Lørdag 29. september 2018
KRITISK: Forfatter Nikolaj Frobenius skriver om Kongo-saken i sin nye roman. Han mener det nå foregår et renovasjonsprosjekt som skal rette opp det negative bildet av nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French.
Nikolaj Frobenius mener det er igangsatt et arbeid for å retusjere det negative inntrykket av Kongo-saken:
Trakk seg fra Kongo-film
Undersak

– Brudd på tillit

Joshua French har selv ingen kommentarer til påstandene fra forfatter Nikolaj Frobenius, men advokaten til French, Hans Marius Graasvold, skriver følgende i en e-post til Klassekampen:

«Nikolaj Frobenius har som manusforfatter på filmen fått en unik tilgang til French og Moland, og til diverse informasjon om saken som kun en håndfull mennesker har hatt tilgang til. Det er på det rene at dette ikke ville ha skjedd, om han hadde vært åpen om sitt eget prosjekt og lojal mot våre forutsetninger for å inkludere ham.»

Graasvold er også forundret over at en som er vist en slik tillit, både «bryter den så eklatant» og «ikke på noen måte viser evne til å forstå at det er det han gjør».

Advokaten avviser også at boka, ut fra den kjennskapen de har til den, og at påstandene Frobenius framsetter i intervjuet med Klassekampen har grunnlag i virkeligheten.

Forfatteren Nikolaj Frobenius trakk seg som manusforfatter til filmen «Mordene i Kongo» etter konflikt med produksjonsselskapet. – Jeg ønsket ikke å fortelle en heltehistorie, sier han.

bøker

Historien om de to nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French som ble tiltalt og dømt for mordet på kongoleseren Abedi Kasongo i 2009 i Den demokratiske republikken Kongo, er en av de mest omtalte nyhetssakene i Norge de siste ti årene.

Nå er filmen «Mordene i Kongo» rett rundt hjørnet.

Forfatter Nikolaj Frobenius var opprinnelig hyret inn av produksjonsselskapet Friland til å skrive manus, men arbeidet gikk i stå.

– Jeg ønsket ikke å skrive et filmmanus som forteller en heltehistorie, sier han.

For etter alt arbeidet med research, satt Frobenius igjen med en sterk følelse av usikkerhet.

– Det er noe tvilsomt ved hele saken, og det er noe grunnleggende upålitelig ved alle de involverte. Det gjelder domstolene i Kongo, vitnene i saken og de to nordmennene. For meg var det viktig at denne mangelen på pålitelighet også kom til uttrykk i filmmanuset, sier han.

Fakta

Nikolaj Frobenius:

• Norsk forfatter, født 1965.

• Debuterte med tekstsamlingen «Virvl» i 1986.

• Står bak romanene «Latours katalog» (1996) og «Den sjenerte pornografen» (1999) og den selvbiografiske «Teori og praksis» (2004).

• Har også skrevet manus til flere kjente norske filmer, blant annet «Insomnia» (1997).

• Er nå aktuell med boka «Kongonotatene» på forlaget Gyldendal.

Konflikt med produsenten

Frobenius skrev et manus han mente han kunne stå innenfor, men etter hvert brøt det ut en konflikt i produksjonsselskapet.

– De forsøkte å skrive om manuset mitt uten at jeg ble orientert om det. Det førte til at jeg gikk ut av filmprosjektet for å bruke materialet og de erfaringene jeg har gjort meg til å skrive en roman i stedet, sier han.

– Joshua French har fått en film laget som han er veldig fornøyd med og som han bruker til å markedsføre sin foredragsturné.

Men dette er ikke en historie om uskyldige norske gutter på heisatur, ifølge Frobenius.

– Jeg opplevde dem som profesjonelle leiesoldater som var svært godt orientert om de historiske og politiske forholdene i Kongo.

Tar et oppgjør

Frobenius er nå aktuell med romanen «Kongonotatene», som springer ut av arbeidet med filmmanuset. Her tar han et oppgjør med forestillingen om at de to nordmennene skulle være eventyrere som på ulykkeligvis kjørte seg fast på det afrikanske kontinentet.

Forfatteren har brukt mye tid på å sette seg inn i hva som skjedde hva som skjedde i forbindelse med at seksbarnsfaren Abedi Kasongo ble drept på en landevei ved byen Bafwasende 5. mai 2009.

Han har vært flere ganger i Kongo for å gjøre undersøkelser og drive kildearbeid. Og Frobenius forteller at han nå sitter på mye informasjon om Joshua French og Tjostolv Moland og deres gjøren og laden i det afrikanske landet.

I «Kongonotatene» møter vi en forfatter som har klare likheter med den virkelige personen Nikolaj Frobenius, og som skriver på et filmmanus om Kongo-saken. Den litterære forfatterskikkelsen, som treffer godt på beskrivelsen av en venstreliberal og naiv nordmann, blir forferdet når han møter de to fengslede nordmennene og virkeligheten i Kongo.

– Det er et sjokk for ham når han kommer til Kinshasa og merker at alle lyver. At rettsvesenet er en institusjon man ikke kan stole på. Og at det sitter to norske fanger i fengselet der med stor motivasjon for å fordreie og manipulere sannheten. Han oppdager ting om hvem de er og hvorfor de er der, som gjør han veldig betenkt, sier Frobenius om sin egen romanfigur.

– Manusskrivingen blir en reise fra uvitenhet til større innsikt. Drapsgåten finner han ikke ut av. Han blir også svar skyldig til filmprodusenten som vil ha en klar og tydelig fortelling om de to nordmennene.

Krigsromantikere?

Dette blir symptomatisk for det Frobenius nå mener foregår i den norske virkeligheten. For det er nettopp forestillingen om at det er mulig å framstille nordmennenes bedrifter i Kongo som en klar og tydelig fortelling han vil til livs med denne romanen.

I boka er Frobenius blant annet opptatt av å få fram de to nordmennenes ideologiske orientering.

– De sto godt plassert ytterst på høyresida i de politiske landskapet. De hadde et krigsromantisk syn, flørtet litt med kolonitida og var tilhengere av Margaret Thatcher. Nå frykter jeg at dette bildet er i ferd med å retusjeres vekk, sier Frobenius, som mener det er satt i gang et renovasjonsprosjekt for å rette opp det negative bildet av Moland og French-saken.

Han viser blant annet til boka «Dødsdømt i Kongo» som kom i fjor, hvor Kari Hilde French forteller sin sønns historie. Joshua French skriver også på en bok, og denne høsten legger han ut på en foredragsturné for å fortelle om sine opplevelser.

– Helt siden statsminister Erna Solberg (H) på nasjonaldagen i fjor stolt kunne annonsere at Joshua French var blitt satt fri, kan det virke som om det har vært et nasjonalt behov for å rette opp inntrykket som er blitt skapt av de to nordmennene.

– Det er ingen tvil om at de har levd under tøffe kår i fengselet, men alle som sitter i fengsel i Kongo, har det veldig tøft. Det betyr ikke at de to nordmennene hadde rent mel i posen, sier Frobenius.

– Moland og French var utvilsomt leiesoldater med en tvilsom ideologisk bakgrunn som opererte i et svært tvilsomt marked. Samtidig er det ingen tvil om at militærretten i Kongo er korrupt, men det er ingen grunn til å tilskrive dem en offerrolle.

– Hvorfor har du valgt å skrive om saken i romanform?

– Fordi det jeg opplevde da jeg arbeidet med filmmanuset er klassisk romanstoff. Det er et sakskompleks fullt av ambivalens og tvil. Romanspråket er bedre rustet til å håndtere den ambivalensen, usikkerheten og forvirringen som jeg har erfart både et faktuelt og moralsk plan.

– Ikoniske figurer

– Hvilke etiske vurderinger har du gjort rundt det å gjøre Moland og French til romanfigurer?

– Det har vært en lang prosess med mye grubling. En viktig grunn til at jeg gir ut boka, er at de ikke kan regnes som vanlige private personer. De har nærmest blitt ikoniske figurer i norsk offentlighet. Det er blitt skrevet veldig mye om dem i pressen.

Moland og French har tross alt vært involvert i en av norgeshistoriens mest omtalte drapssaker, påpeker Frobenius.

– Derfor er de også et nasjonalt anliggende.

I boka forsøker han blant annet å skildre hva som kan ha skjedd da Tjostolv Moland tok sitt eget liv på fengselscella i Kinshasa i 2013.

– Du går ikke for langt i å utlevere dem?

– Jeg går vel heller litt for kort, sier Frobenius kontant og forteller at han kunne gått mye lenger.

Frobenius avviser også at han forsøker å slå mynt på Kongo-sakens popularitet.

– Jeg føler at denne boka trengs og at den bør komme akkurat nå. Joshua French har ikke vært et hjelpeløst offer, og jeg tror han tåler å bli utsatt for et kritisk blikk. Han har dessuten mange plattformer hvor han kan fremme sine egne synspunkter.

Asle Vatn i produksjonsselskapet Friland, som står bak spillefilmen «Mordene i Kongo», er uenig i framstillingen til Nikolaj Frobenius.

«For øvrig har vi selvsagt ingen kommentar om innholdet til en film som ennå ikke er ferdig», skriver Vatn i en e-post.

Det er mange sterke kreative krefter som er involverte i prosessen med å lage en film, og det er ikke uvanlig at slike kreative prosesser kan medføre friksjon, påpeker han.

«Det er leit at Frobenius har valgt å trekke navnet sitt fra prosjektet. Men vi er glade for at medforfatter Stephen Uhlander tok over og sørget for å dra dette i land på en utmerket måte, sammen med kreative krefter som skuespiller Aksel Hennie og regissør Marius Holst.»

dageivindl@klassekampen.no

Onsdag 12. desember 2018
Finnmark fylkeskommune vil erstatte skolebibliotekarene med elevvakter og chatte­tjenester. Nå frykter Bibliotekforeningen at dette er starten på en ny trend.
Tirsdag 11. desember 2018
I medienes dekning av selvmord blir helsevesenet ofte utpekt som syndebukker, mener psykiatrisk sykepleier Rita Småvik. Hun frykter at det kan gjøre forebygging vanskeligere.
Mandag 10. desember 2018
MDG-politiker og forfatter Eivind Trædal har fått politiske motstandere på døra. Han mener grensa for aktivisme, også den kunstneriske, går ved dørstokken til folks privatliv.
Lørdag 8. desember 2018
Tilhengerne kaller det en revolusjon. Eks-statsråd Gudmund Hernes kaller det tøv. Hva handler moteordet «dybdelæring» om – dypest sett?
Fredag 7. desember 2018
TV 2 har innført ny instruks for omtale av selvmord. – Vi i mediene har medvirket til å skape tabuet rundt selvmord, sier nyhetsredaktør.
Torsdag 6. desember 2018
Regjeringens ønske om å lage stadig større museumsenheter kan svekke det lokale engasjementet ved småmuseene. Det frykter styreleder ved veterantoget Tertitten i Sørumsand.
Onsdag 5. desember 2018
Mannlige kunstnere står for hele 94 prosent av salgsinntektene i det norske andrehåndsmarkedet. Kunstner Lotte Konow Lund mener Nasjonalmuseet må ta sin del av ansvaret.
Tirsdag 4. desember 2018
Forrige runde med sammenslå­inger førte til opprør i Museums-­Norge. Nå varsler kulturminister Trine Skei Grande (V) en ny reform, hvor antallet museer skal ned fra 60 til 25–30.
Mandag 3. desember 2018
For to uker siden fikk de ansatte i Morgenbladet beskjed om at redaksjonssjefen slutter på dagen. I et brev til styret uttrykker klubben dyp bekymring for avisas framtid.
Lørdag 1. desember 2018
Demian Vitanzas bok om en fremmed­kriger skulle kanskje ikke vært gitt ut som en roman, mener Ane Farsethås.