Fredag 4. januar 2019
TREKKER PUBLIKUM: Kristine Grønstad Alstad har tatt med seg sin australske venninne Alice Fairweather til Munchmuseet i Oslo for å se kjente verk som «Skrik». Når Nasjonalgalleriet stenger neste søndag, vil kanskje flere gjøre som dem.
De som vil se Edvard Munchs mesterverk i 2019, må ta turen til Munchmuseet i Oslo eller Kode i Bergen:
Får Munch for seg selv
Petter Snare
Når Nasjonalgalleriet stenger dørene i neste uke, vil det bare være Munchmuseet som viser «Skrik». Det kan gi flere besøk i 2019, håper museet.

KUNST

– Det er Munchs egne, originale malerier, som «Skrik», vi er her for å se, sier Kristine Grønstad Alstad.

Hun har bare vært på Munch­museet én gang før, men nå har hun tatt med studievenninnen Alice Fairweather fra Australia hit for å vise henne verkene til den kjente maleren.

Akkurat denne dagen kunne de to også dratt til Nasjonalgalleriet for å se «Skrik». Men når dørene stenges der neste søndag, blir Munchmuseet alene om å vise Munchs mesterverk.

Håpet er at noen av de 479.000 som besøkte Nasjonalgalleriet i fjor, vil ta turen til Tøyen og spe på Munchmuseets besøkstall. Men det betyr ikke at museet har utformet programmet for å virke som en turistmagnet.

– Vi fikk ikke vite at Nasjonalgalleriet skulle stenge før seint i høst. Men nå som vi vet det, vil vi legge vekt på at det internasjonale publikummet får vite at det er mulig å oppleve «Skrik» og «Madonna» i Oslo, forteller Gitte Skilbred, kommunikasjonsdirektør ved Munchmuseet.

Fordi museet, som selv er i en flytteprosess, vil få mindre utstillingslokaler i høst, hadde de i utgangspunktet budsjettert med 105.000 besøkende i 2019. Da det ble kjent at de blir alene om å vise Munch, ble tallet justert opp til 170.000–200.000.

Fakta

Besøkstall ved museene:

• Klassekampen har hentet inn besøkstall for et utvalg norske kunstmuseer.

• Blant museene som fikk en økning i besøkstall fra 2017 til 2018, er Henie Onstad Kunstsenter, Kode i Bergen, Nasjonalgalleriet og Sørlandets Kunstmuseum. Sistnevnte økte tilstrømningen fra 29.795 i 2017 til 44.940 i 2018.

• Både Munchmuseet og Astrup Fearnley opplevde en nedgang fra 2017 til 2018, men for begge var 2017 særskilt gode år med publikumsmagneter som «Knausgård + Munch» og Takashi Murakami.

Har satset lokalt

De siste årene har Munch­museet opplevd en jevn økning i sine besøkstall. Fra å ligge stabilt på 120.000 besøkende årlig, har museet siden 2015 hatt mellom 170.000 og 255.000 besøkende hvert år.

Kommunikasjonsdirektør Skilbred forteller at økningen har sammenfalt med en satsing på å tiltrekke seg et lokalt publikum. At museet fikk en liten nedgang i besøket i fjor, kan blant annet skyldes at museet ikke lyktes like godt med denne strategien som tidligere år.

– I fjor var utstillingen «Mellom klokken og sengen», som var en ren Munch-utstilling, veldig populær hos vårt internasjonale publikum. Men den var ikke var så attraktiv for et lokalt publikum som det for eksempel «Knausgård+ Munch» eller «van Gogh+ Munch» var, sier Skilbred.

De to nevnte utstillingene sørget for høye besøkstall i henholdsvis 2017 og 2015.

– I sommerutstillingen vil vi vise både «Skrik» og «Madonna», slik at turistene som bare vil se høydepunktene, får den muligheten. Men de vil bli vist i en større kontekst som også vil være interessant for et lokalt publikum, forteller Skilbred.

– Bergen er stedet

Men det er ikke bare Munchmuseet som kan gå inn i 2019 med en viss optimisme.

Både Nasjonal­museet, Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets kunstmuseum og Kode Kunstmuseene i Bergen opplevde økt publikumstilstrømning i 2018. Det viser tall fra utvalgte museer som Klassekampen har hentet inn.

Med et rekordhøyt besøk på 267.300 i fjor, har Kode økt sine tall med 44 prosent de fem siste årene.

Nå håper direktør Petter Snare at den gode trenden fortsetter inn i 2019. Da kan en omfattende Munch-utstilling, med lånte verk fra blant annet Nasjonalmuseet, komme godt med.

– Da vil Munchs mesterverk være samlet hos oss og ingen andre steder. Dette er en internasjonalt viktig utstilling, så om man skal dra til Norge for å se kunst denne høsten, er altså Bergen stedet å være, sier Snare på telefon fra USA.

– Så nedleggelsen av Nasjonalgalleriet kan ha positive ringvirkninger for dere?

– Vi skal i alle fall benytte anledningen til å vise at Kode er et like relevant museum for Norge som Nasjonalmuseet.

Ser ikke fram til stenging

Også Astrup Fearnley Museet i Oslo hadde et godt år i 2018, med 137.867 besøkende. Det var riktignok en nedgang fra 2017, da den populære utstillingen med japanske Takashi Murakami ga museet rekordhøye 180.000 besøkende.

– Når man ser det i sammenheng med at vi viser internasjonal samtidskunst, så er dette gode tall vi er fornøyd med, forteller direktør Gunnar Kvaran til Klassekampen.

Han tror Astrup Fearnley kan komme til å oppleve en viss økning i sine besøkstall som følge av stengingen av Nasjonalgalleriet, men det er ikke noe han ser lyst på.

– Først og fremst er det trist at Nasjonalgalleriet stenger. Vi ser en økt interesse for kunst, og jeg har tro på synergieffekten når det gjelder kunstmuseene, sier Kvaran.

sarah@klassekampen.no

dageivindl@klassekampen.no

Fredag 22. mars 2019
TV?2s avsløring av VGs sitatfusk i saken om Giske-videoen ryster Medie-Norge. Kommentator Frøy Gudbrandsen frykter at avsløringen skal svekke tilliten til medienes metoo-dekning.
Torsdag 21. mars 2019
FN og EU er ikke nevnt i den nye læreplanen for samfunnskunnskap. – Navlebeskuende, mener lærer Assad Nasir.
Onsdag 20. mars 2019
Advokat Jon ­Wessel-Aas vil vurdere om han skal klage på politiets og stats­advokatens håndtering av anmeldelsen mot Pia Maria Roll.
Tirsdag 19. mars 2019
Utdannings­direktoratet har snudd: Holocaust er til­bake på skolens pensum. ­ Ervin Kohn i Det mosaiske trossamfunn er likevel ikke imponert.
Mandag 18. mars 2019
To bøker. To teorier. En av dem skal være politiets hovedspor for øyeblikket. Skal det bli «true crime»-sjangeren som oppklarer mordet på Olof Palme?
Lørdag 16. mars 2019
Med «Ways of seeing» ville regissør Pia Maria Roll vise hvordan propaganda og overvåking blir aktivt brukt i maktutøvelsen. Nå mener hun at etterspillet viser at tesen deres stemmer.
Fredag 15. mars 2019
Nå blir det gratis for alle forlag å melde opp bøker til innkjøpsordningen. – En seier for indieforfattere, jubler Kristin Over-Rein i Boldbooks.
Torsdag 14. mars 2019
Forslaget om å bruke bølget glass på det nye Munchmuseet ble skrotet fordi det viste seg å være nesten umulig å bygge. – Glass ble vurdert som altfor risikabelt, sier museumsdirektøren.
Onsdag 13. mars 2019
Filosof Jørgen Pedersen mener han ble refusert av Agenda Magasin grunnet frykt for milliardær-eierens reaksjon.
Tirsdag 12. mars 2019
De nye Munchmuseet er blitt et aluminiumsbygg. – Merkelig at endringen av fasaden ikke ble diskutert åpent, sier arkitekturprofessor.