Lørdag 6. april 2019
FORVIRRET: – Da jeg så denne annonsen, lurte jeg på hva denne premien egentlig var, sier krimforfatter Tom Egeland. Han synes det er en vesentlig forskjell på en premie og et forskudd. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN
Goliat forlag kritiseres for å villede forfatterdebutanter med sin nye manuskonkurranse:
Tilbys lønn som «premie»
Mark Jørgensen
Goliat forlag ut­lyser krimkonkurranse med 100.000 i premie, men prispengene er egentlig et forskudd. – I beste fall småfrekt, sier forfatter Tom Egeland.

Bøker

For tiltrekke seg nye krimforfattere har Goliat forlag utlyst en manuskonkurranse.

I juryen sitter anmelderne og forfatterne Pål Gerhard Olsen og Ingvar Ambjørnsen, og forlaget lover at en eventuell vinner vil få distribusjon i massemarkedet og en offensiv markedsføringspakke.

I en annonse på forlagets nettside står det med stor skrift at førstepremien er på 100.000 kroner, men i en litt mindre tekst lenger nede på sida kommer det fram at denne «premien» egentlig er et forskudd på forfatterens vederlag for boksalget.

Fakta

Goliat forlag:

• Etablert i 2015 av Mark Jørgensen.

• Gir i dag ut cirka 20 titler i året, med hovedvekt på norske og utenlandske krimforfattere. Jan Mehlum og Peter May er blant bestselgerne.

• Solgte bøker for 5,6 millioner kroner i 2017 og endte med et underskudd på 1,4 millioner kroner.

Kilde: Goliat forlag/Proff.no

– Ikke veldig mye penger

Krimforfatter Tom Egeland er lite begeistret for Goliats forsøk på å framstille forskuddet som en premie.

– Da jeg så denne annonsen, lurte jeg på hva denne premien egentlig var. Ikke fordi jeg hadde tenkt å sende inn et bidrag, men fordi det er en vesentlig forskjell på en premie og et forskudd som en forfatter får utbetalt som en del av normalkontrakten, sier Egeland.

Ifølge Egeland kan en krimdebutant forvente å få et sted mellom 60.000 og 100.000 kroner i royalty for sin første bok, avhengig av hvor mye boka selger.

– 100.000 kroner er, med respekt å melde, ikke veldig mye penger. Hadde det vært en reell premie i tillegg til minstehonoraret, ville det vært en anselig sum, ikke minst for en debutant. Men å kalle minstehonoraret for premie er i beste fall småfrekt.

Tror noen kan føle seg lurt

Cappelen Damm arrangerer også skrivekonkurranser, men er nøye på å opplyse i annonsene at premiebeløpet ikke skal tas av det forfatteren tjener på salg etter utgivelse. Seinest i fjor arrangerte forlagets avdeling for norske serieromaner en manuskonkurranse for «varme, historiske fortellinger med både sorg og glede, dramatikk og kjærlighet», og aller helst med en kvinnelig hovedperson.

«Vinneren av konkurransen får hele 125 000 kr. Beløpet er ikke et forskudd på royalty», sto det i annonsen for konkurransen, som ble vunnet av Mali Ludvigsen fra Ålesund.

– Premien i slike konkurranser bør ikke være et forskudd. Det er det viktig å være tydelig på, ellers kan vinneren føle seg lurt, og det kan jo føre til at samarbeidet mellom forlag og forfatter får en dårlig start, sier Ida Helene Korsvold, redaktør for Norske Serier i Cappelen Damm.

I annonsen til Goliat Forlag står det ingenting om hva som skjer dersom vinnerboka selger lite og vederlaget som forfatteren har krav på, blir mindre enn 100.000 kroner.

– I verste fall kan man jo risikere å komme i minus og måtte tilbakebetale deler av forskuddet til forlaget, sier Korsvold.

– Dette er attraktivt

Goliat-sjef Mark Jørgensen er ikke enig i at det er problematisk å kalle forskuddet for premie.

I en e-post til Klassekampen skriver han at konkurransen er rettet mot debutanter som normalt får lavere forskudd og begrenset bistand til markedsføring.

«Vi tror at dette er attraktivt», konkluderer Jørgensen.

Andre forlag gir debutantene sine rundt 100.000 kroner i forskudd uten å kalle dette for «konkurranse» eller «premie». Hvorfor har dere valgt å bruke disse ordene?

«Faktum er at dette er en konkurranse», skriver Jørgensen, som avviser at forlaget bedriver villedende markedsføring.

Tror du at folk som ikke har inngående kjennskap til bokbransjen, skjønner at dette er 100.000 av deres egne royalties?

«Et forskudd er penger man får utbetalt før man har inntjent dem. Vi mener at de fleste både i og utenfor bransjen forstår hva et forskudd betyr», skriver Jørgensen, som understreker at vinneren ikke vil stå i fare for å komme i gjeld til forlaget.

«Nei. Det er en risiko forlaget tar.»

Klassekampen har bedt Forbrukertilsynet vurdere om annonsen for Goliats konkurranse faller inn under markedsføringslovens forbud mot villedende reklame.

– Dette er en annonse som ikke primært er rettet mot forbrukere, men mot forfattere som skriver for å tjene til livets opphold, altså en form for næringsvirksomhet. Derfor er det også tvilsomt om den blir rammet av markedsføringsloven, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet Tonje Hovde Skjelbostad.

kultur@klassekampen.no

Mandag 26. august 2019
Nasjonalmuseet ventet i to år med å ­offentliggjøre kunstavtalen med Fredriksen-søstrene. – Svært uheldig, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
Lørdag 24. august 2019
Nasjonalmuseets forhandlinger med Fredriksen-familien ble innledet allerede i 2016. To personer med nære forbindelser til John «Storeulv» Fredriksen var sentrale i prosessen: Svein Aaser og Helene Jebsen Anker.
Fredag 23. august 2019
18 av de 20 siste nominerte til Arks barnebokpris har vært kvinner. – En pris for halvparten av leserne, mener forfatter Arne Svingen.
Torsdag 22. august 2019
Kulturrådet har lagt ned innkjøpsordningen for tidsskrifter. Det kan føre til færre tidsskrifter i norske biblioteker, mener Norsk bibliotek­forening.
Onsdag 21. august 2019
Kulturrådet krever at de som søker om tidsskriftstøtte, skal honorere sine bidragsytere etter vedtatte minstesatser. – Urealistisk, mener Tidsskrift­foreningen.
Tirsdag 20. august 2019
Astrup Fearnleys sponsor anklages for folkerettsbrudd, mens Nasjonal­museet tar imot støtte fra skatte­paradis. Kunstnere mener debatten om «giftige donasjoner» må reises også her hjemme.
Mandag 19. august 2019
Medvirking og mediebruk er viktig i den kommende kulturmeldingen for barn og unge.
Lørdag 17. august 2019
Det internasjonale kunstfeltet er i ferd med å kutte sine bånd til rike filantroper. Det nye begrepet er «giftige donasjoner».
Fredag 16. august 2019
Det danske medie­konsernet Aller tok ut 100 millioner kroner i utbytte og konsern­bidrag fra Dagbladet i fjor. – Det virker ikke som avisa har behov for presse­støtte, sier medieviter.
Torsdag 15. august 2019
Lørdag åpner egyptiske Mohamed El Masrys utstilling i Oslo. Men kunstneren selv nektes visum fordi UDI frykter at han vil søke asyl. – Et angrep på min kunstneriske frihet, sier han.