Du kan bla til neste sideBla med piltastene

50-tallet kvinneblader med moderne skjønnhet til salgs har sine baksider.

«Usjenert opphold»

SE YNGRE UT, LEV LENGER: Og andre velmente råd fra 1951. FOTO: STIFTELSEN NORDMØRE MUSEUM

To freidige ungjenter smiler i sommersolen på forsiden av Gyldendal Alle Kvinners blad nr. 19-20 1951. Her er svart-hvitt-fotoet gulnet og den røde rammen famlet. Hovedoppslagene om kunstnere i knopp, fransk mat ved Nordishavet, kalvekryss og chignon, virker artige. En av feriens late gleder er jo, for en stund, å forsvinne inn i et gammelt ukeblad. Ukebladet som i 1951 kostet 40 øre og som jeg betalte 25 kroner for på et bruktmarked, er en liten skatt fra verden av i går. Her venter underholdning så det monner. Skal byfolk si du eller De på landet? Hvordan være riktig kledd på bryllupsreise? Og liker piker eldre menn? Jeg begynner å bla, men begynner å lese av noe helt annet, reklameannonsene. Jeg skummer raskt gjennom annonsene for nyttige ting, og faller for det unyttige. Selv om de fleste merkevarene er gått ut på dato, kjenner jeg meg så altfor godt igjen. Vi kvinner lar oss jo så lett forføre av skjønnhet til salgs. Nei, dette ukebladet virker slett ikke så gammelt som sine 67 år.

Feministene Bodil Stenseth, Wencke Mühleisen, Asta Beate Håland, Stephen Walton og Kristina Leganger Iversen skriver i Klassekampen mandager.