oslo:
Tilsvarer 2,56 meter vei
KOSTER: Det er ikke mye E 18 man kan bygge for summen av blomsterkasser og arkitektkonkurranser i Oslo.FOTO: TOM HENNING BRATLIE
GIR LITE I KASSA: Samferdselsministeren vil kutte bompenger ved å stanse arkitekttegnede T-banestasjoner og blomsterkasser i Oslo. Besparelsen kan gi 2,56 meter ny E 18.

Bompenger

De siste ukene har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) stått i bresjen for at kostnadene til samferdselsprosjekter må reduseres for å lette bompengebelastningen

Ved flere anledninger har samferdselsministeren trukket fram arkitektkonkurransen for de nye T-banestasjonene på Fornebubanen og nye blomsterkasser i Oslo sentrum som eksempler på unødvendig pengebruk.

I «Politisk kvarter» på NRK 23. mai sa Dale blant annet: «Når man betaler så mye bompenger som man gjør i Oslo, så må vi kanskje bygge litt vei og ikke bare sette opp nye blomsterkasser i Oslo sentrum».

Fakta

Vei­kostnader:

• E 18 Vestkorridoren består av 17,3 kilometer seksfelts motorvei mellom Lysaker og Drengsrud i Asker, samt parallell bussvei, ekspressykkelvei og Bærumsdiagonalen.

• Byrådet i Oslo er imot prosjektet som ifølge Statens vegvesen vil koste 40,2 milliarder 2019-kroner.

• Om lag 75 prosent av kostnadene skal finansieres av bompenger.

• Kostnaden per meter av E 18-strekningen er 2,32 millioner kroner.

• For de 5,96 millionene som brukes på arkitektkonkurranse, blomsterkasser og terrorsikring i Oslo sentrum, kan man finansiere 2,56 meter av utbyggingen.

Små summer

Klassekampen har hentet tall på hvor mye arkitektkonkurransen til nye T-banestasjoner og blomsterkasser i Oslo sentrum faktisk koster.

Line Fredriksen, kommunikasjonssjef i Fornebubanen, opplyser at arkitektkonkurransen er avsluttet og har kostet 2,7 millioner kroner totalt.Ramma for utbyggingen av Fornebubanen er til sammenligning 16 milliarder kroner.

Videre oppgir Oslo kommune at kommunen har brukt 460.000 kroner på blomsterkasser som en del av bilfritt byliv-prosjektet. Det koster 900.000 kroner årlig å drifte disse.

I tillegg bruker kommunen 1,9 millioner kroner årlig til blomsterkasser i Karl Johans gate som terrorsikringstiltak.

I motsetning til arkitektkonkurransen er det ingen av blomsterkassene eller sikringstiltakene som finansieres av bompenger gjennom Oslopakke 3.

2,56 meter motorvei

Dermed er det drøyt seks millioner kroner som i 2019 har blitt brukt på arkitektkonkurranse, blomsterkasser og terrorsikring.

For en slik sum kunne man finansiert 2,56 meter av den planlagte utbyggingen av E 18 Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum. Prislappen for den 17,3 kilometer lange bompengefinansierte veiutbyggingen vil beløpe seg på 40,2 milliarder 2019-kroner. 75 prosent av dette skal dekkes inn gjennom bompenger.

– Tull og fanteri

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier at tallene Klassekampen har hentet inn, bekrefter det byrådet har sagt om at det ikke er fra blomster og arkitektkonkurranse man skal hente penger. Han reagerer på uttalelsene til samferdselsministeren.

– Han opptrer useriøst i debatten som statsråd og prøver å skape et inntrykk av at det er her pengene går. Det er tull og fanteri, sier Johansen.

– Det er veldig dyrt å bygge veier, og det er derfor de har økt bompengebelastningen så mye. Han burde si det i stedet for å skape inntrykk av at blomsterkasser er årsaken til bompenger, fortsetter byrådslederen.

Vikarierende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) går i strupen på Dale.

– Det viser at vi har en samferdselsminister som er helt på bærtur. Om han vil kutte bompenger, må han kutte de forurensende motorveiprosjektene som virkelig koster penger, sier Hermstad.

Han forsvarer pengebruk til blomster.

– Blomsterkassene gjør byen finere, og arkitektkonkurranse gir bedre og ofte rimeligere løsninger enn uten en slik konkurranse. Blomsterkassene handler også om terrorsikring, og de finansieres jo heller ikke med bompenger. Det viser at han ikke har peiling på dette, og at han bør holde seg langt unna å kommentere, sier Hermstad.

Alternativkostnad

Samferdselsminister Jon Georg Dale forsvarer uttalelsene om arkitektkonkurranse og blomsterkasser.

– Grunnen til at jeg har brukt dette som eksempel, er at det er et reelt valg for Oslo og Raymond Johansen å bruke de flere hundre millionene Oslo får i tilskudd til å finansiere en større andel av kollektivtransporten selv. Så har jeg brukt dette som en illustrasjon, sier Dale til Klassekampen.

Han sier at arkitektkonkurransen i seg selv ikke er kostnadsdrivende, men at kostnadene vil drives opp dersom man skal bygge seks ulike stasjoner framfor å standardisere disse.

– Du har trukket fram blomsterkasser. Ingen av blomsterkassene finansieres av bompenger?

– Jeg har ikke sagt at bompenger brukes direkte på det. Det jeg har sagt, er at i stedet for å bidra med lokale, kommunale og fylkeskommunale midler, velger man å bruke penger på andre ting enn å bruke dem på infrastruktur. Penger til blomsterkasser har en alternativ anvendelse.

– Noen millioner kroner?

– Jepp.

– Hvor mye vei får du for det?

– Det kommer an på hvor mye vei du bygger. Men det er ikke poenget. Johansen unndrar seg enhver prioritering. Han vil ikke dra ned kostnadene, men lar bilistene betale. Det er en løsning jeg mener ikke går lenger, sier Dale.

– For ny E 18 og E 6 Oslo Øst skal man hente inn titalls milliarder kroner i bompenger. Hvorfor ikke nedskalere disse prosjektene?

– Vi må også se på hvordan vi kutter kostnader i de prosjektene. Jeg gjennomfører slike krav i alle mine etater. Vi går gjennom ethvert infrastrukturprosjekt for å optimalisere kostnader og nytteverdi.

politikk@klassekampen.no

Mandag 22. juli 2019
NY DEBATT: Nei til EU varsler kamp mot EUs fjerde energipakke som de mener vil gi Acer enda mer makt. Miljøorganisasjon er positiv, mens Ap ikke har tatt stilling ennå.
Fredag 19. juli 2019
KRAV: Frp mener innvandringsforskningen er «ensidig og politisert». Nå vil de stille krav om meningsmangfold i forskningen. – Farlig, svarer Ap.
Torsdag 18. juli 2019
TVANG: FpU ber regjeringen lovpålegge kommunene å konkurranseutsette sykehjem og hjemmetjenester. Forslaget slaktes av forsker.
Fredag 12. juli 2019
COMEBACK KID: Per Sandberg advarer mot «nasjonalistiske krefter» i Frp og hinter om politisk comeback i et annet parti til valget i 2021.
Onsdag 10. juli 2019
DØMT: Byrådet i Oslo har som mål å få flest mulig i fast stilling. Nå er kommunen dømt to ganger i retten etter å ha nektet en barnehageansatt fra et bemanningsbyrå fast jobb.
Tirsdag 9. juli 2019
VARSLER: Ap ­bekrefter at det i 2019 har kommet nye varsler om seksuell trakassering, men nekter å oppgi antallet. Også Rødt, Sp, MDG, Frp og KrF har fått ulike typer varsler i år.
Mandag 8. juli 2019
SER TIL VENSTRE: MDG kaller seg blokkuavhengig, men er negative til høyresamarbeid i de fem største byene etter valget.
Fredag 5. juli 2019
TAR DET MED RO: Stikk i strid med ­regjeringens egen politikk blir norsk økonomi mer avhengig av oljeeksport. Regjeringen er ikke bekymret.
Torsdag 4. juli 2019
USOSIALT: Representantskapet i Fellesforbundet mener dagens bompengepolitikk har gått for langt. Flere avdelinger har sendt inn bompengekritiske forslag til landsmøtet.
Lørdag 29. juni 2019
VALGKAMP: Partier med dårlig oppslutning må gå i seg selv, mener AUF-leder Ina Libak.