Fredag 19. oktober 2018
Trist for tog

• Onsdag ble det klart at det britiske selskapet Go-Ahead har slått NSB og svenske SJ i konkurransen om å få kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er i tråd med den blåblå regjeringens plan for norsk togtrafikk, hvor den legger til grunn at det å innføre konkurranse fører til et bedre togtilbud. Jernbanedirektoratet, som har ansvaret for de praktiske sidene av privatiseringen, skriver på sin hjemmeside at konkurranse bidrar til å «åpne jernbanesektoren for nye tanker og forbedringer». Denne konkurransen viser imidlertid at det er på tide å kassere ideen om den lille, visjonære gründeren som kan utfordre de store og trege statlige monopolene. Go-Ahead har 20.000 flere ansatte enn NSB og er eid av store, globale investeringsfond. Konkurranseutsetting skaper derfor ikke mangfold, men bygger opp private gigantselskaper.

• Det var likevel ikke de nye tankene som førte til at Go-Ahead vant tiårskontraktene; det var pris. Go-Ahead var 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent. Til den prisen skal selskapet ikke bare gi et godt tilbud til reisende i Sør-Norge, men også skape et solid overskudd til Go-Aheads aksjeeiere. Her er det verdt å minne om ordtaket: Om noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne det. Det er rett og slett ikke sånn at vi får bedre tjenester for mindre penger bare private tar over. Det har vi sett gang på gang, men likevel gjentas mantraet fra regjeringshold. Et sted skal pengene komme fra. Go-Ahead har i Norge i første omgang forpliktet seg til å ta over ansatte på samme lønns- og avtalevilkår som i NSB, men avtalene gjelder bare fram til neste tariffrunde i 2020.

• Dette er den første av tre større jernbanepakker som nå privatiseres. I løpet av neste år skal også strekninger i nord til Trondheim og Bodø og vestover til Bergen ut på anbud. I dagens avis varsler Ap og Sp at partiene vil stanse de neste privatiseringspakkene dersom Norge får en ny regjering allerede i høst. Det er all grunn til å håpe at konkurransen stoppes. Det er viktig og riktig at overskudd fra togdrift går tilbake til fellesskapet. Det er tross alt fellesskapets penger som har bygd opp jernbanen.

Onsdag 17. april 2019
• Notre-Dame, som natt til mandag ble offer for flammenes rov, er tett innvevd i fransk historie. Her kom den første stenderforsamlingen sammen i 1302, og her ble den ti år gamle engelske kongen Henrik 6. kronet til Frankrikes konge under...
Tirsdag 16. april 2019
• Persondata har blitt det nye gullet. Opplysninger om norske borgere samles nå inn i stor skala av verdens største internasjonale teknologigiganter, som Apple, Google, Microsoft og Facebook. All erfaring viser at hver enkelt av oss ikke er...
Mandag 15. april 2019
• Dagsavisens debattredaktør Bente R. Granklev skrev forrige uke en interessant kommentar om politikeres misvisende henvisninger til fagfolk for å legitimere egne beslutninger. Granklev viste blant annet til helseminister Bent Høie, som har...
Lørdag 13. april 2019
• Samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet viser i en kronikk på nettstedet Medier24 at han ikke forstår hvilke konsekvenser regjeringens mediepolitikk vil få for bransjen. Dales kronikk er et svar på et innlegg fra 14...
Torsdag 11. april 2019
• Den siste uka har både LO-rådgiver Jonas Bals og Nationen-kommentator Eva Nordlund skrevet interessant om kampen mot sosial dumping i Sveits. Bakgrunnen er at EU-kommisjonen nå krever at Sveits fjerner ordninger mot underbetaling og...
Onsdag 10. april 2019
• Mediepolitikken preges av en utbredt og skadelig vrangforestilling om at det som skal til for å redde norsk journalistikk, er digital omstilling. I går presenterte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) regjeringens forslag til...
Tirsdag 9. april 2019
• I dag går Israel til valg, og det er ventet at sittende statsminister Benjamin Netanyahu vil beholde regjeringsmakta ved å samle en koalisjon med mer ytterliggående partier enn hans eget høyreparti Likud. Dermed ligger Israel an til å få...
Mandag 8. april 2019
• «Jeg har sluttet å sykle i Oslo. Jeg opplevde det som farlig.» Det sier Morten Hestnes til Aftenposten fredag. Hestnes, som jobber i Traumegruppen på Ullevål sykehus, registrerer skader etter sykkel­ulykker som behandles på syke­huset: en...
Lørdag 6. april 2019
• Denne uka har vært preget av klamme klapp på skulderen til Natos militære engasjement. Mange kastet seg på den amerikanske kongressens stående applaus for Nato-sjef Jens Stoltenberg etter talen hans på onsdag. Viktigheten av den...
Fredag 5. april 2019
• I går var det 70 år siden Natos forløper Atlanterhavspakten ble undertegnet av de tolv landene Belgia, Canada, Danmark, Frankrike, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Portugal, Storbritannia og USA. I dag har alliansen 29...