Mandag 26. november 2018
PIMP MY OIL: Med hipstere og ren havluft prøver Equinor å vinne texanerne. Her fra reklamevideoen «Hello Austin. Meet Equinor». FOTO: MONTASJE AV SKJERMDUMPER FRA EQUINOR
• Equinor satser stort på skiferolje og fracking i USA • Texanere mener selskapet villeder
Slik sminker de skiferolje
Undersak

Opplever positiv respons

Informasjonsdirektør i Equinor Bård Glad Pedersen syns det er naturlig at selskapet snakker om utslippskutt.

– Vi kommuniserer selvsagt mye om klima og bærekraft. Det er en refleksjon av selskapets strategi for å produsere olje og gass med stadig lavere utslipp og å vokse innen fornybart, sier han.

Pedersen mener at antall treff på ulike ord på nettsida ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av hvor mye selskapet snakker om ulike temaer.

– Produksjon og forbrenning av olje og gass er en del av det som gir CO2-utslipp. Endringer i verdens energisystemer er nødvendig. Derfor er det stor interesse for hva vi gjør på dette området.

– I USA dreier det seg om skiferolje og skifergass og bruk av fracking, men det er ikke det dere kommuniserer?

– Vi snakker også mye om det. Mer produksjon av gass har bidratt til at man bruker mindre kull, som bidrar til lavere utslipp. Selvsagt er det ulike meninger om industrien, selskapet og kampanjen, men vi opplever mye positive tilbakemeldinger på navneskiftet, kampanjen og at vi har så tydelig budskap om klimaendringene. I USA har vi også offshorevirksomhet, og vi jobber for å utvikle havvind som kan forsyne én million newyorkere med fornybar energi.

– Overselger dere dette litt når fornybart fortsatt bare utgjør 1,8 prosent av investeringene?

– Årlig investerer vi om lag 500–750 millioner dollar i fornybar energi, og dette forventer vi vil øke til opp mot 100 milliarder kroner innen 2030, forutsatt at vi finner prosjekter som kan gi rimelig avkastning.

NYTT ANSIKT: På Twitter og på nett snakker Equinor nå mer om grønn energi, klima og bærekraft enn om kjernevirksomheten olje og gass.

klima

Yoga, sparkesykler, skjeggete hipstere og skinnende hvite vindmøller på åpent hav. Det er innpakningen når Equinor nå skal vinne innpass hos lokalbefolkningen i Texas.

Her utvider de virksomheten sin, og i selskapets reklamevideo, presentert med «Hallo, Austin. Hils på Equinor» på Twitter i oktober, satser de for fullt på å skape et grønt og rent image.

«I Equinor tror vi på at forandring er bra. Vi er et globalt energiselskap, som investerer i nye måter å redusere CO2-utslipp på. Det hjelper lokalsamfunn som Austin. Det betyr hele verden for oss», lyder reklamen, hvor Equinor forsikrer at de skaper «en mer bærekraftig framtid for Austin og verden».

Fakta

Equinor:

• Equinor er 67 prosent eid av Norge og opererer i 36 land. I USA har Equinor over 2200 landinstallasjoner, ni offshore-felter og ett havvindprosjekt.

• I mai i år skiftet selskapet navn fra Statoil til Equinor, for å framstå som et bredt energiselskap.

• Equinor har mål om at 15–20 prosent av investeringene skal være i fornybar energi innen 2030.

Klima på Twitter

Etter at gamlenavnet Statoil ble kastet på skraphaugen i vår, har Equinor satset stort på å omstille seg til å bli et bredt energiselskap. Utad snakker det nå mest om grønne verdier. En opptelling Klassekampen har gjort viser at:

• Av alle twittermeldinger Equinor har produsert siden navneskiftet i mai, handler 59 av dem om klima, bærekraft og ren energi og 50 om olje og gass.

På Equinors hjemmeside gir ordene green, climate, sustainability, clean og wind 18.022 treff. Ordene oil, gas, rig, fossil og petroleum gir 13.748 treff.

I Texas dreier Equinors voksende virksomhet seg om alt annet enn å redusere utslipp. Tvert imot går det i skiferolje og skifergass.

I høst har Equinor kjøpt seg inn på et stort felt i Austin Chalk for den nette sum av 690 millioner kroner. Fra før er Equinor tungt inne i Eagle Ford-feltet i Texas, i Mexicogolfen og i Nord-Dakota.

I USA benytter de den omstridte utvinningsmetoden fracking, som krever enorme vannmengder og som miljøorganisasjoner mener forurenser grunnvannet. Selskapets investeringer i fornybar energi utgjør 1,8 prosent.

Lunken mottakelse

Mottakelsen i Texas er dertil lunken, i alle fall på Twitter:

«Hvis vi slenger ut bilder av kule folk, så kommer dere til å tro at vi er kule. Og det er kult for oss. Hilsen Equinor», kommenterer musiker Art Hays.

«Hei, Austin. Ikke la dere lure av disse bløffmakerne. Equinor er 100 prosent olje- og gassprodusent», skriver Twitter-brukeren Almeycourt.

«Dere er Statoil, verdens 11. største olje- og gasselskap. Trekk dere tilbake til den underjordiske svarte gjørma dere kom fra og slutt å lyve», skriver Alyssa Burgin, under navnet Banthefrontlawn. Hun er femte generasjons texaner og jobber i Austin.

– Fossile brensler dytter oss i retning utryddelse. Verken jeg eller kolleger og venner jeg snakker med, tror på at selskaper som Statoil, som har forurenset kloden i tiår, kan renvaske imaget sitt gjennom å få nytt navn og reklamere for vage konsepter om ren energi. Ikke uten å anerkjenne at de bidrar til å skade milliarder av mennesker med sine utslipp, utdyper hun overfor Klassekampen.

Fornybart knapt nevnt

«Fornybar olje- og gassproduksjon? Ja, hvorfor ikke?», lyder et annet eksempel på en av Equinors reklameplakater i høst. Men i selskapets siste kvartalsrapport, der faktiske resultater legges fram, er fornybar energi nevnt kun én gang, i et sitat fra direktør Eldar Sætre. I den forrige kvartalsrapporten var det ikke nevnt med et ord.

– Propaganda virker sikkert på noen, midlertidig. «Så fint», sier de. Men det betyr ingenting. Det eneste som betyr noe er om de lar skiferoljen bli i bakken, sier Burgin fra Texas og minner om advarslene i FNs klimapanels siste rapport.

emmat@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 26. november 2018 kl. 11.08
Fredag 24. mai 2019
BOMVEG: Ap-leiar Jonas Gahr Støre vil ta ned bomstasjonar og innføra eit meir rettferdig system for vegbetaling. Bompengetoppar vendar forslaget ryggen.
Torsdag 23. mai 2019
EIER IKKE: Regjeringen vil at flere skal bli boligeiere, men for mange sykepleiere i Oslo forblir boligdrømmen en drøm.
Onsdag 22. mai 2019
ISLAMSK FINANS: Bare 11,8 prosent av et utvalg norsk-somaliere i Oslo eier egen bolig. 95 prosent ville ha kjøpt dersom det fantes en boligfinansiering i tråd med islam.
Tirsdag 21. mai 2019
UTE: Regjeringa vil med lov hindra framtidig bruk av Oljefondet i Norge. Både Senterpartiet og Raudt reagerer.
Mandag 20. mai 2019
FRIHET: Ytrings­friheten er truet av både Facebook og hatprat, og Torbjørn Røe Isaksen vil ettergå hvordan de store private selskapene styrer offentligheten.
Lørdag 18. mai 2019
OMKAMP: Etter at regjeringens spare­plan har gått i vasken, tror Liv Signe Navarsete (Sp) på omkamp om Andøya.
Torsdag 16. mai 2019
PRISSJOKK: Frank Bakke-Jensen (H) åpner for at andre kan måtte ta regningen for ekstra kostnader. – Kan bety å sende regningen til velferden, pensjonister og fattige, sier SV.
Onsdag 15. mai 2019
GÅR NASJONALT: Rundt 500 bunadskvinner viste muskler foran Stortinget i går. De varsler kamp for fødeavdelinger over hele landet.
Tirsdag 14. mai 2019
LIKT OG ULIKT: Lammekarré og rødvin til tross, norske islam­kritikere fikk ikke servert det de ­ønsket seg da de hadde Steve ­Bannon til bords.
Mandag 13. mai 2019
OSLO-MØTE: De som kom for å høre om innvandring og islam, ble skuffet. Trumps tidligere sjefstrateg snakket mest om arbeiderklassen.