Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Medietilsynet skal lage årlige undersøkelser om mediemangfold og nordmenns mediekritiske forståelse:

Tar pulsen på mediebruk

TESTER BEFOLKNINGEN: – Mediebildet er blitt mye mer fragmentert, noe som stiller større krav til oss som mediebrukere, sier Mari Velsand i Medietilsynet. Nå vil hun måle hvor flinke nordmenn er til å avsløre falske nyheter. Frida Holsten Gullestad

I løpet av våren vil 1200 nordmenn bli testet for sine evner til kritisk medieforståelse og mediebruk. Undersøkelsen inngår i Medietilsynets nye satsing mot desinformasjon og falske nyheter.

«Medietilsynet har nylig fått tillatelse fra Datatilsynet til å granske internettloggene til 1200 tilfeldig utvalgte nordmenn uten deres vitende. Dermed kan tilsynet kontrollere om nettsidene de har besøkt, bidrar til å spre falske nyheter.»