Onsdag 21. november 2018
KOMPANI: I september skrev 20 tidligere ansatte og praktikanter ved det belgiske dansekompaniet Troubleyn et åpent brev hvor de rettet alvorlige anklager mot dansekoreografen Jan Fabre. Danserne på bildet er ikke knyttet til saken. FOTO: TROUBLEYN/JAN FABRE
• Kulturhus gjør helomvending – avlyser gjestespill med omstridt koreograf • Skylder på negativ omtale
Ikke lenger velkommen
ANKLAGET: Ifølge tidligere ansatte i kompaniet Troubleyn har Jan Fabre i en årrekke seg skyldig i seksuell trakassering og krenkelser. FOTO: LOUISA GOULIAMAKI, AFP/NTB SCANPIX
Inés Belli
Bærum Kulturhus trekker invitasjonen til den metoo-anklagede koreo­grafen Jan Fabre. Aktører i dansefeltet er kritiske til begrunnelsen.

Dans

12. september publiserte 20 tidligere dansere og ansatte ved Jan Fabres ensemble Troubleyn et åpent brev med alvorlige anklager mot den verdenskjente belgiske koreografen. Ifølge brevskriverne hadde Fabre i en årrekke gjort seg skyldig i seksuell trakassering og krenkelser.

Flere hadde angivelig sluttet ved kompaniet som følge av sjefens oppførsel, andre måtte søke hjelp hos psykolog for å bearbeide sine dyrekjøpte erfaringer med koreografen.

Som Klassekampen omtalte i september, var Fabres dansekompani Troubleyn booket av Bærum Kulturhus i januar, med den kritikerroste forestillingen «Belgian rules / Belgium Rules». Men i forrige uke la kulturhuset ut en melding på sin hjemmeside om at de to planlagte forestillingene var avlyst.

– Dette prosjektet er veldig stort for oss, kanskje det største gjestespillet som vi har planlagt noensinne. Da er vi helt avhengig av at publikum og presse spiller på lag med produksjonen, sier kulturhussjef Morten Walderhaug.

Fakta

Jan Fabre:

• Belgisk kunstner, dramatiker, designer og koreograf, født 1958.

• I 1986 etablerte han dansekompaniet Troubleyn/Jan Fabre, som holder til i Antwerpen i Belgia.

• 12. september ble Fabre anklaget av 20 tidligere ansatte og praktikanter i kompaniet for krenkelser og seksuell trakassering.

• Belgisk påtalemyndighet har åpnet etterforskning, og kulturdepartementet har iverksatt egne undersøkelser av påstandene.

• 11. og 12. januar skulle «Belgian Rules / Belgium Rules» av Troubleyn vises ved Bærum Kulturhus, men forestillingene er nå avlyst.

Skylder på metoo-omtale

I september uttalte Walderhaug til Klassekampen at han som ansvarlig for det kunstneriske programmet ved kulturhuset ikke kan ta stilling til en sak som fortsatt var under etterforskning i Belgia. Han hadde forsikret seg om at belgiske myndigheter håndterte og undersøkte anklagene på en forsvarlig måte, men hadde ingen planer om å avlyse.

At han likevel velger å avlyse, skyldes til dels den negative presseomtalen og reaksjonene fra dansemiljøet, forklarer Walderhaug.

– Når deler av dansefeltet har reagert som det har gjort, og pressen ikke velger å fokusere på kunstverket og kunstneren, men på metoo, har vi i likhet med andre scener i Europa avlyst. Det er selvsagt kjempetrist, men det som skulle bli en positiv og spennende kunstnerisk opplevelse, er blitt noe helt annet.

– Burde tatt debatten

Ikke alle i dansemiljøet deler Walderhaugs sorg over at Jan Fabre og hans dansekompani likevel ikke kommer til Norge.

Inés Belli var en av initiativtakerne til metoo-oppropet i det norske dansemiljøet. Hun tar avlysningen til etterretning, men skulle ønske at Bærum Kulturhus i større grad hadde bidratt til å løfte fram debatten om anklagene mot Fabre.

– Dette er et veldig sammensatt og komplekst tema som man må vurdere veldig nyansert. Jeg skulle ønske at Bærum Kulturhus hadde tatt mer tak i sin egen rolle i denne taushetskulturen i dansefeltet. Det er denne ukulturen som gjør at slike overtramp kan skje igjen og igjen, sier Inés Belli.

I stedet for forestillingen med Troubleyn har Bærum Kulturhus satt opp et helt annet stykke. Salget av forhåndsbilletter til Troubleyn har ifølge Walderhaug gått trått, og de som har kjøpt, vil få tilbake pengene.

Inés Belli mener scenekunstinstitusjoner som Bærum Kulturhus har et større ansvar for å løfte metoo-debatten inn i sine programmer, for eksempel ved å invitere til debatter om hvordan kunstscenene skal forholde seg til kunstnere som er anklaget eller har erkjent seksuelle overgrep.

– Når denne problemstillingen først havnet på bordet hos Bærum Kulturhus, synes jeg i det minste de kunne tatt tak i dette og invitert til en samtale eller debatt. Som regel er det frilansere med betydelig mindre ressurser som ender opp med å ta disse initiativene.

– Opplever du at Bærum Kulturhus bidrar til denne taushetskulturen ved å skyve problemet under teppet?

– Hvis det er sånn at de bare erstatter Troubleyn med noe annet, at de bare slipper denne problemstillingen som de har havnet midt oppi, så synes jeg det er kritikkverdig.

– Går inn i offerrolle

Den belgiske danseren og kunsthistorikeren Ilse Ghekiere, som for tida er bosatt i Norge, har vært sterkt engasjert i metoo-bevegelsen i sitt hjemland og kjenner dessuten Fabre-saken godt. Hun mener Bærum Kulturhus’ begrunnelse for å avlyse framstår som politisk korrekt og diplomatisk anlagt.

«Kanskje legger jeg for mye i dette, men det oppleves som om Bærum Kulturhus går inn i en offerrolle, et offer for dårlig markedsføring og aktivisme», kommenterer Ghekiere på e-post til Klassekampen.

«På den andre siden: Jeg tror ikke Oslo går glipp av noe.»

Kulturhussjef Morten Walderhaug benekter at han har rygget inn i en «offerrolle»:

– Jeg kan ikke se at det er vi som er et offer i denne saken.

Han påpeker at alle som har totalansvar for et kulturhus eller en annen kunstinstitusjon, må forholde seg til økonomiske rammer og formålet om å nå ut til et publikum.

– Dersom man skal lage en liste over kulturhus i Norge som tar programmeringsansvaret på alvor, er jeg overbevist om at vi kommer høyt opp, sier han.

jonas.braekke@klassekampen.no

Tirsdag 19. februar 2019
Strømmetjenestene forandrer ikke bare bokmarkedet, men også selve skrivingen. Tom Egeland har begynt å tilpasse romanene sine til lydbokformatet.
Mandag 18. februar 2019
90 av de 100 mest utlånte bøkene i norske biblioteker er barnebøker. En vellykket lesekampanje har æren, hevder lederen for Norsk bibliotek­forening, Mariann Schjeide.
Lørdag 16. februar 2019
SV vil ha en ny pressestøtteordning for gratisaviser på nett. – Vi vil ha en full gjennomgang av pressestøtten og modernisere den, sier SVs Freddy André Øvstegård.
Fredag 15. februar 2019
Private samlere får stadig større innflytelse over norske kunstmuseer. – Gavene kan bli en sovepute, advarer kunsthistoriker Jorunn Veiteberg.
Torsdag 14. februar 2019
Den nye filmen om Roald Amundsen fortsetter i sporene til andre norske helteepos, mener forfatter og medie­viter Espen Ytreberg.
Onsdag 13. februar 2019
Pornografiske lydbøker ligger lett tilgjengelig på Storytel. Nå skal sjefen se nærmere på eksponeringen.
Tirsdag 12. februar 2019
Landets største amatørteater­organisasjon for­tviler. Siden 2014 har statsstøtten til Frilynt stått på stedet hvil, selv om medlemstallet er doblet.
Mandag 11. februar 2019
At 5,7 millioner stipendkroner har kommet i retur på fem år, bør føre til strengere krav for tildeling, mener forfatter. Kravene er strenge nok, svarer NFFO.
Lørdag 9. februar 2019
Strømming av musikk skulle demokratisere musikkbransjen. Det motsatte har skjedd, hevder ny rapport.
Fredag 8. februar 2019
Omsetningen av norsk sakprosa har gått jevnt nedover etter 2015. Nå er det Vigmostad & Bjørkes tur til å nedbemanne.