Mandag 3. juni 2019
LOMMERUSK FOR POCKET: Som forfatter får Tore Renberg 20 prosent royalty på hardback, men når boka kommer i pocket, synker andelen hans til 10 prosent. Nå går han til «pocket-streik» for å bedre vilkårene. FOTO: SIV DOLMEN
Forfatter Tore Renberg mener det er på høy tid at forfattere får mer enn lommepenger for pocketbøker:
Renberg i pocket-streik
Tore Renberg ­nekter forlaget Cappelen Damm å gi ut hans neste roman som pocketbok. – Jeg orker ikke å se på den lave royalty-satsen lenger, sier han.

Bøker

– Jeg har tenkt på dette lenge, men det var først nå jeg våget. Jeg orker ikke se på den lave royaltysatsen lenger, sier Tore Renberg.

Forrige uke sendte forfatteren en e-post til Cappelen Damm med beskjed om at han ikke kommer til å signere billigbok-kontrakt for sin ­neste roman, «Ingen tid å ­miste», som kommer i august. Begrunnelsen er royalty-­vilkårene, som Renberg ­mener er urimelige.

– Som forfatter får jeg 20 prosent royalty på hardback, men når boka kommer i pocket, synker andelen til 10 prosent. Jeg klarer ikke finne et eneste godt argument for at det skal være rettferdig, sier Renberg, som for ett år siden fulgte etter sin redaktør Kari Joynt fra Oktober til Cappelen Damm.

Du er jo kjent for å selge godt i pocket. Tror du ditt nye forlag føler seg litt snytt nå?

– Jeg håper det, flirer han, samtidig som han framhever at han har et godt samarbeid med Cappelen Damm.

– Dette handler bare om at jeg vil ha en anstendig lønn for jobben min.

Fakta

Billigbok-avtale:

• Dagens billigbok-avtale ble vedtatt i 2008. Den innebærer en flat sats på 10 prosent av salgssummen per pocketbok til og med 15.000 solgte, og 12,5 prosent på solgte bok nummer 15.001 og utover.

• Før dette ble det operert med en gradert skala, som økte jo flere bøker forfatteren solgte. Skalaen startet med 5 prosent opp til 5000 salg, 7,5 prosent for bok 5001 til 8000, 10 prosent for bok 8001 til 15.000 og 12,5 prosent på solgte bok nummer 15.001 og utover.

Respekterer valget

Tine Kjær, forlagsdirektør i Cappelen Damm, synes det er leit at Renberg ikke ønsker å signere billigbok-kontrakt, men hun understreker at ­dette er noe forlaget må ­respektere.

– Vi får uansett ikke gjort noe med den saken, da vi har en kollektiv avtale vi må forholde oss til. Kommer det en ny avtale, vil vi selvfølgelig benytte den.

Synes du det er riktig at forfatterne skal få en mindre andel for pocketbøker enn for innbundne bøker?

Det ønsker jeg ikke å ­diskutere i avisa. Den diskusjonen overlater jeg til foreningene.

Men har du i det minste et godt argument for at royaltysatsen på en pocketbok skal være halvparten av royaltysatsen på en førsteutgave?

Det har jeg helt sikkert, men ikke i avisa, gjentar hun.

Blir gjerne aktivist

Dagens billigbok-avtale kom i stand i 2008, etter at flere forfattere hadde vist stor misnøye med den daværende avtalen.

Også den gangen nektet enkelte forfattere å signere billigbok-avtale, og resultatet ble at royaltysatsen gikk fra 5 til 10 prosent (se faktaboks).

Tom Egeland, som var en av aksjonistene for 11 år siden, er glad for at Renberg maner til ny kamp.

– Bokbransjen hadde ikke eksistert uten forfatterne. I mine øyne er det innlysende at vi skal ha en rimelig andel av bokkrona, sier Egeland, som oppfordrer Forfatter­foreningen og Forfatterforbundet til å gå sammen om å kreve bedre vilkår.

Avventer du også å signere kontrakt for din neste billigbok?

– Jeg skriver på en bok som skal ut neste år, og den ­kommer ikke i pocket før 2021. Derfor er ikke denne problemstillingen relevant for meg akkurat nå, sier Egeland, før han legger til:

– Og jeg tar det faktisk for gitt at det blir orden på dette i nær framtid. Hvis det ikke er på plass innen jeg kommer med ny pocketbok, så skal jeg med glede bli aksjonist.

Jobber for ny avtale

Leder i Den norske Forfatterforening (DnF) Heidi Marie Kriznik synes det er veldig bra at Renberg går i front for å øke satsen for pocketbøker.

– Vi har lenge snakket om at billigbok-avtalen er for ­dårlig. Nylig hadde vi et møte med Forleggerforeningen hvor vi ga uttrykk for at vi ­ønsker å gå gjennom avtaleverket og forhandle på flere avtaler, sier Kriznik.

Men aller først prioriteres det å få på plass en kollektiv avtale for lydbokstrømming.

– Klassekampen har jo i ­flere oppslag vist hvordan ­forfattere får ulike kontrakter når de legger ut boka i Storytel. Det må ryddes opp i denne delen av bransjen. Nå er vi i full gang med å forberede ­forhandlinger, diskutere ­strategi, modeller og innhold, og så er det naturlig å ta for oss billigboka, sier Kriznik.

Hun ser likheter mellom pocket­bøker og lydbokstrømming.

– Både billigboka og strømming er gjenbruk av titler, og begge deler opplever vekst.

Pocketbøker er en av få bokgrupper som hadde vekst i 2018. Forleggerforeningens bransjestatistikk viser at ­nettoomsetningen av pocket økte med 1,1 prosent i fjor, mens salget av skjønnlitteratur og sakprosa i innbundet form gikk tilbake med ­henholdsvis 8,9 og 5 prosent.

Kan det komme på plass en ny billigbok-avtale før 2020?

– Hadde det vært opp til oss så ville vi hatt en bedre avtale i morgen, sier Kriznik, som har tro på forhandlingene.

– Jeg har møtt forleggere som også sier det samme, at andelen forfatteren sitter igjen med er for liten. Jeg mener, som Renberg, at det ikke finnes noen begrunnelse for at royaltysatsen på en ­billigbok skal være halv­parten av royaltysatsen på en førsteutgave påmeldt innkjøpsordningen.

Vil du oppfordre forfattere til å gjøre som Tore Renberg mens de venter på bedre vilkår?

– Det må nesten være opp til hver og en, men jeg synes at Renberg har gode grunner til å gjøre dette og støtter han fullt ut. Å holde igjen signa­turen er jo det sterkeste kortet man har som forfatter.

– Dårlige businessfolk

Tore Renberg deler Krizniks vurdering av at lydbok­strømming og pocketbøker bør ses under ett.

– Begge formatene er under frammarsj, og derfor er det ekstra viktig å få på plass gode og rettferdige avtaler.

Har norske forfattere vært for dårlige til å kreve gode nok vilkår?

– Ja, forfattere er i sær­stilling dårlige businessfolk. De fleste av oss er bare glade for å få lov til å gi ut bøker, sier han, og tenker tilbake til da han debuterte med «Sovende floke» i 1995.

– Jeg var ung og stolt og hadde verken barn eller ­huslån. Da tenker man ikke like mye over papirene man signerer.

Nå er Renberg en godt ­etablert forfatter på 46 år, som håper at flere kollegaer vil ­aksjonere for bedre vilkår.

– Vi kan ikke sitte og vente lenger. Vi må presse fram ­forhandlinger, sier han.

Din neste roman skulle vel ha kommet i pocket første del av 2020? Har du et håp om en bedre avtale innen den tid?

– Ja, det er målet. Jeg ­regner med at Forfatter­foreningen ordner dette kjapt.

thomase@klassekampen.no

Tirsdag 15. oktober 2019
Cappelen Damm Agency selger flere rettigheter enn konkurrentene, men går likevel med tap. Ingvild Haugland håper en bestselger skal redde økonomien.
Mandag 14. oktober 2019
Frp kaller det en seier at det ikke deles ut statsstipender neste år. Nå åpner regjeringen for å avvikle ordningen.
Lørdag 12. oktober 2019
I år er «Exit» og andre NRK-serier blitt omtalt 243 ganger på kanalens egne nyhetsflater. Ekspert på presseetikk Svein Brurås mener det svekker NRKs troverdighet.
Fredag 11. oktober 2019
Årets nobelpris i litteratur gikk til den omstridte øster­rikeren Peter Handke. Uttrykk for elendig dømmekraft, mener statsviter Bernt Hagtvet.
Torsdag 10. oktober 2019
Dagens vinnere av nobelprisen i litteratur bør si fra seg prisen, mener kritikere. Men forfatter Dag Solstad ville takket ja.
Onsdag 9. oktober 2019
Norsk filminstitutt må kutte i staben, og teatrene har 70 millioner kroner mindre å rutte med. Nå må ABE-reformen skrotes, mener kulturledere.
Tirsdag 8. oktober 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) gir lokalavisene økt pressestøtte på bekostning av de største mottakerne. De rødgrønne partiene lover å stanse omfordelingen etter neste valg.
Mandag 7. oktober 2019
Høy pris og dårlig informasjon gjør at barn ikke går på kulturskolen. – Staten må få ned satsene, mener kulturskolerektor.
Lørdag 5. oktober 2019
Forbrukertilsynet krever reklame-merking av forlagsdrevne bokmagasiner på nett. – En nedvurdering av kulturelle produkter, mener medie­professor.
Fredag 4. oktober 2019
Artisten Aurora får massiv kritikk etter å ha forsøkt å skjule konserter i Tel Aviv. – Hvis du vil spille i Israel nå, må du virkelig ville det, sier kulturjournalist i Haaretz.