Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Tynn tillit

  • «Jeg har vært på krigsstien mot de tradisjonelle mediene i mange år», sier musiker og kulturprofil Alexander Bard i gårsdagens utgave av Dagens Næringsliv. Til sine 87.000 Twitter-følgere og i en ny podkast forteller han at mediene lyver og at presseetikken er død. Han er ikke alene. Ifølge avisa har såkalte alternative medier fått stor spredning i vårt naboland de siste årene. Nettsider med ståsted på ytre høyre fløy har i dag lesergrupper på størrelse med store, svenske mediehus. I dagens avis skriver vi om den medie- og innvandringskritiske nettavisa Nyheter Idag. Artiklene som publiseres der, når 10 prosent av Sveriges befolkning – én million mennesker – hver uke, ifølge Reuters digitale nyhetsrapport for 2018. Befolkningens tillit til svenske medier er også lavere enn i Norge: 47 prosent av nordmennene stoler på mediene, mens bare 41 prosent av svenskene gjør det samme. I en slik medievirkelighet hagler det med karakteristikker, og begrepet «fake news» har for lengst blitt allemannseie.