Fredag 18. januar 2019
FORHANDLER: Retriever-sjef Espen Viskjer ligger i forhandlinger med Polaris, Schibsted og Amedia om vilkår for mediearkivet Atekst. Inntil videre er det innført en 48 timer lang forsinkelse på alle artikler fra de tre mediekonsernene.
• Tre mediekonsern har sagt opp sine avtaler med Atekst • Schibsted vil ha 30 dagers forsinkelse på artikler
Mediearkiv under press
Undersak

– Svekker verdien

Lars Egeland, nestleder i Norsk bibliotekforening, mener Atekst blir et dårligere kunnskapsverktøy når artikler må vente i 48 timer før de blir tilgjengelige.

– Studenter skriver også oppgaver om dagsaktuelle tema, og dersom de ikke får tilgang til oppdaterte nyhetsartikler, kan det bære fryktelig galt av sted, advarer Egeland, som til daglig er leder av biblioteket ved Oslomet.

– Kan ikke Oslomet heller tegne avisabonnement, som mediene oppfordrer til?

– Det har vi forsøkt, men det har vist seg å være altfor tungvint og dyrt å kjøpe abonnement som skal være tilgjengelig for en større gruppe studenter. Mediehusene har ingen abonnementstilbud som er tilpasset brukere som oss.

Han reagerer også på at Retriever ikke har varslet sine kunder om at tjenesten de betaler for, er blitt redusert til bare å inkludere historiske artikkelsøk.

– Prisene på Atekst har steget kraftig fra år til år, og det er grenser for hva vi som bibliotek kan betale for en slik tjeneste, sier Egeland.

Egeland sitter også i universitets- og høyskolerådets bibliotekutvalg. Han lover å ta saken videre med direktoratet som har ansvar for universitetenes Retriever-avtale.

Espen Viskjer i Retriever sier at endringen kom brått på alle parter, og beklager at enkelte brukere opplever å ikke ha blitt informert.

Mediebransjen vil ha slutt på at folk bruker medie­arkivet Atekst som alternativ til å kjøpe et avisabonnement. Nå er det ikke lenger mulig å lese dagferske nyheter i arkivet.

Medier

Mediebransjen har omsider begynt å få fart på salget av digitale avisabonnement. Skal avisene lykkes med å tette de siste hullene i betalingsmuren på nett, må de siste gratispassasjerene lukes ut.

Dette er bakgrunnen for at landets største tre største mediekonsern har valgt å si opp avtalen de har hatt i årevis med selskapet Retriever, som driver mediearkivet Atekst. Med 348 norske aviser og tidsskrift i databasen gir Atekst sine brukerne umiddelbar tilgang til alle artikler i norske medier helt tilbake til 1945.

Fram til nå har abonnentene også fått lese saker fra dagens og gårsdagens aviser, men det er det nå slutt på.

Da forhandlingene om en ny avtale ikke førte fram før jul, valgte Schibsted, Amedia og Polaris Media i fellesskap å be om en endring med virkning fra 1. januar. Da ble det lagt inn en 48-timers tidsforsinkelse i Atekst for alle artikler fra mediehus som tilhører landets tre største mediekonsern.

– Vi har lenge vært klar over at mediene har ønsket å reforhandle avtalen, slik at den blir mer i tråd med deres nye forretningsmodeller. Jeg oppfatter dialogen mellom partene som god, og inntil en ny avtale er på plass, er vi blitt enige om en midlertidig løsning, sier Retrievers norgessjef Espen Viskjer.

Fakta

Mediearkivet Atekst:

• Retriever Norge er et medieselskap som tilbyr søk i nyhetsarkivet Atekst, samt medieovervåking og analyse.

• Er eid av Norsk Telegrambyrå (NTB) sammen med det svenske nyhetsbyrået TT.

• Har firedoblet sine driftsinntekter på ti år.

• Atekst har 600 kunder som får tilgang til 348 papiraviser, magasiner, fagblader og tidsskrifter, noen helt tilbake til 1945.

– Jo ferskere, desto bedre

Dermed er ingen av Amedias 64 lokalaviser lenger tilgjengelige på Atekst med gårsdagens eller dagens utgivelser. Det samme gjelder for Schibsted-avisene Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende og aviser som Adresseavisen og 35 andre lokalaviser i Polaris Media. Leserne får riktignok se tittel og innledning til artikkelen, men full lesertilgang er blokkert i 48 timer etter utgivelse.

Retrievers norgessjef Espen Viskjer skulle gjerne hatt ferdigforhandlet avtalene innen nyttår, men er likevel trygg på at partene vil finne en god løsning som tar hensyn til brukernes så vel som medienes behov.

– Jo ferskere arkivet er, desto bedre. Jeg tror likevel dette vil gå seg til og at brukerne blir vant til en tidsforsinkelse. Det viktigste er at arkivet fortsatt blir tilgjengelig for historiske søk i millioner av artikler, sier Viskjer.

Svært mange av Ateksts brukere er studenter, skole­elever og forskere som har tilgang til tjenesten via utdanningsinstitusjonen de er tilknyttet.

Viskjer mener det vil være synd om de nye kravene fra mediebransjen medfører at Atekst blir et mindre nyttig verktøy i undervisning og forskning.

– I en tid med mye falske nyheter og upålitelige kilder på nett, fungerer Atekst nærmest som et sannhetsleksikon. Det er viktig at studenter og skoleelever fortsatt kan bli opplært til å søke kunnskap i en kvalitetsdatabase med norske nyhetsmedier.

Vil ha 30 dagers forsinkelse

Undersøkelser av brukerdata som Retriever har gjennomført, tyder på at det er få abonnenter på Atekst som benytter tjenesten for å holde seg oppdatert på nyhetsbildet.

Det store flertallet av søkene som utføres, er for avgrensede temaer og tidsperioder.

For å komme mediene i møte, har Retriever likevel sørget for at det ikke lenger er mulig å bla kronologisk i enkeltutgivelser.

Amedia og Schibsted frykter på sin side at denne typen bruk av tekstarkivet er mer omfattende enn det Retriever har lagt til grunn.

Begge konsernene varsler at tidsforsinkelsen kan bli utvidet til mer enn 48 timer.

– Det må være en tidsforsinkelse som klart markerer at Atekst er et arkiv for historisk materiale. Det var aldri ment som et alternativ til et avisabonnement, i direkte konkurranse med avisene, sier Stig Finslo, direktør for utgiver- og samfunnsspørsmål i Amedia.

Han ønsker ikke å gå ut med Amedias krav så lenge forhandlingene pågår.

– Vi må se nærmere på hvor grensen bør gå, om det blir flere dager eller uker. Innholdet fra våre mediehus har en verdi som folk er villige til å betale for, og da kan vi uansett ikke ha det sånn at folk kan få tilgang til det samme innholdet gratis via en annen tjeneste, sier Finslo.

Kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted Media Group legger ikke skjul på at Retriever må strekke seg enda lenger enn de 48 timene som er innført midlertidig.

– Vårt utgangspunkt er at vi ønsker at tidsforsinkelsen skal være 30 dager, men vi får se hva vi lander på, sier Kielland.

Hun forteller at Schibsted-avisenes selgere rapporterer om bedrifter som ikke vil kjøpe abonnement fordi de mener behovet for løpende nyhetsoppdatering allerede er dekket av Atekst og Retrievers nyhetsvarslingstjeneste.

– Vi ønsker derfor å få bedre kontroll over innholdet vårt, og har en felles forståelse med Amedia om dette, sier hun.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 21. september 2019
«Hele Norge leser» er en av de største satsingene i Bok­året 2019. Nå får prosjektet slakt. – Vitner om bokbransjens svake selvtillit, sier kulturredaktør Arne Borge i Vårt Land.
Fredag 20. september 2019
DN-ansatte må belage seg på å flytte inn i medie­husets nye «bokser», men får ikke få vite hva det innebærer før sluttpakkevinduet lukkes. Ansatte er særlig bekymret for at lørdagsmagasinet blir pulverisert.
Torsdag 19. september 2019
Lydbøkene har inntatt skolen. Forsker Bjarte Reidar Furnes mener lærerne først og fremst må legge til rette for at elevene leser papir­bøker.
Onsdag 18. september 2019
Motstanderne av fotografihus på Sukkerbiten jubler over valgresultatet i Oslo. – Nå blir det ikke noe av det planlagte Fotografihuset, hevder ­styreleder Sverre Jervell i Sukker­bitens venner.
Tirsdag 17. september 2019
Skoleforsker Marte Blikstad-Balas mener lærerne må gi plass til romanen i klasserommet. – Den kognitive utholdenheten går ned når man bare leser korte tekster, sier hun.
Mandag 16. september 2019
Forfatter Bjørn Sortland er bekymret for norske barns mentale kondis. – Å lese i et kvarter er blitt «helt Himalaya», sier han.
Lørdag 14. september 2019
Petter Stordalens 190.000 Instagram-følgere har flere ganger sett ham posere med bøker fra Straw­berry-forlagene. Dette kan være ulovlig reklame, ifølge Forbruker­tilsynet.
Fredag 13. september 2019
Dagens Næringsliv og Morgenbladet kutter til sammen 38 millioner kroner for å bli mer digitale. – Vil gå utover kvaliteten, sier medieforsker.
Torsdag 12. september 2019
Styreleder Amund Djuve har gitt Morgenbladets redaktør en klar bestilling: driftsmarginen må opp på ti prosent. Denne uka startet nedbemanningene i ukeavisa.
Onsdag 11. september 2019
NTNU sliter med å få opp kvinneandelen ved filosofisk institutt. – Forsterker en trend hvor menn underviser menn om menn, sier student.