Onsdag 5. juni 2019
KREVER AVTALE: Sakprosaforfatterne har ingen kollektiv avtale for pocket, og kan derfor få dårligere betalt enn sine romanskrivende kolleger. – Først og fremst vil vi ha det samme som de skjønnlitterære forfatterne, sier Arne Vestbø i NFFO. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN
Forfattere som skriver sakprosa, kan tjene enda dårligere enn romanforfatterne som nå «pocketstreiker»:
–Skremmende lav royalty
Sakprosaforfattere kan få så lite som 5 prosent i royalty for pocketutgaven. – Krev minst 10 prosent, råder Arne Vestbø i fagbokforfatternes forening.

BØKER

– Jeg signerte kontrakten i glede over at boka skulle ut i pocket. Det var først i ettertid jeg skjønte at royaltyprosenten var latterlig lav, sier Reidar Müller, som er forfatter og leder av Frilans- og formidlingsutvalget i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO).

På mandag kunne Klassekampen melde at Tore Renberg ­nekter Cappelen Damm å gi ut hans neste roman som pocketbok. Begrunnelsen er royalty­vilkårene, som Renberg ­mener er urimelige.

Men i sakprosaforfatternes leir står det enda dårligere til.

Da Müllers bok «Det som ble Norge» kom ut i pocket i 2016, fikk han kontraktfestet 5 prosent royalty av salget. Når boka nå selges til en vei­ledende pris på 229 kroner, sitter Müller igjen med 11 kroner per salg.

– Det er knapt penger å tjene på pocket hvis du er sakprosaforfatter, konkluderer Müller, som for øvrig understreker at han er veldig fornøyd med Aschehougs markedsføring og det redaksjonelle arbeidet med boka.

Nå etterlyser han en kollektiv billigbokavtale også for sakprosaforfattere.

Fakta

Pocket-opprør:

• Tore Renberg ­nekter Cappelen Damm å gi ut hans neste roman som pocketbok. Begrunnelsen er at royaltysatsen på 10 prosent er for lav.

• Sakprosaforfatterne har ingen kollektiv avtale for billigbøker. Flere tilbys 5 prosent royalty, mot 15 prosent for innbundne bøker.

• Nå krever også flere sakprosaforfattere høyere pocket-royalty.

Vil ha lik betaling

Arne Vestbø er nyansatt generalsekretær i NFFO. Han kan fortelle at Müllers tilfelle ikke er unikt.

– Vi vet om flere eksempler på forfattere fra ulike forlag som får 5 prosent royalty for pocketbøker. Det gir en skremmende lav fortjeneste, sier han.

Vestbø viser til en debatt på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer for to uker siden. Der kunne bokagent Even Råkil meddele at fortellende sakprosa er den sjangeren som er mest etterspurt når norsk litteratur skal oversettes til andre språk.

– Det må jo bety at vi må ivareta og dyrke fram disse forfatterne. En god begynnelse er å gi dem samme royalty som de skjønnlitterære forfatterne, da de i stor grad henvender seg til det samme markedet.

Kan det bli aktuelt med pocketstreik hos sakprosaforfatterne også?

– Det er naturligvis et mulig virkemiddel for å få på plass et felles avtaleverk, men hver enkelt forfatter må få bestemme dette selv, sier Vestbø, som håper at samtaler med Forleggerforeningen skal føre fram til en kollektiv avtale.

Mener forlagene er sleipe

I mellomtida vil Vestbø oppfordre alle sakprosaforfatter til å takke nei til royalty på under 10 prosent, selv om han heller ikke mener at dette er godt nok.

– Først og fremst vil vi ha det samme som de skjønnlitterære forfatterne. Men vi ønsker også, sammen med Forfatterforeningen, å komme opp på et enda høyere royaltynivå, sier Vestbø.

Sakprosaforfatter Erika Fatland har gjort stor suksess med bøker som «Sovjetistan» og «Grensen», som begge fortsatt selger godt i pocket.

Hun kjenner til at norske forlag skal ha tilbudt de skjønnlitterære forfatternes gamle billigbokkontrakt til sakprosaforfattere. Denne kontrakten ble avløst av en ny og bedre kontrakt i 2008. «Sleipt», mener Fatland.

– Dette gjelder heldigvis ikke mitt forlag, Kagge, som forholder seg til den nyeste billigbokkontrakten for skjønnlitterære forfattere, som er på 10 prosent.

Men også dette er for lite, mener Fatland.

– Det henger ikke på greip at royaltysatsen skal være lavere bare fordi innbindingen er billigere – det burde vært tvert om.

Vurderer du, som Renberg, å gå for pocketstreik?

– Jeg har allerede inngått kontrakt med Kagge om pocket­utgave på neste bok, og det er ikke aktuelt å trekke den tilbake. Men jeg håper selvsagt at vilkårene er blitt bedre innen neste bokhøst.

– Har gått bort fra 5 prosent

Jan Swensson, forlagssjef i Aschehougs sakprosaavdeling, innrømmer at forlaget i seinere år har tilbudt den gamle skjønnlitterære billigbokavtalen til sine sakprosaforfattere. Dette hevder han at forlaget har gått bort fra nå, etter at de merket seg at forfattere på andre forlag fikk en høyere royaltyprosent.

– Nå gir vi 10 prosent opp til 15.000 eksemplarer, og 12,5 prosent over det, sier Swensson.

Får alle sakprosaforfatterne samme royalty hos dere, eller har noen spesialavtaler?

– Vi har ingen spesialavtaler, men det kan bli trekk i royalty i pocketbøker med mange illustrasjoner, slik det også er i den innbundne utgaven, sier Swensson, som gjerne ser at det kommer på plass en kollektiv avtale for sakprosa i pocket.

thomase@klassekampen.no

Tirsdag 20. august 2019
KRISE: – Dersom andre partier ikke synes at Granavolden-erklæringen er god nok, så får de trekke seg fra regjeringen, sier Venstre-ordfører Lena Landsverk.
Tirsdag 20. august 2019
Astrup Fearnleys sponsor anklages for folkerettsbrudd, mens Nasjonal­museet tar imot støtte fra skatte­paradis. Kunstnere mener debatten om «giftige donasjoner» må reises også her hjemme.
Tirsdag 20. august 2019
PROTESTER: Frykten for Hongkongs politiske framtid har ikke sluppet taket.
Tirsdag 20. august 2019
• «Lokalvalet har blitt eit ras av happenings av det som kommunevalet dreier seg aller minst om», skriver Knut Aastad Bråten i Nationen. Han er redaktør i tidsskriftet Syn og Segn og kommunestyrerepresentant for Venstre i Nord-Aurdal. I...
Mandag 19. august 2019
ANGREP: Den islamske staten (IS) sier at de sto bak angrepet i Kabul lørdag. Afghanistankomiteen ser terroren som et forsøk på å svekke fredsforhandlingene.
Mandag 19. august 2019
Ikke har hun drømt om å bli artist og ikke er hun så glad i musikk, men en voksende fanskare gjør at Aurora må stå på. Nå skal hun tilbringe et par måneder med norsk konsertpublikum.
Mandag 19. august 2019
Medvirking og mediebruk er viktig i den kommende kulturmeldingen for barn og unge.
Mandag 19. august 2019
• «Den blomst vi kaller rose, vil dufte liflig uten rosens navn», skrev poeten. Men navn betyr noe, ikke minst i politikken, der bevegelser og strømninger sjelden kan identifiseres på lukta alene. Først når man er døpt, er man en «aktør» å...
Mandag 19. august 2019
ADVARSEL: Russland har rustet opp. Hvis ikke Norge følger etter, vil USA ta over kontrollen i norske nærområder. – Da mister vi stadig mer råderett, sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.
Lørdag 17. august 2019
TRØBBEL: Varslene om en ny global økonomisk nedgangstid vokser i styrke. Hvem kan sko seg på en ny krise?