Onsdag 13. mars 2019
Lange linjer

• Det var den flaueste pressekonferansen i manns minne. NSBs konsernsjef Geir Isaksen kronglet seg gjennom en presentasjon som skulle begrunne hvorfor selskapet måtte skifte navn. Da han til slutt lanserte navnet Vy, var det med en forventning om ovasjoner og applaus, men det var dørgende stille i lokalet inntil noen fikk i stand litt spredt klapping. Begrunnelsen for navneskiftet var litt svevende. Det handlet om at NSB ikke bare drev med tog, men også buss. Selskapet «utforsker» også «nye teknologier», som bybil og selvkjørende busser. Og dessuten er Norges Statsbaner, NSB, et helt annet selskap i dag enn det var ved opprettelsen i 1883.

• Dette var ikke mye til visjon, men greit nok. Det skal kjøres buss, tog og bybil – alt for å skape en attraktiv reise for kundene. Det er fint. Det er vel omtrent det alle jernbaneselskaper i verden gjør, uten at Deutsche Bahn eller SNCF i Frankrike har skiftet navn av den grunn. I våre naboland Danmark og Sverige har selskapene også beholdt merkenavnene DSB og SJ. Konsernsjefen mente navnet ikke var dekkende lenger fordi NSB ikke eide skinnene og togene som tidligere. Det han åpenbart ikke hadde tenkt på, er at navnet Norges Statsbaner, NSB, først fremst forteller hvem som eier selskapet, altså staten.

• Navneendringen til Vy er ulykkelig ut fra alle perspektiver. Det er også stikk i strid med Språkrådets anbefaling om å beholde NSB som bokstavforkortelse. Det viktigste er likevel at konserndirektørene ikke forstår hvilken styrke og forretningspotensial det ligger i navnet. Riktig utnyttet, gir det et bilde av kvalitet og tradisjon. Selskaper lever i sin tid og tar kontinuerlig i bruk ny teknologi, men de skifter ikke navn hver gang det skjer en endring i markedet som krever omstilling. Vi kan kanskje ikke lenger forvente at konsernsjefer i statlige selskaper forstår sammenhengen mellom tradisjon og fornyelse; da er det desto viktigere at folkevalgte og staten gjør det. Ingen kan gjemme seg bak direktører som ikke forstår seg på de lange linjenes betydning i en nasjons liv. NSB må hete NSB, selv om selskapet nå kjører både buss og bybil.

Torsdag 21. mars 2019
• Festmiddag i Strasbourg, NRK-lisens og ny Apple-watch. Kommer disse utgiftene barna i Månestråle barnehage til gode, slik barnehageloven krever? Det er spørsmålet Oslo kommune stiller seg etter tilsynet med Oslo-barnehagen, som...
Torsdag 21. mars 2019
• Festmiddag i Strasbourg, NRK-lisens og ny Apple-watch. Kommer disse utgiftene barna i Månestråle barnehage til gode, slik barnehageloven krever? Det er spørsmålet Oslo kommune stiller seg etter tilsynet med Oslo-barnehagen, som...
Onsdag 20. mars 2019
• Reiselivsleiaren og jaktentusiasten Hilde Charlotte Solheim tek eit flengande oppgjer med det ho kallar ein ukultur i delar av jegermiljøet her i landet. Ho har saman med ektemannen, næringslivs­leiaren Stein Lier Hansen, trekt seg frå eit...
Tirsdag 19. mars 2019
• I lørdagens Klassekampen rapporterte vi fra Frankrike, hvor protestbevegelsen som kaller seg De gule vestene fortsetter sitt opprør mot styresmaktenes politikk. Lørdagens reportasje handlet i hovedsak om kvinnene, som utgjør en stor del av...
Mandag 18. mars 2019
• Det er under seks måneder igjen til høstens kommunestyre- og fylkestingsvalg. Nettstedet Poll of polls har gjennomført en beregning basert på målinger som omfatter 45 kommuner. Her antydes det at det blir kamp på kniven mellom Ap og Høyre...
Lørdag 16. mars 2019
• I går våknet vi opp til nyheten om at muslimer samlet til fredagsbønn i New Zealand hadde blitt angrepet av en høyreekstrem skytter. Da Klassekampen gikk i trykken i går var 49 mennesker bekreftet døde, mens over 20 er alvorlig skadd eller...
Fredag 15. mars 2019
• Faktasjekk-nettstedet Faktisk.no inngikk i oktober 2018 et sam­arbeid med Facebook som gir dem mulighet til å flagge falske nyheter på det sosiale mediet. Den konservative nettavisa Minerva skriver onsdag at over hundre nettadresser og bilder har...
Torsdag 14. mars 2019
• Etter at Theresa Mays brexit-avtale med EU nok en gang ble nedstemt i Underhuset, skrev Financial Times på lederplass at «Fru May har mesteparten av skylden for at det ikke var mulig å få et parlamentarisk flertall». Det er en sannhet med...
Onsdag 13. mars 2019
• Det var den flaueste pressekonferansen i manns minne. NSBs konsernsjef Geir Isaksen kronglet seg gjennom en presentasjon som skulle begrunne hvorfor selskapet måtte skifte navn. Da han til slutt lanserte navnet Vy, var det med en...
Tirsdag 12. mars 2019
• I går startet årets lønnsoppgjør da lederne for NHO og LO møtte hverandre til innledende samtaler og overlevering av sine respektive krav hos arbeidsgiverne i Oslo. Lønnsoppgjøret er forhandlingen om hvordan samfunnets verdiskapning skal...