Lørdag 2. mars 2019
RØD RØST: Transportarbeiderforbundet har en lang og radikal historie. Leder Lars M. Johnsen og hans delegater kan bli tunga på vektskåla i EØS-spørsmålet i Fellesforbundet.
Det knallrøde Transportarbeiderforbundet går inn for å bli del av Fellesforbundet:
Gir full gass i nytt forbund
SAMLES: Transportarbeiderne slår seg sammen med Fellesforbundet. Fafo-forsker Jon Dølvik tror sammen­slåingen kan bety et historisk «nei til EØS» fra LOs nest ­største forbund.

FAGRØRSLA

Onsdag sa et enstemmig representantskap i Fellesforbundet ja til å slå seg sammen med Transportarbeider­forbundet (NTF). Dermed er fusjonen mellom NTF med 20.000 medlemmer og Fellesforbundet med 140.000 medlemmer snart et faktum.

Samlingen må vedtas formelt på Transportarbeidernes landsmøte i mai, men støtten til fusjonen har vært massiv, og ingen tror svaret blir nei.

Fakta

Nytt storforbund:

• I juni i fjor vedtok Norsk Transportarbeiderforbund å utrede sammenslåing med Fellesforbundet. Ledelsen i Fellesforbundet har nå gitt sin enstemmige støtte.

• 8. mai i år vedtas sammen­slåingen på ekstraordinært landsmøte i NTF.

• NTF ble grunnlagt i 1896 og har 20.000 medlemmer. Fellesforbundet har rundt 140.000. Begge er LO-forbund.

• Fellesforbundets støtte til sammenslåingen ble først omtalt på Frifagbevegelse.no

Gleder siste leder

Lars Johnsen, som ligger an til å bli den siste lederen i NTFs 123 år lange historie, mener gevinstene med fusjonen er store.

– NTF og Fellesforbundets medlemmer har i økende grad overlappende interesser. Vi får et sterkere apparat, med tilstedeværelse over hele landet for å jobbe med sakene våre, sier Johnsen.

Han peker på at transportbransjen er under hardt press fra useriøse og kriminelle aktører som driver sosial dumping på norske veier. I tillegg utarbeider EU stadig nye regler som får konsekvenser for transportbransjen.

Selv om fordelene er mange, betyr sammenslåingen også at et av de rødeste forbundene i LO-familien forsvinner. NTF har lenge vært en tydelig stemme på venstresida. De er klare EØS-motstandere og et av få LO-forbund som har vært ledet av folk som er partipolitisk til venstre for Ap.

Johnsen har tidligere sittet i sentralledelsen til Rødt. Han tror ikke transportarbeidernes røde røst vil stilne når forbundet legges ned.

– Slik jeg kjenner medlemmene våre, blir de neppe usynlige, sier Johnsen.

Kan avgjøre EØS

Han er ikke alene om å tro at transportarbeiderne kan sette sitt preg på Fellesforbundet. Jon Erik Dølvik, forsker i Fafo, tror sammenslåingen kan bli avgjørende i den pågående EØS-debatten i Fellesforbundet.

Går fusjonen igjennom, vil Transportarbeiderne få 60 delegater til Fellesforbundets landsmøte i år, hvor EØS-striden skal avgjøres.

– En ikke usannsynlig konsekvens er at det kan vippe balansen i retning nei til EØS. Forrige landsmøte var det et knapt flertall for EØS-avtalen. Siden da har flere avdelinger knyttet til industrien snudd. Nå kommer Transport inn med en sterk overvekt av ihuga EU-motstandere, sier Dølvik.

Han forteller at et nei til EØS fra Fellesforbundet vil være unikt i nordisk og europeisk sammenheng.

– Fellesforbundet har vært krumtappen for en europa­orientert politikk i norsk fagbevegelse. Hvis de snur, blir de det første ledende industriforbundet i Europa som stemmer for å sette sin egen adgang til EUs indre marked i spill, sier Dølvik.

Forskutterer ikke

EØS-tilhenger og forbunds­leder i Fellesforbundet Jørn Eggum vil ikke ta EØS-sorger på forskudd.

– Hvis alle delegatene fra Transportarbeiderne på landsmøtet er mot EØS, kan Dølvik få rett, men alle møter med fritt mandat. Framtida vil vise, sier Eggum.

Fellesforbundet-lederen ser få politiske eller organisatoriske ulemper ved sammenslåingen og tror alle vil komme styrket ut.

– Det at vi slår oss sammen, er et viktig skritt for å opp­organisere privat sektor.

– Det vil gjøre at vår stemme høres bedre internt i LO, og gjøre oss bedre i stand til å ta grep om vanskelig områder i arbeidslivet, sier Jørn Eggum.

jos@klassekampen.no

Torsdag 21. mars 2019
UTRO: Senterpartiet er rødgrønne nasjonalt, men hopper gjerne i høyet med høyresida lokalt. Nå vil Fagforbundet ha slutt på lokale flørter med de blå.
Onsdag 20. mars 2019
OPPVASK: Mattilsynets ledelse har satt en veterinær og en regiondirektør på plass etter beskyldninger om rolleblanding fra oppdretternes forening Sjømat Norge.
Tirsdag 19. mars 2019
SKATT: Statsminister Erna Solberg (H) åpner for å se på skattesystemet for å motvirke økt ulikhet. Hun sier fordelingseffekten av grønne skatter er «pervers».
Mandag 18. mars 2019
ULIKT HØYRE: Heidi Nordby Lunde refser eget parti i ulikhets­debatten og mener Høyre må ta et oppgjør om skatte­dogmer.
Lørdag 16. mars 2019
OFFER: – Hun er ikke hardhudet. Det har vært veldig tøft for henne, sier fylkesleder i Oslo Frp Tone Ims Larssen. Hun ser fortsatt på Waras samboer som offer.
Fredag 15. mars 2019
POLITISK: PR-byråene Geelmuyden Kiese, Kruse Larsen, Rud Pedersen og First House har lokalpolitikere fra Høyre, Ap, KrF og Venstre i staben.
Torsdag 14. mars 2019
SKEPTISK: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener PR-bransjen bidrar til å skape en «profesjonalisert ­meningsindustri».
Onsdag 13. mars 2019
SLUTT PÅ NSB: Norsk lokomotiv­manns­forbund sier NSB i praksis har blitt et ­bemanningsselskap. De forstår at ­Norges Statsbaner er et misvisende navn på et ­selskap som verken skal eie skinner eller tog.
Tirsdag 12. mars 2019
OPPGJER: Lønnsoppgjeret er i gang. Dette forventar kokken, helsefag­arbeidaren, ingeniøren, læraren, reinhaldaren, barnevernspedagogen og industrimekanikaren.
Mandag 11. mars 2019
EUROPA: Venstre vil bruke kommunevalget til å hylle EØS. Partiet varsler valgkamp mot Senterpartiet og andre som sår tvil om avtalen.