Torsdag 5. juli 2018
NED OG OPP: Et fly går inn for landing på Oslo lufthavn. Ifølge prognosene vil det bli langt høyere trafikk på flyplassen i årene som kommer. FOTO: PAUL KLEIVEN, NTB SCANPIX
Avinor advarer om konflikt mellom flyvekst og klimamål:
Lufter klimaet
DILEMMA: I et brev til regjeringen sier Avinor at tilrettelegging for trafikkvekst i luftfarten kan være i strid med klimamålene. – Fullstendig klimagalskap, sier Naturvernforbundet om den planlagte flyveksten.

Klima

Avinor eier og driver de fleste flyplassene i Norge. Prognosene viser en stor trafikkvekst i luftfarten de kommende årene, og Avinor må planlegge for denne. Akkurat nå jobber Avinor blant annet med å utrede en tredje rullebane på Oslo lufthavn på Gardermoen.

– Basert på prognosene fra blant annet Transportøkonomisk institutt, vil det bli et behov for en ny rullebane ved Oslo Lufthavn rundt 2030, sier Avinors kommunikasjonssjef Kristian Løksa.

Planleggingen av den nye rullebanen er en del av samfunnsoppdraget til Avinor.

– Avinors ansvar er å sørge for en god og sikker infrastruktur med tilstrekkelig kapasitet, sier Løksa.

Fakta

Flytrafikk:

• Avinor er statens fagorgan innen sivil luftfart. Avinor eier og drifter de fleste flyplassene i Norge.

• To av tre nordmenn har tilgang til en flyplass innenfor en times reise.

• Hver innbygger i Norge gjennomfører i gjennomsnitt i overkant av én tur-retur-reise innenlands og én utenlands i året.

• Prognoser viser en vekst fra 26,5 millioner avreiser i 2016 til 44 millioner i 2040.

Kilde: Avinor

Måldilemma

I et brev signert Avinors styre, sendt til selskapets eier Samferdselsdepartementet, uttrykker Avinor bekymring for at målsettingene om trafikkvekst kommer i veien for landets klimamål:

«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver styret.

Brevet kommer som et innspill til regjeringens arbeid med en ny eierskapsmelding. Meldingen vil gi en fullstendig oversikt over statens eierskapspolitikk og skal behandles av Stortinget. Dilemmaet mellom trafikkvekst og klima bør behandles i meldingen, skriver Avinor:

«Dette er temaer og interessekonflikter som man bør vurdere å omtale i ny eierskapsmelding i lys av et økt fokus på selskapenes samfunnsansvar og særlig betydningen av at Norge oppfyller sine klima- og miljøforpliktelser.»

Naturvern

Naturvernforbundet er glad for at Avinor tar opp klimaspørsmålet.

– Jeg håper det betyr at Avinor vil stå sammen med oss for å få fjernet vekstmålet regjeringen har lagt seg på, sier generalsekretær Maren Esmark.

Et av de største prosjektene til Avinor framover, er en planlagt utvidelse av Oslo Lufthavn med en tredje rullebane.

– Det er fullstendig klimagalskap å utvide Gardermoen med en tredje rullebane. En vekst i flytrafikken vil føre til en vekst i klimautslippene, sier Esmark.

Naturvernforbundets generalsekretær kommer med et tydelig budskap til politikerne.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bør endre vekstmålet innen luftfarten og gi klar beskjed om at en tredje rullebane på Gardermoen er uaktuelt. Jeg tror regjeringen forstår at det vil være umulig å kombinere dette med våre klimamål, sier Esmark.

Avinor

Kommunikasjonssjef i Avinor Kristian Løksa understreker at det er regjeringen som beslutter om det skal bygges en ny rullebane.

– Samferdselsdepartementet har bedt Avinor om å videreføre planleggingen, og så vil departementet ta stilling til eventuell bygging på et senere tidspunkt.

Løksa forteller også at Avinor allerede jobber bredt med klimaspørsmål.

– Avinor har tatt en aktiv rolle i å redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart. Nye, mer energieffektive fly, bærekraftig biodrivstoff og elektrifisering av luftfarten kan bidra til at utslippene fra flytrafikken reduseres de nærmeste tiårene.

Teknologioptimister

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Rikard Gaarder Knutsen (Frp) vil gjerne legge til rette for flere flyginger:

– Vi må ha et mål om vekst. Mer trafikk, mer turisme, mer frakt av varer og mer handel med andre land er ønsker vi som nasjon har. Da må vi også ønske og tillate mer trafikk.

Knutsen mener Avinor trekker fram et reelt dilemma mellom vekst og klima. Samtidig tror han den teknologiske utviklingen vil gi både elektriske fly og mer bruk av biodrivstoff, som vil få ned utslippene.

– Vi er veldig optimistiske for framtida. I utgangspunktet er det en sammenheng mellom trafikk og utslipp, men det behøver ikke være det. Vi må finne ut hva vi skal gjøre for at det veksten ikke kommer i konflikt med miljøforpliktelsene våre.

Tredje rullebane på Gardermoen ligger fortsatt et godt stykke fram i tid, påpeker Knutsen.

– Foreløpig er dette et prosjekt vi ønsker, men vi må se om forutsetningene er endret når vi nærmer oss en investeringsbeslutning

johnt@klassekampen.no

Tirsdag 20. november 2018
VRAKET: Rogaland KrF vil ha Kjell Ingolf Ropstad som ny KrF-leder – ikke Olaug Bollestad. Flere fylker peker på Hans Olav Syversen etter rå maktkamp.
Mandag 19. november 2018
HÅRDA BUD: Frisør­bransjen sliter med å rekruttere tillits­valgte. Elisabeth Landstad ble sagt opp kort tid etter konflikt med sjefen.
Lørdag 17. november 2018
ANBUD: NSB var best på organisasjon og ledelse, mens SJ var best på kundetilfredsstillelse. Go-Ahead var kun best på pris i anbudskonkurransen om å få drifte Sørlandsbanen.
Fredag 16. november 2018
HEMMELIG: Etterretningstjenesten skal betale kilder svart – og kunne bryte norsk lov uten straff. Det er regjeringens forslag til ny etterretningslov.
Torsdag 15. november 2018
SATSER: Equinor bruker rekordmye penger på lobbyisme i Brussel. Målet er å sikre etterspørselen etter gass i lang tid framover.
Onsdag 14. november 2018
VIND I SEGLA: Produksjonen av kraft frå vindturbinar vert meir enn firedobla innan 2020. Nasjonal ramme for vindkraft skal opne for endå meir, men ikkje på Smøla.
Tirsdag 13. november 2018
VISJON: Torgeir Knag Fylkesnes vil styrke SVs nærings- og distriktsprofil. – Mitt største ønske for SV er at vi skal bli mer ambisiøse og mindre flinke, sier han.
Mandag 12. november 2018
IKKE RØR! Stjørdal kommune har for mange barnehager, men på tross av støtte fra et enstemmig bystyre får de ikke lov å kutte antall plasser hos private. Nå drøfter Stortinget lovendring.
Lørdag 10. november 2018
DYRT: Zerokonferansen omtaler seg selv som Norges viktigste møteplass for alle som er opptatt av klima. Men hvis vanlige folk skal med, må prisen ned, sier Natur og Ungdom.
Fredag 9. november 2018
FALL: Gapet mellom nivået på den statlige bostøtten og boutgifter i storbyene har økt dramatisk, viser ny rapport. Byene får en ekstraregning på flere hundre millioner.