Fredag 21. desember 2018
STERKT DEBUTÅR: Capitana og Pilar har på bare ti måneder etablert seg som en reell konkurrent til de eldre forlagskjempene, mener forlagssjef Sarah Natasha Melby.
• Capitana og Pilar har fem titler på lista over årets mestselgende norske bøker • Cappelen Damm har null
Stordalen vinner jula
I år er det utfordrerne som vinner bok­salget før jul. Sammen med Kagge har Petter Stordalens nye forlag nesten halvparten av titlene på opplagstoppen.

bøker

– Jeg er ganske stolt over hva denne lille ettåringen har fått til på så kort tid, sier forlagssjef Sarah Natasha Melbye.

Ettåringen Melbye snakker om, er de to forlagene Capitana og Pilar, som ble etablert så seint som i februar i år. Arkitekten bak nyetableringen er hotellmilliardær Petter Stordalen, som har tilført prosjektet både kapital og sprudlende entusiasme.

Klassekampen har rangert de 15 mestselgende norske bøkene i år. Capitana og Pilar står bak fem av titlene på ­lista. Tre av bøkene er signert den storselgende krimfor­fatteren Jørn Lier Horst.

Stordalen-forlagenes fem topptitler har et samlet opplag på 247.000 eksemplarer. ­Dermed slår det ferske ­forlagskonglomeratet knockout på eldre kjemper som Gyldendal og Cappelen Damm.

Fakta

Bokhøstens vinnere:

• Basert på tall fra forlagene har Klassekampen laget en oversikt over de 15 norske utgivelsene fra 2018 som har høyest opplagstall.

• Oversikten viser at nye og mellomstore forlag gjør det skarpt.

• Kagge forlag og nyetablerte Pilar og Capitana har til sammen sju titler inne på opplagstoppen.

• Cappelen Damm, som er Norges største forlag, har ingen titler inne på oversikten.

• Det er forskjell på opplagstall og bøkenes reelle salgstall. Opplagstallene gir likevel en pekepinn på hvor godt de ulike titlene gjør det i markedet.

• Oversatte bøker er ikke med på denne lista.

– Horst er en arbeidshest

Capitanas bestselger er «Det innerste rommet» av krimforfatter Jørn Lier Horst, som har nådd et opplag på 65.880. Hakk i hæl følger skistjernen Petter Northugs bok «Min historie» på Pilar, som kan skilte med et opplag på 62.000.

– Er dere allerede blitt en reell konkurrent til de etablerte forlagene i Norge, Sarah Natasha Melbye?

– Det mener jeg vi absolutt er, og vi kommer til å arbeide hardt for å opprettholde den posisjonen framover.

Melbye forteller at de har flere forfattere i stallen som er på gang med nye bokprosjekter. Blant annet kan hun røpe at de også arbeider systematisk og langsiktig med flere forfatterdebutanter.

– Er det slik at dere har toppet boklistene spesielt i 2018? Dere kan vel ikke regne med at Jørn Lier Horst skriver flere bøker i året hvert eneste år?

– Det er klart at det er viktig å ha gode titler i oppstartsåret, men vi tenker langsiktig og satser ikke mindre i 2019. Det er ingen tvil om at Horst er en arbeidshest, men vi har altså flere forfattere i stallen, sier Melbye, og trekker fram psykologen Hedvig Montgomery, som har debutert på Pilar.

Suveren «Snøsøster»

Capitana og Pilar har også fått mye kritikk. Tidligere i år sa litterær direktør i Aschehoug Kari Spjeldnæs til Klassekampen at «denne nye aktøren først og fremst er ute etter å plukke allerede opparbeidede, gode bestselgerforfatterskap til sin stall».

– Viser ikke de høye opplagstallene at kritikerne har fått rett, og at dere bevisst har jaktet på bestselgere?

– Vi utga bøker fra ni forfattere i 2018. Fire av dem var bokdebutanter, så den kritikken er besvart slik vi best kan gjøre det – med bokutgivelsene våre. At vi har hatt stor suksess i år, skyldes gode bøker og målrettet arbeid i alle avdelingene våre.

2018 var året da de etablerte forlagskjempene virkelig fikk føle på konkurransen fra de små og mellomstore forlagene. Tellingen Klassekampen har gjort, viser at Kagge forlag har årets mestselgende ­enkeltbok. Julefortellingen «Snøsøsteren» av Maja Lunde og Lisa Aisato er blitt trykket i hele 250.000 eksemplarer, og topper dermed lista med god margin til nummer to.

– Et sunnhetstegn

Forlagssjef Jorunn Sandsmark i Kagge er ikke overrasket over at «Snøsøsteren» i år etter alt å dømme vil ligge ­under mange norske juletrær.

– Dette er ei bok mange umiddelbart trekkes mot. Det er en veldig god historie med fantastiske illustrasjoner, som foreldre og barn kan lese i ­fellesskap.

Kagge gjør det også sterkt på sakprosafronten denne høsten. «Hyttebok frå helvete» av Are Kalvø er trykket i 48.000 eksemplarer. At små og mellomstore forlag nå gjør seg gjeldende på salgstoppen, ­mener Sandsmark er et sunnhetstegn for bransjen.

– Det viser at det ikke bare er det etablerte forlagene som kan drive fram bestselgere. Det sender et signal til norske forfattere om at de kan selge mange bøker selv om de gir ut på et mellomstort forlag.

Også noen av de etablerte forlagene gjør det godt på opplagstoppen. Aschehoug kan skilte med gode tall for Jo Nesbøs «Macbeth» (140.000 eksemplarer) og Simon Strangers «Leksikon om lys og mørke», som har et samlet opplag på 75.000.

Helt ute av lista

Cappelen Damm er ikke engang inne på vår oversikt over årets mestselgende norske bøker. Direktør for salg og marked i forlaget Knut Gørvell er likevel fornøyd.

– Det er forskjell på opplagstall og salgstall, derfor kan en slik liste bli misvisende. Vi vet for eksempel at Lars Saabye Christensens bok «Byens spor. Maj» har solgt svært godt.

Derimot ser vi at en av Cappelen Damms mestselgende forfattere, Vigdis Hjorth, er oppført med et relativt beskjedent opplag på «Lærerinnes sang», som er trykket i 13.000 eksemplarer. Til sammenlikning har Hjorths «Arv og miljø» passert et samlet opplag på 120.000 eksemplarer i Norge.

– Det vil variere fra år til år. At opplaget på «Lærerinnens sang» ikke kan matche ei ­fenomen-bok som «Arv og miljø», er ikke overraskende. Vi er generelt bekymret for nedgangen i det norske bokmarkedet og derfor er vi også glade for suksessen andre har, sier Gørvell og trekker blant annet fram Lars Myttings «Søsterklokkene» fra Gyldendal med 75.000 eksemplarer.

Cappelen Damm redder seg inn med høye opplagstall på oversatt skjønnlitteratur, som «Perlesøsteren» av Lucinda Riley og «Lazarus» Lars Kepler. Disse har et opplag på henholdsvis 85.000 og 75.000 eksemplarer. Det er for øvrig ikke bare Cappelen Damm som tjener gode penger på oversatte bøker: Det lille forlaget Bastion har trykket opp 140.000 eksemplarer av «Fremdeles meg», ført i ­pennen av Jojo Moyes.

Gørvell mener også det er positivt at de store forlagene utfordres av nye aktører som Capitana og Pilar. Markedsdirektøren tror likevel de vil få store utfordringer framover.

– Personlig tror jeg de opererer med for høye opplagstall, derfor skal det bli spennende å se hva de reelle salgstallene deres viser.

dageivindl@klassekampen.no

Lørdag 19. januar 2019
Den nye regjeringen vil samle all medie­støtte, også til NRK, i en felles pott. Dermed kan den interne kampen om støttekronene bli tøffere, frykter Lands­laget for lokalaviser.
Fredag 18. januar 2019
Mediebransjen vil ha slutt på at folk bruker medie­arkivet Atekst som alternativ til å kjøpe et avisabonnement. Nå er det ikke lenger mulig å lese dagferske nyheter i arkivet.
Torsdag 17. januar 2019
Støtteordningen som skulle lokke Hollywood til Norge, hadde bare norske mottakere i 2018. – Neppe i tråd med intensjonen, sier økonom som utredet ordningen.
Onsdag 16. januar 2019
Forfattere som klarer å markedsføre seg selv, trenger ikke tradisjonelle forlag, mener Arne Berggren. Nå går han inn i styret til selvpubliseringstjenesten Boldbooks.
Tirsdag 15. januar 2019
Forfatterforbundet håper regjeringen vil gi dem tilgang til midler fra bibliotek­vederlaget. Forslaget møter skepsis fra utvalget som i dag fordeler potten på rundt 110 millioner kroner.
Mandag 14. januar 2019
– Jeg har langt større tro på selvpublisering enn på å eie et mellomstort tradisjonelt forlag, sier Arve Juritzen.
Lørdag 12. januar 2019
Dagbladets to siste grafikere ble oppsagt i fjor sommer. Denne uka havnet saken i tingretten. – Et eklatant brudd på norsk lov, sier LO-advokatene.
Fredag 11. januar 2019
Under andre verdenskrig var hjemstedet til forfatter Bjørnstjerne Bjørnson propagandasentral for nazistene. Det bør Aulestad-museet opplyse om, mener litteraturprofessor Marianne Egeland.
Torsdag 10. januar 2019
Nationaltheatret kan få overta Munch­museets lokaler på Tøyen, forutsatt at nær­miljøet blir inkludert. – Føringene tas imot med åpne armer, sier teater­sjef Hanne Tømta.
Onsdag 9. januar 2019
I fjor sommer ble en ansatt ved Teaterhøgskolen i Oslo «frikjent» for påstander om seksuell trakassering. 18. desember ble mannen likevel oppsagt på grunnlag av nye varsler.