Tirsdag 8. januar 2019
TIL AKSJON: Capitana er skuffet over Dagens Næringslivs kulturkutt og svarer med annonseboikott. Her er forlagsgründer Petter Stordalen og sjefredaktør Anne Fløtaker. FOTO: TOM HENNING BRATLIE
Petter Stordalens forlag vil slutte å annonsere i Dagens Næringsliv:
Svarer med boikott
Forlaget Capitana boikotter Dagens Næringsliv etter varselet om at avisa vil legge ned kulturanmelderiet.

KRITIKK I KRISE

Dagens Næringslivs beslutning om å kutte anmeldelser av musikk, litteratur og film vekker reaksjoner i norsk kulturliv. Kuttene, som ble først kjent like før nyttår, får nå følger.

Det Petter Stordalen-eide forlaget Capitana, som har de populære krimforfatterne Jørn Lier Horst og Tom Egeland i stallen, varsler nå en stopp i all annonsering i avisa.

– Vi kommer ikke til å annonsere mer i DN som en direkte følge av deres kutt i anmeldelsene, sier Julie Eikemo Prestø, salgs- og markedssjef i Capitana.

– At en økonomisk vellykket avis som DN velger å bli den første dagsavisen som kutter anmeldelser i sin helhet, er rett og slett en håpløs beslutning.

Fakta

Kutt i kritikken:

• Like før nyttår meldte Dagsavisen at Dagens Næringsliv har sagt opp avtalene med anmeldere av film, musikk og litteratur. Bakgrunnen for beslutningen er behov for å kutte kostnadene.

• De siste anmeldelsene vil stå på trykk i midten av januar.

• En opptelling Klassekampen gjorde for et drøyt år siden, viste at antall anmeldelser i norsk dagspresse ble halvert fra 2007 til 2017.

– Demokratisk problem

Capitana henger seg dermed på Oslo Jazzfestival, som i forrige uke truet med annonse-boikott av DN. I en e-post til sjefredaktør Amund Djuve – siden postet på Facebook – varslet festivalleder Edvard Askeland at avisa nå vil bli «mindre attraktiv å både annonsere i og abonnere på».

Også store kulturaktører som Den Norske Opera & Ballett og Nationaltheatret er bekymret for kuttene.

– Noen skrev at børs uten katedral er mindre morsomt. Poenget er at vi som jobber med kunst og kultur, også leser næringslivsaviser, og næringslivsfolk er interessert i å holde seg oppdatert på kunst og kultur. Hvis denne virkeligheten nå imploderer, har vi et demokratisk problem, sier teatersjef ved Nationaltheatret Hanne Tømta.

Lager eget stoff

Også Operaen ser dette som en negativ utvikling.

– Vi mener at kunst og kultur er viktig for både enkeltmennesker og samfunnet. På generelt grunnlag synes vi derfor det er en uheldig utvikling at redaksjoner velger å kutte i sin kulturdekning, sier kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Vestby.

Nationaltheatret vil ikke iverksette noen boikott, men teatersjef Tømta understreker at mindre kulturstoff gjør DN til en mindre attraktiv som annonsekanal.

– Vi selger veldig få billetter på papirannonser i DN, men det er klart at når kulturjournalistikken gradvis bygges ned, blir avisen mindre attraktiv. Det gir seg selv.

Tømta ser kuttene hos DN som en del av en trend.

– Det som skjer når man utarmer kulturjournalistikken, er at vi blir nødt til å lage innholdet selv. Vi må skrive våre egne artikler, lage podkaster og spille inn egne videoer. Dermed forsvinner det viktige utenfra-blikket, sier Tømta.

– Betydelig overdrevet

For forlagsbransjen har DNs faste bokanmeldelser vært viktige.

– Bøker og kultur er under hardt press, og vi må bevare de kunnskapsrike og kritiske stemmene. DN når en del av befolkningen som kanskje ikke selv vil oppsøke kulturstoffet i like stor grad, men jeg tror de undervurderer sitt publikum, sier Julie Eikemo Prestø i Capitana.

– Dette er en klar svekking av DNs merkevare og omdømme, og ekstra underlig fordi kulturtilbudet på nye flater eksploderer og behovet for veiledning er større enn noen gang.

Amund Djuve, sjefredaktør i Dagens Næringsliv, er positivt overrasket over engasjementet i saken, men mener nyheten om kuttene er betydelig overdrevet.

– Vi skal ikke ha fast ukentlige anmeldelser, men Bjørn Gabrielsen er fast ansatt anmelder hos oss og vil fortsatt være ansatt og også anmelde bøker. Noen frilansanmeldere vil også fortsatt skrive for oss. Stemningen er derfor noe overdimensjonert.

– Hva tenker du om truslene om boikott?

– Vi må tenke på hva leserne våre vil ha. Vi kan ikke la oss diktere av hva eventuelle annonsører truer med å gjøre. At et forlag sier de vil stoppe annonsene basert på unøyaktige opplysninger, er noe merkelig, sier Djuve.

torbjornn@klassekampen.no

Lørdag 7. desember 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) overlater ansvaret for mediepolitikken til et byråkratisk utvalg som ikke må stå til ansvar for velgerne, mener Arbeiderpartiets Trond Giske.
Fredag 6. desember 2019
Neste år kommer to bredt anlagte true crime-serier om skandinaviske båtkatastrofer. De pårørende ønsker dem velkommen.
Torsdag 5. desember 2019
Forfatter og tidligere politileder Hanne Kristin Roh­de mener Baneheia-podkasten til TV?2 aldri burde vært kringkastet.
Onsdag 4. desember 2019
Denne uka presenteres 40 skjønn­litterære debutanter på Litteratur­huset i Oslo. Åtte av dem har ikke fått en eneste anmeldelse i riks­avisene.
Tirsdag 3. desember 2019
SV anklager regjeringen for å ofre breddekultur og frivillighet når overskuddet fra Norsk Tipping blir fordelt. Nå krever partiet opprydding.
Mandag 2. desember 2019
Tradisjonell satire kjem til kort mot Jair Bolsonaro, meiner opposisjonell filmskapar.
Lørdag 30. november 2019
Kan endeløse Facebook-diskusjoner ødelegge for den offentlige samtalen om litteratur? Det frykter kritikerne Henning Hagerup og Bernhard Ellefsen.
Fredag 29. november 2019
I Sverige vil flere høyrepartier nå krympe budsjettene til landets allmennkringkastere. – Også NRKs virksomhet kunne med fordel vært innskrenket, sier Morten Wold i Frp.
Torsdag 28. november 2019
Bokhandlerprisen går «alltid» til best­selgende forfattere. Nå etterlyser ­uavhengige bokhandlere innsyn i ­stemmegivningen.
Onsdag 27. november 2019
Reklameekspert mener Equinor er den store vinneren i annonsesamarbeidet med Aftenposten. – Kan hende vi trenger et nytt etisk regelverk, sier Maria Egeland.