Mandag 26. november 2018
PIMP MY OIL: Med hipstere og ren havluft prøver Equinor å vinne texanerne. Her fra reklamevideoen «Hello Austin. Meet Equinor». FOTO: MONTASJE AV SKJERMDUMPER FRA EQUINOR
• Equinor satser stort på skiferolje og fracking i USA • Texanere mener selskapet villeder
Slik sminker de skiferolje
Undersak

Opplever positiv respons

Informasjonsdirektør i Equinor Bård Glad Pedersen syns det er naturlig at selskapet snakker om utslippskutt.

– Vi kommuniserer selvsagt mye om klima og bærekraft. Det er en refleksjon av selskapets strategi for å produsere olje og gass med stadig lavere utslipp og å vokse innen fornybart, sier han.

Pedersen mener at antall treff på ulike ord på nettsida ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av hvor mye selskapet snakker om ulike temaer.

– Produksjon og forbrenning av olje og gass er en del av det som gir CO2-utslipp. Endringer i verdens energisystemer er nødvendig. Derfor er det stor interesse for hva vi gjør på dette området.

– I USA dreier det seg om skiferolje og skifergass og bruk av fracking, men det er ikke det dere kommuniserer?

– Vi snakker også mye om det. Mer produksjon av gass har bidratt til at man bruker mindre kull, som bidrar til lavere utslipp. Selvsagt er det ulike meninger om industrien, selskapet og kampanjen, men vi opplever mye positive tilbakemeldinger på navneskiftet, kampanjen og at vi har så tydelig budskap om klimaendringene. I USA har vi også offshorevirksomhet, og vi jobber for å utvikle havvind som kan forsyne én million newyorkere med fornybar energi.

– Overselger dere dette litt når fornybart fortsatt bare utgjør 1,8 prosent av investeringene?

– Årlig investerer vi om lag 500–750 millioner dollar i fornybar energi, og dette forventer vi vil øke til opp mot 100 milliarder kroner innen 2030, forutsatt at vi finner prosjekter som kan gi rimelig avkastning.

NYTT ANSIKT: På Twitter og på nett snakker Equinor nå mer om grønn energi, klima og bærekraft enn om kjernevirksomheten olje og gass.

klima

Yoga, sparkesykler, skjeggete hipstere og skinnende hvite vindmøller på åpent hav. Det er innpakningen når Equinor nå skal vinne innpass hos lokalbefolkningen i Texas.

Her utvider de virksomheten sin, og i selskapets reklamevideo, presentert med «Hallo, Austin. Hils på Equinor» på Twitter i oktober, satser de for fullt på å skape et grønt og rent image.

«I Equinor tror vi på at forandring er bra. Vi er et globalt energiselskap, som investerer i nye måter å redusere CO2-utslipp på. Det hjelper lokalsamfunn som Austin. Det betyr hele verden for oss», lyder reklamen, hvor Equinor forsikrer at de skaper «en mer bærekraftig framtid for Austin og verden».

Fakta

Equinor:

• Equinor er 67 prosent eid av Norge og opererer i 36 land. I USA har Equinor over 2200 landinstallasjoner, ni offshore-felter og ett havvindprosjekt.

• I mai i år skiftet selskapet navn fra Statoil til Equinor, for å framstå som et bredt energiselskap.

• Equinor har mål om at 15–20 prosent av investeringene skal være i fornybar energi innen 2030.

Klima på Twitter

Etter at gamlenavnet Statoil ble kastet på skraphaugen i vår, har Equinor satset stort på å omstille seg til å bli et bredt energiselskap. Utad snakker det nå mest om grønne verdier. En opptelling Klassekampen har gjort viser at:

• Av alle twittermeldinger Equinor har produsert siden navneskiftet i mai, handler 59 av dem om klima, bærekraft og ren energi og 50 om olje og gass.

På Equinors hjemmeside gir ordene green, climate, sustainability, clean og wind 18.022 treff. Ordene oil, gas, rig, fossil og petroleum gir 13.748 treff.

I Texas dreier Equinors voksende virksomhet seg om alt annet enn å redusere utslipp. Tvert imot går det i skiferolje og skifergass.

I høst har Equinor kjøpt seg inn på et stort felt i Austin Chalk for den nette sum av 690 millioner kroner. Fra før er Equinor tungt inne i Eagle Ford-feltet i Texas, i Mexicogolfen og i Nord-Dakota.

I USA benytter de den omstridte utvinningsmetoden fracking, som krever enorme vannmengder og som miljøorganisasjoner mener forurenser grunnvannet. Selskapets investeringer i fornybar energi utgjør 1,8 prosent.

Lunken mottakelse

Mottakelsen i Texas er dertil lunken, i alle fall på Twitter:

«Hvis vi slenger ut bilder av kule folk, så kommer dere til å tro at vi er kule. Og det er kult for oss. Hilsen Equinor», kommenterer musiker Art Hays.

«Hei, Austin. Ikke la dere lure av disse bløffmakerne. Equinor er 100 prosent olje- og gassprodusent», skriver Twitter-brukeren Almeycourt.

«Dere er Statoil, verdens 11. største olje- og gasselskap. Trekk dere tilbake til den underjordiske svarte gjørma dere kom fra og slutt å lyve», skriver Alyssa Burgin, under navnet Banthefrontlawn. Hun er femte generasjons texaner og jobber i Austin.

– Fossile brensler dytter oss i retning utryddelse. Verken jeg eller kolleger og venner jeg snakker med, tror på at selskaper som Statoil, som har forurenset kloden i tiår, kan renvaske imaget sitt gjennom å få nytt navn og reklamere for vage konsepter om ren energi. Ikke uten å anerkjenne at de bidrar til å skade milliarder av mennesker med sine utslipp, utdyper hun overfor Klassekampen.

Fornybart knapt nevnt

«Fornybar olje- og gassproduksjon? Ja, hvorfor ikke?», lyder et annet eksempel på en av Equinors reklameplakater i høst. Men i selskapets siste kvartalsrapport, der faktiske resultater legges fram, er fornybar energi nevnt kun én gang, i et sitat fra direktør Eldar Sætre. I den forrige kvartalsrapporten var det ikke nevnt med et ord.

– Propaganda virker sikkert på noen, midlertidig. «Så fint», sier de. Men det betyr ingenting. Det eneste som betyr noe er om de lar skiferoljen bli i bakken, sier Burgin fra Texas og minner om advarslene i FNs klimapanels siste rapport.

emmat@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 26. november 2018 kl. 11.08
Tirsdag 19. februar 2019
SLUTT: Ekteparet Per Jonny og Eli Risten Skum har vært i reindriften hele livet. Nå vil de be barna finne et annet levebrød, fordi gruvedriften i Nussir-fjellet truer driften.
Mandag 18. februar 2019
NOK NÅ: Minotenks utspill om å ikke bosette flere flyktninger i utsatte bydeler får støtte fra Lena Larsen og Mahmoud Farahmand. Også SV er åpen for ideen.
Lørdag 16. februar 2019
PAUSE: – Hvis vi ikke tar tak i integreringsutfordringene, vil det styrke ytre høyre, sier Linda Noor, som vil ha pause i bosetting av flyktninger i Oslo. Frp vil ha bosettingsstans.
Fredag 15. februar 2019
GLIR UT: Forsvarets nye overvåkings­våpen skulle i utgangspunktet bare brukes mot fremmede makter og terror, men nå krever flere tilgang på informasjonen. Ekspert advarer mot utglidning.
Torsdag 14. februar 2019
TILLIT: Trond Giske får solid støtte fra partifeller i de største Ap-lagene i Trøndelag. Flere savner ham i partiledelsen.
Onsdag 13. februar 2019
BLODPRIS: Norge kan ikke lenger ta Nato for gitt. Da må vi velge USA, ikke Europa. Det kan bli dyrt, sier forskeren Asle Toje.
Tirsdag 12. februar 2019
FRYKTER KINA: Data­ekspert Gisle Hannemyr regner med at USA spionerer på oss, men mener kineserne er langt verre.
Mandag 11. februar 2019
MILLIONKRAV: Penger som skulle vært brukt på barna, ble i stedet brukt til å betale for aromamassasje, treningstimer og millionlønn for barnehage­ledelsen, ifølge tilsynsrapport.
Lørdag 9. februar 2019
BOMSKUDD: Regjeringens Langtidsplan for Forsvaret inneholdt 70 milliarder kroner for lite. Nå må planen forsterkes, sier FFI.
Fredag 8. februar 2019
RØRSLA: Aps partisekretær ga partiet en «klar marsjordre» om å prioritere fagbevegelsen på listene før kommunevalget. Oslo Ap marsjerer motsatt vei.