Torsdag 5. juli 2018
NED OG OPP: Et fly går inn for landing på Oslo lufthavn. Ifølge prognosene vil det bli langt høyere trafikk på flyplassen i årene som kommer. FOTO: PAUL KLEIVEN, NTB SCANPIX
Avinor advarer om konflikt mellom flyvekst og klimamål:
Lufter klimaet
DILEMMA: I et brev til regjeringen sier Avinor at tilrettelegging for trafikkvekst i luftfarten kan være i strid med klimamålene. – Fullstendig klimagalskap, sier Naturvernforbundet om den planlagte flyveksten.

Klima

Avinor eier og driver de fleste flyplassene i Norge. Prognosene viser en stor trafikkvekst i luftfarten de kommende årene, og Avinor må planlegge for denne. Akkurat nå jobber Avinor blant annet med å utrede en tredje rullebane på Oslo lufthavn på Gardermoen.

– Basert på prognosene fra blant annet Transportøkonomisk institutt, vil det bli et behov for en ny rullebane ved Oslo Lufthavn rundt 2030, sier Avinors kommunikasjonssjef Kristian Løksa.

Planleggingen av den nye rullebanen er en del av samfunnsoppdraget til Avinor.

– Avinors ansvar er å sørge for en god og sikker infrastruktur med tilstrekkelig kapasitet, sier Løksa.

Fakta

Flytrafikk:

• Avinor er statens fagorgan innen sivil luftfart. Avinor eier og drifter de fleste flyplassene i Norge.

• To av tre nordmenn har tilgang til en flyplass innenfor en times reise.

• Hver innbygger i Norge gjennomfører i gjennomsnitt i overkant av én tur-retur-reise innenlands og én utenlands i året.

• Prognoser viser en vekst fra 26,5 millioner avreiser i 2016 til 44 millioner i 2040.

Kilde: Avinor

Måldilemma

I et brev signert Avinors styre, sendt til selskapets eier Samferdselsdepartementet, uttrykker Avinor bekymring for at målsettingene om trafikkvekst kommer i veien for landets klimamål:

«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver styret.

Brevet kommer som et innspill til regjeringens arbeid med en ny eierskapsmelding. Meldingen vil gi en fullstendig oversikt over statens eierskapspolitikk og skal behandles av Stortinget. Dilemmaet mellom trafikkvekst og klima bør behandles i meldingen, skriver Avinor:

«Dette er temaer og interessekonflikter som man bør vurdere å omtale i ny eierskapsmelding i lys av et økt fokus på selskapenes samfunnsansvar og særlig betydningen av at Norge oppfyller sine klima- og miljøforpliktelser.»

Naturvern

Naturvernforbundet er glad for at Avinor tar opp klimaspørsmålet.

– Jeg håper det betyr at Avinor vil stå sammen med oss for å få fjernet vekstmålet regjeringen har lagt seg på, sier generalsekretær Maren Esmark.

Et av de største prosjektene til Avinor framover, er en planlagt utvidelse av Oslo Lufthavn med en tredje rullebane.

– Det er fullstendig klimagalskap å utvide Gardermoen med en tredje rullebane. En vekst i flytrafikken vil føre til en vekst i klimautslippene, sier Esmark.

Naturvernforbundets generalsekretær kommer med et tydelig budskap til politikerne.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bør endre vekstmålet innen luftfarten og gi klar beskjed om at en tredje rullebane på Gardermoen er uaktuelt. Jeg tror regjeringen forstår at det vil være umulig å kombinere dette med våre klimamål, sier Esmark.

Avinor

Kommunikasjonssjef i Avinor Kristian Løksa understreker at det er regjeringen som beslutter om det skal bygges en ny rullebane.

– Samferdselsdepartementet har bedt Avinor om å videreføre planleggingen, og så vil departementet ta stilling til eventuell bygging på et senere tidspunkt.

Løksa forteller også at Avinor allerede jobber bredt med klimaspørsmål.

– Avinor har tatt en aktiv rolle i å redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart. Nye, mer energieffektive fly, bærekraftig biodrivstoff og elektrifisering av luftfarten kan bidra til at utslippene fra flytrafikken reduseres de nærmeste tiårene.

Teknologioptimister

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Rikard Gaarder Knutsen (Frp) vil gjerne legge til rette for flere flyginger:

– Vi må ha et mål om vekst. Mer trafikk, mer turisme, mer frakt av varer og mer handel med andre land er ønsker vi som nasjon har. Da må vi også ønske og tillate mer trafikk.

Knutsen mener Avinor trekker fram et reelt dilemma mellom vekst og klima. Samtidig tror han den teknologiske utviklingen vil gi både elektriske fly og mer bruk av biodrivstoff, som vil få ned utslippene.

– Vi er veldig optimistiske for framtida. I utgangspunktet er det en sammenheng mellom trafikk og utslipp, men det behøver ikke være det. Vi må finne ut hva vi skal gjøre for at det veksten ikke kommer i konflikt med miljøforpliktelsene våre.

Tredje rullebane på Gardermoen ligger fortsatt et godt stykke fram i tid, påpeker Knutsen.

– Foreløpig er dette et prosjekt vi ønsker, men vi må se om forutsetningene er endret når vi nærmer oss en investeringsbeslutning

johnt@klassekampen.no

Tirsdag 19. februar 2019
SLUTT: Ekteparet Per Jonny og Eli Risten Skum har vært i reindriften hele livet. Nå vil de be barna finne et annet levebrød, fordi gruvedriften i Nussir-fjellet truer driften.
Mandag 18. februar 2019
NOK NÅ: Minotenks utspill om å ikke bosette flere flyktninger i utsatte bydeler får støtte fra Lena Larsen og Mahmoud Farahmand. Også SV er åpen for ideen.
Lørdag 16. februar 2019
PAUSE: – Hvis vi ikke tar tak i integreringsutfordringene, vil det styrke ytre høyre, sier Linda Noor, som vil ha pause i bosetting av flyktninger i Oslo. Frp vil ha bosettingsstans.
Fredag 15. februar 2019
GLIR UT: Forsvarets nye overvåkings­våpen skulle i utgangspunktet bare brukes mot fremmede makter og terror, men nå krever flere tilgang på informasjonen. Ekspert advarer mot utglidning.
Torsdag 14. februar 2019
TILLIT: Trond Giske får solid støtte fra partifeller i de største Ap-lagene i Trøndelag. Flere savner ham i partiledelsen.
Onsdag 13. februar 2019
BLODPRIS: Norge kan ikke lenger ta Nato for gitt. Da må vi velge USA, ikke Europa. Det kan bli dyrt, sier forskeren Asle Toje.
Tirsdag 12. februar 2019
FRYKTER KINA: Data­ekspert Gisle Hannemyr regner med at USA spionerer på oss, men mener kineserne er langt verre.
Mandag 11. februar 2019
MILLIONKRAV: Penger som skulle vært brukt på barna, ble i stedet brukt til å betale for aromamassasje, treningstimer og millionlønn for barnehage­ledelsen, ifølge tilsynsrapport.
Lørdag 9. februar 2019
BOMSKUDD: Regjeringens Langtidsplan for Forsvaret inneholdt 70 milliarder kroner for lite. Nå må planen forsterkes, sier FFI.
Fredag 8. februar 2019
RØRSLA: Aps partisekretær ga partiet en «klar marsjordre» om å prioritere fagbevegelsen på listene før kommunevalget. Oslo Ap marsjerer motsatt vei.