Mandag 14. januar 2019
TRAPPER OPP: Arve Juritzen (øverst) og Widar Løw Trondsen tror det er mye penger å tjene på forfattere som ikke gir ut bøker på tradisjonelle forlag. Kolofons ti bestselgere har til sammen solgt i nesten 150.000 eksemplarer.
Arve Juritzen solgte livsverket sitt til Petter Stordalen – pengene går til selvpubliseringsforlaget Kolofon:
Satser på ny hest
Kristin ­Over-Rein
– Jeg har langt større tro på selvpublisering enn på å eie et mellomstort tradisjonelt forlag, sier Arve Juritzen.

Bøker

I forrige uke ble det kjent at Arve Juritzen har solgt Juritzen forlag til Petter Stordalen-eide Strawberry Publishing. Nå ser forleggeren fram til å bruke tid og krefter på Kolofon forlag, som han har eid siden 2014.

Forlaget hjelper folk som vil gi ut bøkene sine selv – såkalt selvpublisering. Forfatteren står selv ansvarlig for innholdet i boka, mens Kolofon bistår med trykk, distribusjon og markedsføring.

– Vi skal trappe opp og ansette flere folk. De siste årene har tid og kostnader gått med til strukturering og profesjonalisering av forlaget, men nå er endelig ting på plass. Nå handler det bare om å gi gass, sier Arve Juritzen.

Målet er å gjøre Kolofon mer kjent som Norges eldste og største selvpubliseringsforlag, samt å bli ledende på oppdragsbøker. Noen av pengene fra salget av Juritzen forlag vil bli investert i dette.

– En av grunnene til at jeg solgte Juritzen forlag, er at jeg har langt større tro på selvpublisering enn på eie et uavhengig, mellomstort, tradisjonelt forlag.

Fakta

Ti på salgstoppen:

• Kolofons ti bestselgende forfattere og antall solgte bøker:

• Johan Galtung, 45.000*

• Hege Storhaug, 41.000

• Jan Atle Andersen, 18.000

• Tor Hovland, 10.000

• Sveen og Emberland illustrasjon AS, 9500*

• Eivind Herredsvela, 7600

• Eva Fjeldstad, 4000

• William Hakvaag, 3000

• Birgit Haugen, 2900

• Eirik Willyson, 2300

*Johan Galtungs salgstall er basert på salg av 22 utgivelser, mens Sveen og Emberland illustrasjon AS sine salgstall er basert på salg av fire utgivelser.

Kilde: Kolofon forlag

Liten fortjeneste

Foreløpig gir ikke Kolofons regnskapstall noen indikasjoner på at man blir rik av å gi ut selvpubliserte forfattere. Tallene viser riktignok at forlaget har hatt en jevn økning i driftsinntekter fra 2005 til 2016, men det har ikke vært mye overskudd å spore.

De to siste budsjettårene – 2016 og 2017 – viser et svakt underskudd. Likevel er Juritzen optimistisk.

Han hevder at underskuddet skyldes opprydding i gammelt rot fra før han kjøpte forlaget, og at det er enkelt å forklare hvorfor pilene snart vil begynne å peke oppover.

– Det blir vanskeligere og vanskeligere for forfattere å bli antatt på de stadig færre tradisjonelle forlagene. Derfor vil flere velge å utgi sine bøker selv. Ikke minst når de ser hvor mye penger man kan tjene som forfatter.

B-stempel

Juritzen erkjenner at de selvpubliserte bøkene har hatt et b-stempel i norsk bokbransje, men det skylder han blant annet på at kulturavisene, deriblant Klassekampen, ikke anmelder disse bøkene.

– Jeg håper dere snart snur denne gammelmodige og feilaktige oppfattelsen av bøker som utgis på en mer djerv og kreativ måte, sier han.

Forleggeren viser til at Kolofon tilbyr redaksjonell hjelp og alt det andre som de tradisjonelle forlagene tilbyr.

– Den eneste forskjellen på å gi ut bok hos oss, er at forfatteren sitter igjen med alt av rettigheter og inntekter.

– Og den økonomiske risikoen?

– Det stemmer. Men dersom en forfatter ønsker å ta både risikoen og all fortjenesten, kan det være mye penger å tjene på det. Flere av våre forfattere har opplevd dette, men det handler selvfølgelig om hvor allment interessant boka er og forfatterens salgsinnsats.

Galtung i 40.000

Kolofon forlag ble etablert i 1999 og har altså en 20 år lang historie. Ifølge Kolofons daglige leder Widar Løw Trondsen har interessen for selvpublisering vært økende.

– De siste fire årene har forlaget gitt ut mellom 150 og 200 titler i året, og totalt sett har vi passert 2000 titler siden oppstarten, forteller Trondsen.

Til sammen har forlagets ti bestselgende bøker solgt i nesten 150.000 eksemplarer (se grafikk).

To av de mest kjente navnene i forlagets stall er fredsforsker Johan Galtung og samfunnsdebattant Hege Storhaug. Og det er nettopp denne umake duoen som troner på toppen av Kolofons bestselgerliste, begge med salg av over 40.000 bøker hver.

Mens Storhaugs bøker var godt synlige i flere fysiske bokhandler, forklarer Trondsen at rundt 70 prosent av Kolofon-utgivelsene selges utenfor bokhandelsystemet.

Og nettopp det at flere av Kolofons forfattere ofte må finne alternative salgskanaler, er en utfordring det jobbes med.

– En viktig satsing framover vil være å utvikle digitale løsninger som gjør at forfatterne i større grad kan nå ut til potensielle lesere, sier Trondsen.

Inspirert av Juritzen-satsing

Kristin Over-Rein er daglig leder i Boldbooks.no, en plattform hvor selvpubliserte forfattere kan finne tjenesteleverandører til alt fra korrektur og trykk til distribusjon og omslagsdesign.

Over-Rein lar seg ikke skremme av konkurransen fra Juritzen, men synes snarere det er inspirerende at han satser innenfor det samme feltet som hennes bedrift.

– At en såpass erfaren forlagsmann som Arve Juritzen velger å satse på selvpublisering, sier litt om potensialet i markedet, mener hun.

Over-Rein tror den økende satsingen på selvpublisering i Norge er inspirert av de internasjonale tallene på selvpublisering, og viser blant annet til en rapport som Bowker – det offisielle ISBN-byrået i USA – publiserte for ett år siden.

Der kom det fram at over én million titler ble selvpublisert som papirbok eller e-bok i USA i 2017. Omregnet til norske forhold ville det tilsvart 16.000 titler. Til sammenlikning utgir norske forlag mellom 7000 og 8000 nye titler hvert år.

thomase@klassekampen.no

Lørdag 23. februar 2019
Hva går tapt hvis kulturredaktøren forsvinner ut av redaksjonslokalene? – Tendenser i kulturen vil ikke fanges opp like lett, tror tidligere kulturredaktør Cathrine Sandnes.
Fredag 22. februar 2019
Konkurransetilsynet mener det ikke kan dokumenteres at faste priser på nye bøker sikrer et mangfold i utgivelsene. Men Norge er langt fra alene om å velge fastpris som politisk virke­middel.
Torsdag 21. februar 2019
Sarah Sørheim kan bli Aftenpostens siste kulturredaktør. Sjefredaktør Espen Egil Hansen har ikke bestemt seg for om hun skal erstattes når hun nå går av.
Tirsdag 19. februar 2019
Strømmetjenestene forandrer ikke bare bokmarkedet, men også selve skrivingen. Tom Egeland har begynt å tilpasse romanene sine til lydbokformatet.
Mandag 18. februar 2019
90 av de 100 mest utlånte bøkene i norske biblioteker er barnebøker. En vellykket lesekampanje har æren, hevder lederen for Norsk bibliotek­forening, Mariann Schjeide.
Lørdag 16. februar 2019
SV vil ha en ny pressestøtteordning for gratisaviser på nett. – Vi vil ha en full gjennomgang av pressestøtten og modernisere den, sier SVs Freddy André Øvstegård.
Fredag 15. februar 2019
Private samlere får stadig større innflytelse over norske kunstmuseer. – Gavene kan bli en sovepute, advarer kunsthistoriker Jorunn Veiteberg.
Torsdag 14. februar 2019
Den nye filmen om Roald Amundsen fortsetter i sporene til andre norske helteepos, mener forfatter og medie­viter Espen Ytreberg.
Onsdag 13. februar 2019
Pornografiske lydbøker ligger lett tilgjengelig på Storytel. Nå skal sjefen se nærmere på eksponeringen.
Tirsdag 12. februar 2019
Landets største amatørteater­organisasjon for­tviler. Siden 2014 har statsstøtten til Frilynt stått på stedet hvil, selv om medlemstallet er doblet.