Lørdag 2. februar 2019
BOMSKUDD: Frp har fått gjennomslag for at den nye flertallsregjeringen skal innføre et nytt skattefradrag for bompengeutgifter. Det kan føre til flere bompengeprosjekter, tror økonomer. FOTO: CORNELIUS POPPE, NTB SCANPIX
Frps bompengeseier kan føre til flere bompengeprosjekter, ifølge økonomer:
Kan gi bompenge-boom
BOMTUR: Regjeringen skal innføre skattefradrag for bompenger. Det kan føre til flere bompengeprosjekter, ifølge Transportøkonomisk institutt og NHO.

REGJERINGEN

En av Frps viktigste seiere i regjeringsplattformen er et løfte om skattefradrag for bompengeutgifter. Hvordan fradraget skal utformes, er ikke konkretisert. Uansett er det ikke sikkert at Frp-seieren vil slå helt ut slik Frp har sett for seg.

Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, sier til Klassekampen at bompengefradraget vil kunne føre til flere bompenge­prosjekter.

– Den lokale viljen til å iverksette nye bompenge­prosjekter kan bli større dersom lokale pendlere får avgiftsfradrag fra staten, sier Johansen.

– Blir effekten forsterket av at regjeringen allerede har økt den statlige andelen av finansieringen i bompenge­prosjekter?

– Ja, det kan man si. Det betyr at staten indirekte tar mer av regningen.

Fakta

Bompenger:

• Bompenger fastsettes etter vedtak i Stortinget.

• Før et bompengeprosjekt havner i Stortinget, skal prosjektet ha utgangspunkt i et lokalt vedtak fra kommunen eller fylket som er direkte berørt.

• Etter lokalt vedtak behandles prosjektet av henholdsvis Statens vegvesen og lokale myndigheter i to runder, før endelig forslag til bompengeprosjekt ender hos Samferdselsdepartementet, som legger forslaget fram for Stortinget.

Kilde: Faktisk.no

NHO er enig

Johansen får støtte fra NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

– Det resonnementet følger jeg helt ut, sier han.

Han understreker at regjeringen ikke har sagt noe om hvordan fradraget skal utformes, og at det derfor er vanskelig å uttale seg om. Men han mener like fullt at et nytt skattefradrag vil kunne stimulere lokale myndigheter til å sette i gang nye bompengeprosjekter.

– Det er ganske åpenbart. Når en kommune eller fylkeskommune vurderer et bompengeprosjekt, så har de en pris per passering som står og lyser mot dem. Oppslutningen lokalt vil helt klart avhenge av prisen, og med et fradrag blir den mindre. Det subsidie­elementet kommer i så fall fra staten, og blir i praksis en overføring fra dem som ikke kjører bil, gående og syklister, til bilistene, sier Dørum som erkjenner å tilhøre «den rasen økonomer som tror pris avgjør».

Han advarer mot et fradrag som vil gjøre bompenger dårligere egnet til å regulere trafikkvolumet, slik man blant annet gjør i Oslo.

– Dersom fradraget tas på marginalskatten, slik at hver bompengepassering blir billigere, da tilsier enkel økonomisk teori at du kjører flere ganger. Da må du sette opp bompengetakstene for å holde trafikkvolumet nede, sier sjeføkonomen.

Frp avviser kritikken

Frps Bård Hoksrud er nå tilbake på Stortinget som medlem av finanskomiteen, etter et avbrekk som landbruksminister. Han sier til Klassekampen han ikke tror et nytt fradrag vil føre til at lokale myndigheter vil «pøse på med nye bompengeprosjekter».

– Det finnes en grense for hva folk er villige til å betale i bompenger, sier han.

– Men vil ikke et fradrag nettopp flytte litt på den grensa? Staten skal jo ta litt mer av regningen?

– Nei, det tror jeg ikke. Frp ønsker å bygge masse ny vei, og at staten skal ta en større andel av finansieringen. Derfor er dette et veldig bra tiltak, syns jeg, der regjeringen viser forståelse for at bompenger er en veldig stor utgift for veldig mange, sier han og understreker at Frp primært ønsker statlig fullfinansierte veier.

Naf venter uansett mer bompenger, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

– Bompengeregningen kommer dessverre til å øke framover, uavhengig av dette nye forslaget. Det er bare å se til allerede vedtatte bypakker og veiutbygginger, sier hun.

– Det finnes allerede muligheter for å trekke fra bompenger på skatten for den som «har behov for bil» og for næring. Nå lover regjeringen at det skal innføres noe mer, og da forventer vi at det blir en ordning som folk som er avhengige av bilen i sin hverdag merker. Hvis ikke, er ikke dette løftet fra regjeringen mye verdt, fortsetter Ryste.

politikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 5. februar 2019 kl. 11.24
Torsdag 20. februar 2020
BREDDE: Mette Nord mener hun har oppskriften som vil løfte k­vinnelønna i lønnsoppgjøret.
Onsdag 19. februar 2020
ZERO AVGIFT: Widerøe trenger et solid avgiftskutt for å redde distriktsflyene. Nå får selskapet uventet støtte fra miljøorganisasjonen Zero.
Tirsdag 18. februar 2020
KUTT: Widerøe legger ned ruter over hele Nord-Norge. – Det er sjokkerende, sier direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark.
Mandag 17. februar 2020
VRIENT: Å løfte de lavlønte har lenge vært viktig i LOs likelønnspolitikk. En fersk rapport viser at det ikke fungerer for store kvinnedominerte grupper.
Lørdag 15. februar 2020
OPPGJØR: Stats­minister Erna Solberg avviser at klima er relevant for iskant-diskusjonen – stikk i strid med KrF og Venstre.
Fredag 14. februar 2020
I VINDEN: Trygve Slagsvold Vedum tror at norsk havvind kan bli «en enorm industri». Olje er en viktig del av oppskriften.
Fredag 14. februar 2020
FØRE VAR: Fra 2010 til 2018 steg antall nordmenn som har uføreforsikring fra rundt 200.000 til 486.000. – Uføretrygda har blitt svekka, sier SV.
Torsdag 13. februar 2020
KLIMA: Aps programkomité foreslår tung statlig satsing på et nytt industrieventyr for hydrogen. Det kan skape titusener av arbeidsplasser, sier Jonas Gahr Støre.
Onsdag 12. februar 2020
REAKSJONER: Flere sentrale politikere fra Finnmark reagerer skarp på uttalelser fra etterretningssjef Morten Haga Lunde.
Tirsdag 11. februar 2020
OLJE I NORD: Finnmark ble lovet et oljeeventyr fra Johan Castberg-feltet, men fikk smuler. Det demper lysta på ny oljeleting i Barentshavet, sier flere Ap-topper.