Lørdag 2. februar 2019
BOMSKUDD: Frp har fått gjennomslag for at den nye flertallsregjeringen skal innføre et nytt skattefradrag for bompengeutgifter. Det kan føre til flere bompengeprosjekter, tror økonomer. FOTO: CORNELIUS POPPE, NTB SCANPIX
Frps bompengeseier kan føre til flere bompengeprosjekter, ifølge økonomer:
Kan gi bompenge-boom
BOMTUR: Regjeringen skal innføre skattefradrag for bompenger. Det kan føre til flere bompengeprosjekter, ifølge Transportøkonomisk institutt og NHO.

REGJERINGEN

En av Frps viktigste seiere i regjeringsplattformen er et løfte om skattefradrag for bompengeutgifter. Hvordan fradraget skal utformes, er ikke konkretisert. Uansett er det ikke sikkert at Frp-seieren vil slå helt ut slik Frp har sett for seg.

Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, sier til Klassekampen at bompengefradraget vil kunne føre til flere bompenge­prosjekter.

– Den lokale viljen til å iverksette nye bompenge­prosjekter kan bli større dersom lokale pendlere får avgiftsfradrag fra staten, sier Johansen.

– Blir effekten forsterket av at regjeringen allerede har økt den statlige andelen av finansieringen i bompenge­prosjekter?

– Ja, det kan man si. Det betyr at staten indirekte tar mer av regningen.

Fakta

Bompenger:

• Bompenger fastsettes etter vedtak i Stortinget.

• Før et bompengeprosjekt havner i Stortinget, skal prosjektet ha utgangspunkt i et lokalt vedtak fra kommunen eller fylket som er direkte berørt.

• Etter lokalt vedtak behandles prosjektet av henholdsvis Statens vegvesen og lokale myndigheter i to runder, før endelig forslag til bompengeprosjekt ender hos Samferdselsdepartementet, som legger forslaget fram for Stortinget.

Kilde: Faktisk.no

NHO er enig

Johansen får støtte fra NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

– Det resonnementet følger jeg helt ut, sier han.

Han understreker at regjeringen ikke har sagt noe om hvordan fradraget skal utformes, og at det derfor er vanskelig å uttale seg om. Men han mener like fullt at et nytt skattefradrag vil kunne stimulere lokale myndigheter til å sette i gang nye bompengeprosjekter.

– Det er ganske åpenbart. Når en kommune eller fylkeskommune vurderer et bompengeprosjekt, så har de en pris per passering som står og lyser mot dem. Oppslutningen lokalt vil helt klart avhenge av prisen, og med et fradrag blir den mindre. Det subsidie­elementet kommer i så fall fra staten, og blir i praksis en overføring fra dem som ikke kjører bil, gående og syklister, til bilistene, sier Dørum som erkjenner å tilhøre «den rasen økonomer som tror pris avgjør».

Han advarer mot et fradrag som vil gjøre bompenger dårligere egnet til å regulere trafikkvolumet, slik man blant annet gjør i Oslo.

– Dersom fradraget tas på marginalskatten, slik at hver bompengepassering blir billigere, da tilsier enkel økonomisk teori at du kjører flere ganger. Da må du sette opp bompengetakstene for å holde trafikkvolumet nede, sier sjeføkonomen.

Frp avviser kritikken

Frps Bård Hoksrud er nå tilbake på Stortinget som medlem av finanskomiteen, etter et avbrekk som landbruksminister. Han sier til Klassekampen han ikke tror et nytt fradrag vil føre til at lokale myndigheter vil «pøse på med nye bompengeprosjekter».

– Det finnes en grense for hva folk er villige til å betale i bompenger, sier han.

– Men vil ikke et fradrag nettopp flytte litt på den grensa? Staten skal jo ta litt mer av regningen?

– Nei, det tror jeg ikke. Frp ønsker å bygge masse ny vei, og at staten skal ta en større andel av finansieringen. Derfor er dette et veldig bra tiltak, syns jeg, der regjeringen viser forståelse for at bompenger er en veldig stor utgift for veldig mange, sier han og understreker at Frp primært ønsker statlig fullfinansierte veier.

Naf venter uansett mer bompenger, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

– Bompengeregningen kommer dessverre til å øke framover, uavhengig av dette nye forslaget. Det er bare å se til allerede vedtatte bypakker og veiutbygginger, sier hun.

– Det finnes allerede muligheter for å trekke fra bompenger på skatten for den som «har behov for bil» og for næring. Nå lover regjeringen at det skal innføres noe mer, og da forventer vi at det blir en ordning som folk som er avhengige av bilen i sin hverdag merker. Hvis ikke, er ikke dette løftet fra regjeringen mye verdt, fortsetter Ryste.

politikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 5. februar 2019 kl. 11.24
Mandag 19. august 2019
ADVARSEL: Russland har rustet opp. Hvis ikke Norge følger etter, vil USA ta over kontrollen i norske nærområder. – Da mister vi stadig mer råderett, sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.
Lørdag 17. august 2019
AVLYSER: Hurtigruten må avlyse to planlagte cruise til Frans Josefs land fordi Russland nekter skipene å seile i russisk farvann.
Fredag 16. august 2019
AVFALL: Landbruket er blant de beste i klassen i plast-retur. Likevel blir mer enn 2000 tonn brukt plast hvert år ikke levert til retur.
Torsdag 15. august 2019
VARME: Da broren til den terrorsiktede la ut en video der han deler sin desperasjon, strømmet norske muslimer til kommentarfeltet for å dele kondolanser, lykkeønskninger og hjertesymboler.
Onsdag 14. august 2019
SKUFFET: – Vi trenger en regjering som står imot muslimhets gjennom handlinger og ikke bare ord, sier Irfan Mushtaq. Her forteller han hvordan han opplevde den dramatiske eid-helga.
Tirsdag 13. august 2019
HØYREEKSTREM: Skribent Lasse Josephsen mener Philip Manshaus ble radikalisert på nettet. Han tror det kommer flere angrep fra unge høyreekstreme menn.
Mandag 12. august 2019
HAT: Samtidig som hver tredje nordmann har utpregede fordommer mot muslimer, har regjeringen avvist en egen strategi mot islamofobi. Nå må den komme, krever Venstres Abid Raja.
Lørdag 10. august 2019
STORKOALISJON: Norge ønsker seg en så stor og tung koalisjon i Persiabukta som mulig, sier forsvars- ministeren.
Fredag 9. august 2019
SKILLE: Jonas Gahr Støre (Ap) mener andelen heltidsansatte blir høyere når Ap har ordføreren i kommunen. Tall fra Kommunenes Sentralforbund viser at han trolig har rett.
Torsdag 8. august 2019
RIKING-REFS: Sofia Rana vil ikke be­klage at hun kalte Europris-arving Maria Høili for «nazi-arving». Høili truer med å rettsforfølge henne for ære­krenkelser.