Onsdag 13. mars 2019
Lange linjer

• Det var den flaueste pressekonferansen i manns minne. NSBs konsernsjef Geir Isaksen kronglet seg gjennom en presentasjon som skulle begrunne hvorfor selskapet måtte skifte navn. Da han til slutt lanserte navnet Vy, var det med en forventning om ovasjoner og applaus, men det var dørgende stille i lokalet inntil noen fikk i stand litt spredt klapping. Begrunnelsen for navneskiftet var litt svevende. Det handlet om at NSB ikke bare drev med tog, men også buss. Selskapet «utforsker» også «nye teknologier», som bybil og selvkjørende busser. Og dessuten er Norges Statsbaner, NSB, et helt annet selskap i dag enn det var ved opprettelsen i 1883.

• Dette var ikke mye til visjon, men greit nok. Det skal kjøres buss, tog og bybil – alt for å skape en attraktiv reise for kundene. Det er fint. Det er vel omtrent det alle jernbaneselskaper i verden gjør, uten at Deutsche Bahn eller SNCF i Frankrike har skiftet navn av den grunn. I våre naboland Danmark og Sverige har selskapene også beholdt merkenavnene DSB og SJ. Konsernsjefen mente navnet ikke var dekkende lenger fordi NSB ikke eide skinnene og togene som tidligere. Det han åpenbart ikke hadde tenkt på, er at navnet Norges Statsbaner, NSB, først fremst forteller hvem som eier selskapet, altså staten.

• Navneendringen til Vy er ulykkelig ut fra alle perspektiver. Det er også stikk i strid med Språkrådets anbefaling om å beholde NSB som bokstavforkortelse. Det viktigste er likevel at konserndirektørene ikke forstår hvilken styrke og forretningspotensial det ligger i navnet. Riktig utnyttet, gir det et bilde av kvalitet og tradisjon. Selskaper lever i sin tid og tar kontinuerlig i bruk ny teknologi, men de skifter ikke navn hver gang det skjer en endring i markedet som krever omstilling. Vi kan kanskje ikke lenger forvente at konsernsjefer i statlige selskaper forstår sammenhengen mellom tradisjon og fornyelse; da er det desto viktigere at folkevalgte og staten gjør det. Ingen kan gjemme seg bak direktører som ikke forstår seg på de lange linjenes betydning i en nasjons liv. NSB må hete NSB, selv om selskapet nå kjører både buss og bybil.

Fredag 28. februar 2020
• Oslos rødgrønne byråd har innført det de kaller Oslo-modellen: et sett regler for kommunens byggeprosjekter som stiller strenge krav til bedrifter som leverer tjenester til kommunen, spesielt i byggebransjen. Modellen er byrådsleder...
Torsdag 27. februar 2020
• Mye kan sverte en meningsmotstander, og nylig har et nytt verktøy blitt lagt til i kassa: anklagen om at Russland kan støtte deg. Før helga publiserte The Washington Post og The New York Times informasjon om at Russland blander seg inn i...
Onsdag 26. februar 2020
• Flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, bestående av Ap, Sp og SV, mener regjeringens håndtering av Nav-skandalen er sterkt kritikkverdig. Et såkalt daddelvedtak vil likevel ikke få flertall fordi Høyre, KrF, Venstre...
Tirsdag 25. februar 2020
• «I dag har jeg hatt min tristeste dag i politikken noensinne», sa Matt Bennett til nettavisa Politico. Bennett jobber for tenketanken Tredje vei, som vil at det demokratiske partiet skal bevege seg mot sentrum. Hendelsen som formørker...
Mandag 24. februar 2020
• Utleiekongen Ivar Tollefsen kontrollerer nå en eiendomsmasse verdt 120 milliarder kroner, skriver bladet Kapital i sin siste utgave. Det betyr at 200.000 mennesker nå bor i en Tollefsen-eid bolig i et imperie som strekker seg over seks...
Lørdag 22. februar 2020
• Forslaget om å innføre grunnrente­beskatning på havbruk, såkalt lakseskatt, støter på stadig nye problemer. Regjeringspartiene var tidlig ute og trakk i nødbremsen, og Venstre, Høyre og Frp fikk landsmøtevedtak mot en slik skatt allerede...
Fredag 21. februar 2020
• Bare dager før demokrater i delstaten Iowa skulle stemme over hvem som skal bli partiets kandidat til presidentvalget i USA i november, trykket The New York Times artikkelen «Bernie Sanders and His Internet Army» (Bernie Sanders og hans...
Torsdag 20. februar 2020
• Hvordan blir folk deltakere i demokratiet? Ofte er utgangspunktet en helt konkret sak de engasjerer seg i og organiserer seg for å fremme. Noen samler seg i grupper på sosiale medier, hvor de møter likesinnede og deler informasjon. Slike...
Onsdag 19. februar 2020
• Professor Jørn Rattsø og Geir Vinsand i Nivi Analyse kritiserte i Aftenposten mandag resultatene av kommune- og regionreformen. I Aftenposten framstilles de som «to av Norges fremste eksperter på offentlig styring». I realiteten står de...
Tirsdag 18. februar 2020
• Flyselskapet Widerøe varslet i går kutt i rutetilbudet i Nord-Norge. «Vi kutter dessverre helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-­Norge», sier administrerende direktør Stein Nilsen i en pressemelding. 4000 flyginger på...