Fredag 19. oktober 2018
Trist for tog

• Onsdag ble det klart at det britiske selskapet Go-Ahead har slått NSB og svenske SJ i konkurransen om å få kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er i tråd med den blåblå regjeringens plan for norsk togtrafikk, hvor den legger til grunn at det å innføre konkurranse fører til et bedre togtilbud. Jernbanedirektoratet, som har ansvaret for de praktiske sidene av privatiseringen, skriver på sin hjemmeside at konkurranse bidrar til å «åpne jernbanesektoren for nye tanker og forbedringer». Denne konkurransen viser imidlertid at det er på tide å kassere ideen om den lille, visjonære gründeren som kan utfordre de store og trege statlige monopolene. Go-Ahead har 20.000 flere ansatte enn NSB og er eid av store, globale investeringsfond. Konkurranseutsetting skaper derfor ikke mangfold, men bygger opp private gigantselskaper.

• Det var likevel ikke de nye tankene som førte til at Go-Ahead vant tiårskontraktene; det var pris. Go-Ahead var 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent. Til den prisen skal selskapet ikke bare gi et godt tilbud til reisende i Sør-Norge, men også skape et solid overskudd til Go-Aheads aksjeeiere. Her er det verdt å minne om ordtaket: Om noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne det. Det er rett og slett ikke sånn at vi får bedre tjenester for mindre penger bare private tar over. Det har vi sett gang på gang, men likevel gjentas mantraet fra regjeringshold. Et sted skal pengene komme fra. Go-Ahead har i Norge i første omgang forpliktet seg til å ta over ansatte på samme lønns- og avtalevilkår som i NSB, men avtalene gjelder bare fram til neste tariffrunde i 2020.

• Dette er den første av tre større jernbanepakker som nå privatiseres. I løpet av neste år skal også strekninger i nord til Trondheim og Bodø og vestover til Bergen ut på anbud. I dagens avis varsler Ap og Sp at partiene vil stanse de neste privatiseringspakkene dersom Norge får en ny regjering allerede i høst. Det er all grunn til å håpe at konkurransen stoppes. Det er viktig og riktig at overskudd fra togdrift går tilbake til fellesskapet. Det er tross alt fellesskapets penger som har bygd opp jernbanen.

Mandag 12. november 2018
• Før helga meldte utenriksminister Ine Eriksen Søreide at Norge ikke vil inngå nye avtaler om eksport av forsvarsmateriell til Saudi-Arabia. I en e-post til NTB skrev hun at «[g]runnen for dette tiltaket er en helhetsvurdering av den siste...
Lørdag 10. november 2018
• I den svært EU-positive boka «Vi som elsker Europa» legger forfatteren Stein Inge Jørgensen stor vekt på at EU nå har fått en tyngre sosial profil. Han viser til at det i EU-traktatens artikkel 3 står at EU skal jobbe for sosialt...