Klassekampen.no
Mandag 10. desember 2018
Flyr og faller
UNGE: Denne uka nummer én på VGs albumliste. FOTO: ANNIKEN C. MOHR

Album

Unge Ferrari

«Midt imellom magisk og manisk»

Nora/Sony Music

HHHHII

2018 har vært et godt år for Unge Ferrari. Han har vært en fjerdedel av supergruppa MARS, varmet opp for Eminem på Voldsløkka og stått på scenen med Stavanger symfoniorkester og Nora Collective-makker Arif, for øvrig samme mann han gjorde Spektrum med på tampen av fjoråret.

Tittelen på albumdebuten er nesten forbausende presis, der det lander «Midt imellom magisk og manisk». Produksjonen (hovedsaklig ved Filip Kollsete og Aksel (Axxe) Carlson fra Nora), gjør sitt for at det skal lande på magisiden av R&B-poppen. Men verken produksjon, hyllesten til den valgte familien i låten «FAMILYEH», eller alle undertoner av slektskap til nevnte Arif, levner noen tvil om at Unge Ferrari er hovedperson her.

Når artisten, etter to ep-er, flere singler, både egne og som gjest, først skulle bre seg ut i større format, velger han å gjøre det med noe som kan likne hele seg, iført mange følsomme lag, og enda flere urbane uttrykk. I norsk sammenheng var Unge Ferrari en av de første til å fronte den syngende rappen som de siste årene har toppet amerikanske hitlister, inklusive en nesten manisk tro på autotune som hyperfølsomt virkemiddel.

Og det spares ikke på bruken av digitale fordreininger. Snarere er det så overlesset at det tidvis likner en karikatur, eller kanskje et selvrefererende pek, muligens ment for å gi enkelte av de tyngre historiene en mer lettvektig innpakning. Men som enhver som har vært rammet av eller sett mani utfolde seg vet: Det kan bli så mye av det gode at man rent mister helheten av syne. Verst går det utover den potensielle ømheten i «Vi kanke være venner» og livsleden i «Ødelagt».

Men så var det den deilige magien, med oppstemte glimt i «Piker & vin», med det smektende og lekne Lido-samarbeidet «Akvarium», med den avsluttende «Ung & dum» med Coucheron. Sterkest er imidlertid ballade-perlen «Balkong» og pianoet som spinner seg mykt rundt smerten i teksten. Sammen oppsummerer refrengets kan jeg fly om jeg faller, og linjene Men jeg kan ikke elske deg eller noen andre / Når jeg ikke elsker meg selv, skyggesider som trenger den digitalt retusjerte stemmen for å formidles sårt, tilsynelatende uten forstillelse, eller maske. Rart, det der.

musikk@klassekampen.no

Unge Ferrari skal på norgesturné i februar og mars.