Klassekampen.no
Mandag 15. oktober 2018
Ti år med Spotify

Kommentar

I forrige uke feiret Spotify seg selv, ti år etter at det svenske strømmeselskapet, grunnlagt av Daniel Ek og Martin Lorentzon, ble lansert blant annet i Norge. Og de feiret som de pleier å gjøre, ved å vise fram statistikk. Statistikk over deres mest populære artister, sanger og album, globalt og i hvert enkelt land – med Eminem, Drake og Ed Sheeran som de største navnene, i Norge med litt Kygo og Alan Walker i miksen, og generelt med altfor få kvinner på sine Anniversary Charts.

Noe som delvis skyldes at superstjerner som Adele, Beyoncé og Taylor Swift har vært vanskelig å oppdrive på Spotify, men som også er et resultat av at Spotifys etter hvert veldig viktige spillelister er ekstremt mannsdominert. Som Liz Pelly kom fram til i en artikkel i The Baffler i sommer, er tallene nærmest sjokkerende skjeve. Se bare hva hun hentet ut av Today’s Top Hits, Spotifys mest populære spilleliste og den lista kvinnene faktisk kom best ut av: 65 % var menn, 20 % var kvinner og 15 % var samarbeid mellom menn og kvinner. Som korrelerer ok med dagens Todays’ Top Hits i min Spotify, der de første 30 sporene gir 57 % menn, 17 % kvinner og 26 % samarbeid mellom menn og kvinner, som regel med menn i førersetet.

Og så er det selvsagt tusen grunner til dette, med liknende tendenser også utenfor Spotify-applikasjonen. Samtidig er det gode grunner til å mistenke at ekkokammereffekten spiller inn i en strømmetjeneste der alle tendenser forsterkes enormt. Blant annet fordi vi er late, og trykker play på det som blir presentert oss, samtidig som mange, meg selv inkludert, er evig nysgjerrig på hva andre hører på.

Uten at dette er hva man som musikkoptimist kanskje så for seg da Spotify ble lansert og vi brukere fikk tilgang på «all verdens musikk», millioner av låter et lite klikk unna, en demokratisk lytteform hvis det noen gang har eksistert en. Og det definitive dødsstøtet til fildeling, platebransjens største fiende i 2008 – for det er vel ingen som snakker om Pirate Bay, Oink eller Waffles.fm lenger? Nei, kanskje ikke nettopp de forhistoriske fildelingssidene og definitivt ikke i Norge, der Spotify står sterkere enn i omtrent noe annet land. Internasjonalt er det derimot annerledes.

Ferske tall fra IFPI sier nemlig at 32 % fortsatt laster ned piratkopiert musikk fra nettet, ifølge en undersøkelse gjennomført i verdens 20 største musikkmarkeder (Norge er dermed ikke med). En undersøkelse som ellers bør leses positivt for bransjen og ikke minst musikken som sådan, med lyttervaner som tilsier at vi i snitt hører på musikk nesten 18 timer i uka. Det er ganske mye, det.

Men så er det jo dette med betalingen, og om Spotify er i nærheten av å betale det de burde, og med en riktig og rettferdig modell for hvordan pengene fordeles? Vel, her innrømmer de å være et work in progress. Som Daniel Ek sa i et intervju med Fast Company tidligere i år, så «handlet de første ti årene om brukernes opplevelse [av Spotify], mens de neste ti handler om at musikkbransjen skal se den samme forvandlingen som brukerne har sett.» Fine ord, også for artistene. Forhåpentligvis også de kvinnelige.

eirikb@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 12. desember 2018 kl. 16.10