Torsdag 5. juli 2018
NED OG OPP: Et fly går inn for landing på Oslo lufthavn. Ifølge prognosene vil det bli langt høyere trafikk på flyplassen i årene som kommer. FOTO: PAUL KLEIVEN, NTB SCANPIX
Avinor advarer om konflikt mellom flyvekst og klimamål:
Lufter klimaet
DILEMMA: I et brev til regjeringen sier Avinor at tilrettelegging for trafikkvekst i luftfarten kan være i strid med klimamålene. – Fullstendig klimagalskap, sier Naturvernforbundet om den planlagte flyveksten.

Klima

Avinor eier og driver de fleste flyplassene i Norge. Prognosene viser en stor trafikkvekst i luftfarten de kommende årene, og Avinor må planlegge for denne. Akkurat nå jobber Avinor blant annet med å utrede en tredje rullebane på Oslo lufthavn på Gardermoen.

– Basert på prognosene fra blant annet Transportøkonomisk institutt, vil det bli et behov for en ny rullebane ved Oslo Lufthavn rundt 2030, sier Avinors kommunikasjonssjef Kristian Løksa.

Planleggingen av den nye rullebanen er en del av samfunnsoppdraget til Avinor.

– Avinors ansvar er å sørge for en god og sikker infrastruktur med tilstrekkelig kapasitet, sier Løksa.

Fakta

Flytrafikk:

• Avinor er statens fagorgan innen sivil luftfart. Avinor eier og drifter de fleste flyplassene i Norge.

• To av tre nordmenn har tilgang til en flyplass innenfor en times reise.

• Hver innbygger i Norge gjennomfører i gjennomsnitt i overkant av én tur-retur-reise innenlands og én utenlands i året.

• Prognoser viser en vekst fra 26,5 millioner avreiser i 2016 til 44 millioner i 2040.

Kilde: Avinor

Måldilemma

I et brev signert Avinors styre, sendt til selskapets eier Samferdselsdepartementet, uttrykker Avinor bekymring for at målsettingene om trafikkvekst kommer i veien for landets klimamål:

«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver styret.

Brevet kommer som et innspill til regjeringens arbeid med en ny eierskapsmelding. Meldingen vil gi en fullstendig oversikt over statens eierskapspolitikk og skal behandles av Stortinget. Dilemmaet mellom trafikkvekst og klima bør behandles i meldingen, skriver Avinor:

«Dette er temaer og interessekonflikter som man bør vurdere å omtale i ny eierskapsmelding i lys av et økt fokus på selskapenes samfunnsansvar og særlig betydningen av at Norge oppfyller sine klima- og miljøforpliktelser.»

Naturvern

Naturvernforbundet er glad for at Avinor tar opp klimaspørsmålet.

– Jeg håper det betyr at Avinor vil stå sammen med oss for å få fjernet vekstmålet regjeringen har lagt seg på, sier generalsekretær Maren Esmark.

Et av de største prosjektene til Avinor framover, er en planlagt utvidelse av Oslo Lufthavn med en tredje rullebane.

– Det er fullstendig klimagalskap å utvide Gardermoen med en tredje rullebane. En vekst i flytrafikken vil føre til en vekst i klimautslippene, sier Esmark.

Naturvernforbundets generalsekretær kommer med et tydelig budskap til politikerne.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bør endre vekstmålet innen luftfarten og gi klar beskjed om at en tredje rullebane på Gardermoen er uaktuelt. Jeg tror regjeringen forstår at det vil være umulig å kombinere dette med våre klimamål, sier Esmark.

Avinor

Kommunikasjonssjef i Avinor Kristian Løksa understreker at det er regjeringen som beslutter om det skal bygges en ny rullebane.

– Samferdselsdepartementet har bedt Avinor om å videreføre planleggingen, og så vil departementet ta stilling til eventuell bygging på et senere tidspunkt.

Løksa forteller også at Avinor allerede jobber bredt med klimaspørsmål.

– Avinor har tatt en aktiv rolle i å redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart. Nye, mer energieffektive fly, bærekraftig biodrivstoff og elektrifisering av luftfarten kan bidra til at utslippene fra flytrafikken reduseres de nærmeste tiårene.

Teknologioptimister

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Rikard Gaarder Knutsen (Frp) vil gjerne legge til rette for flere flyginger:

– Vi må ha et mål om vekst. Mer trafikk, mer turisme, mer frakt av varer og mer handel med andre land er ønsker vi som nasjon har. Da må vi også ønske og tillate mer trafikk.

Knutsen mener Avinor trekker fram et reelt dilemma mellom vekst og klima. Samtidig tror han den teknologiske utviklingen vil gi både elektriske fly og mer bruk av biodrivstoff, som vil få ned utslippene.

– Vi er veldig optimistiske for framtida. I utgangspunktet er det en sammenheng mellom trafikk og utslipp, men det behøver ikke være det. Vi må finne ut hva vi skal gjøre for at det veksten ikke kommer i konflikt med miljøforpliktelsene våre.

Tredje rullebane på Gardermoen ligger fortsatt et godt stykke fram i tid, påpeker Knutsen.

– Foreløpig er dette et prosjekt vi ønsker, men vi må se om forutsetningene er endret når vi nærmer oss en investeringsbeslutning

johnt@klassekampen.no

Onsdag 17. april 2019
ADVARER: Per Olaf Lundteigen (Sp) sier at regningen for fri arbeidsinnvandring kommer nå og vil at staten skal ta tilbake styringen av arbeidsstokken.
Tirsdag 16. april 2019
OMSTILLING: Kværner-sjef Sturla Magnus tror lønnsomheten vil synke og arbeidsplassene forsvinne ut av landet dersom verftet i Verdal skal slutte å levere til oljeindustrien.
Mandag 15. april 2019
NY RAPPORT: Lavere lønninger, mer økonomisk kriminalitet og flere biler på tomgang i sentrum. Dette blir konsekvensen av regjeringens drosjereform, ifølge Transportøkonomisk institutt.
Lørdag 13. april 2019
KALDT: Amerikanske bombefly langs norskekysten og en russisk skyteøvelse utenfor Lofoten. Forsvaret bekrefter at situasjonen i nord har tilspisset seg etter høstens Nato-øvelse.
Fredag 12. april 2019
I BLINDE: Forsvarets overvåkingsfly skal holde oppsikt over de enorme norske havområdene i nord. Denne bered­skapen er nå kraftig svekket.
Torsdag 11. april 2019
NOK: Ordførere på Nordmøre lover å utrede innmelding i Trøndelag etter folkekrav. Bygdeforsker mener det kan bli slutten for Møre og Romsdal som eget fylke.
Onsdag 10. april 2019
OLJESØL: Statens miljøekspertar frykta oljeutslepp kunne gje samanbrot i sjøfuglbestandar rundt Bjørnøya. Eit eksternt konsulentselskap meinte det var ugrunngitt.
Tirsdag 9. april 2019
SAMARBEID: Martin Kolberg (Ap) sier nei til samarbeid mellom Rødt og Ap. Raymond Johansen (Ap) er uenig. Ap-leder Jonas Gahr Støre mener det kommer an på partienes utvikling.
Mandag 8. april 2019
ULIKHET: En økende andel nordmenn mener personlig økonomi påvirker hvor god behandling man får i helsevesenet, ifølge årets helsebarometer.
Lørdag 6. april 2019
DYRT: Sju kraftkrevjande industrilokomotiv kan få ei ekstrarekning på 3,4 milliardar viss straumprisane aukar med 10 øre, ifølge ein ny rapport.