Onsdag 13. mars 2019
TOGVYER: Styreleder Dag Mejdell og konsernsjef Geir Isaksen begrunner navneendringen blant annet med at NSB ikke lenger er dekkende for virksomhetens tjenestetilbud.
• 130 års historie med Norges Statsbaner er slutt • Lokførerne godtar endringen
Viser forståelse for Vy
Undersak

– Hva syns du om at NSB bytter navn til Vy?

Benny Nissen

– Det er ikke særlig beskrivende i hvert fall. NSB er mer historisk, og man kan gjette hva de holder på med. Jeg er fra Danmark, men har reist mye med NSB. Jeg ville ikke likt hvis DSB (Danske stats­baner) skiftet navn. At det koster 250 millioner, overrasker ikke meg lenger. Det er slike beløp det pleier å være for endringer som dette.

Marie Bakke Jonsen

– NSB var fint nok som navn. Vy var litt anner­ledes. Hvorfor må de bytte navn? Det går seg nok til, og i starten virker alle navneendringer litt merkelige. Jeg tar ofte NSB, og 250 millioner kroner er mye. Jeg syns at de heller burde ha brukt pengene på å lage et bedre tilbud til passasjerene.

Bjørg Brattvold

– Jeg synes NSB er mye bedre fordi det er sånn det bestandig har vært. Morfaren min var med å bygge Bergensbanen og Dovrebanen, og jeg har tatt tog siden jeg var liten. Jeg vet ingenting om jernbanedrift, men 250 millioner høres ut som veldig mye penger som kunne vært brukt annerledes.

Arne Birkeland

– Forandring fryder. Når vi blir vant til navnet, spiller det ikke noen rolle. NSB er fint, det er jo så innøvd, men vi må følge med. Prisen er ok, det er jo klart det koster å gjøre sånne ting. Nei, nå kommer toget mitt. Jeg har gått på ski fra Sognsvann og til Frognerseteren.

VILLEDENDE: Grethe Thorsen i Norsk lokomotivmannsforbund mener navnet Norges Statsbaner «ble et janusansikt», fordi NSB er fratatt innhold og innflytelse.FOTO: MARTHE AMANDA VANNEBO
SLUTT PÅ NSB: Norsk lokomotiv­manns­forbund sier NSB i praksis har blitt et ­bemanningsselskap. De forstår at ­Norges Statsbaner er et misvisende navn på et ­selskap som verken skal eie skinner eller tog.

samferdsel

130 år med NSB og Norges Statsbaner er slutt, og konsernet skal heretter hete Vy. Selskapet har nesten dobbelt så mange bussjåfører som jernbaneansatte, og når politikerne har ribbet NSB for tog og skinner, ble Vy et mer dekkende navn på virksomheten, ifølge konsernledelsen.

– Tester vi har gjennomført viser at folk forbinder NSB med jernbanen slik den var før vi ble skilt fra Jern­baneverket i 1996. Det er i det forrige århundre. Navnet NSB assosieres med det som har vært, og ikke det vi er, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Med jernbanereformen ble NSB enda mindre av det de en gang var, og togsettene føres over til selskapet Norske Tog.

Derfor viser Norsk lokomotivmannsforbund forståelse for navneendringen.

– Jernbanereformen har demontert norsk jernbane fullstendig. NSB eier ikke engang sine egne tog og har blitt redusert til et bemanningsselskap, sier forbundssekretær Grethe Therese Thorsen.

Fakta

Navneendring:

• NSB har skiftet navn til Vy. Ifølge Nynorskordboka og Bokmålsordboka betyr vy «utsyn, overblikk, perspektiv» og kommer fra det franske ordet for å se. Endringen er anslått å koste mellom 220 og 280 millioner kroner.

• NSB omsatte i 2018 for 16 milliarder kroner, og konsernet hadde ved årsskiftet 10.999 ansatte. I tillegg til å drifte persontog i Norge under merkenavnet NSB, eier konsernet busselskapet Nettbuss, godstogselskapet Cargonet og det svenske tog­selskapet Tågkompaniet.

Et «janusansikt»

Forbundssekretæren mener navnet Norges Statsbaner «ble et janusansikt», fordi NSB er fratatt all innhold og innflytelse.

– Man kan ikke bruke NSB til å for eksempel overføre overskudd fra persontrafikk til innkjøp av sovekupeer, eller gjøre noe med infra­strukturen, sier Thorsen.

Hun er enig med NSB-konsernsjef Isaksen i at folk misforstår hva selskapet har ansvar for å ikke.

– NSB blir tildelt kontrakter og har bare ansvar for å kjøre tog. De får veldig mye av skylden for ting andre selskaper har ansvar for, men som ingen vet hvem er. NSB får også ansvar for punktligheten generelt, sier Thorsen.

Hun mener det er vemodig at navnet forsvinner, men har forståelse for at selskapet «trenger å løsrive seg fra ansvaret for alt de egentlig ikke har ansvar for».

– Vy har ingen jern­banerelevans. Navnet NSB gir dessverre også et feil inntrykk av hva selskapet driver med. Statsbanene med signal og elektriske anlegg er det Bane NOR som eier og forvalter.

Slakter navn

Folkets dom over navne­endringer er hard, og midt på dagen mandag hadde over 50.000 personer gitt sitt terningkast på VGs nettside. Snittet av tilbakemeldingen var terningkast 1.

Det andre forbundet i sektoren, Norsk Jernbaneforbund, er langt mer kritisk til navneendringen enn lokomotiv­førerne.

– Jeg har sett ordet blitt brukt i kryssord og bare i flertall. Ingen sier «nå har jeg en vy». Man snakker ikke sånn i hvert fall, sier forbundsleder Jane Sæthre.

Vy skal bety framtid, utsyn og oversikt, ifølge presentasjonen.

– Jeg er ikke begeistret for navnet. Det har ikke svung over seg. Det er unødvendig å bytte et så sterkt merkenavn som NSB er, sier hun.

– Vi har blitt instruert om å ikke heve konfliktnivå her.

Frykter for tilknytningen

Sætre sier at de i forbundet er redde for at NSBs tilknytning til det norske folk blir svekket.

– NSB skal betjene hele Norge, uavhengig av om det er grisgrendte strøk eller der man står som sild i tønne. Nå er det ikke lenger opplagt at Vy skal være et selskap som eies av staten og betjener alle jernbanestrekninger, også i distriktene, sier Sætre.

Hun synes det er synd at man ikke konsentrerer seg om problemene med norsk jernbane.

– I dag har jeg tatt toget til Lillehammer for kurs. Det snegler seg oppover akkurat som det gjorde i gamle dager. Organisasjonsendring og navneendring er ikke medisinen. Det skaper bare enda mer uklarhet enn det som er, sier hun.

innenriks@klassekampen.no

Fredag 20. september 2019
UTÅLMODIG: USAs ambassadør har møtt representanter fra utenrikskomiteen med klar beskjed: Norge må bruke mer penger på Forsvaret, eller risikere å stå alene.
Torsdag 19. september 2019
EKSTREMT: I kjølvannet av terrorangrepet mot moskeen i Bærum gikk antall tips til politiet om netthat og høyre­radikaliserte personer rett til værs.
Onsdag 18. september 2019
VIL SNAKKE: Flere LO-forbund har kontant avvist å inkludere MDG i en rødgrønn koalisjon i 2021. Nå inviterer MDG fagbevegelsen til samtaler.
Tirsdag 17. september 2019
KRAV: LO har krevd at Foodora gir fast ansettelse til et bud som ble innleid fra selskapet Easy Freelance under streiken.
Mandag 16. september 2019
ADVARSEL: Stasjonssjefen på Kongsberg advarte mot konsekvensene av politireformen. – Jeg forstår innbyggernes følelse av at de har tapt noe, sier Håvard Revå.
Lørdag 14. september 2019
LØFTEBRUDD: Politireformen ga løfter som ikke ble holdt. I Numedal kryper utryggheten inn i husene til folk. Frykten er at det som er blitt ødelagt, ikke lar seg reparere.
Fredag 13. september 2019
SKILLE: Private barnehager kan selv velge ut hvilke barn de vil tildele plass. Noen stiller som krav at foreldrene må kjøpe aksjer for å få barnehageplass.
Torsdag 12. september 2019
VINNAR: Etter ein knusande val­siger i Nordkapp vil SV og Senterpartiet ta frå Rica-gruppen kontrollen over Nord­kapplatået.
Onsdag 11. september 2019
NØTT: Mens LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er avvisende til et mulig nasjonalt MDG-samarbeid, vil ikke Mette Nord i Fagforbundet utelukke en slik allianse.
Tirsdag 10. september 2019
OPPVASK: Etter nok et smertefullt valg ber tidligere Ap-topp Helga Pedersen partiet om å alliere seg med MDG for å vinne regjeringsmakt i 2021.