Torsdag 28. juni 2018
PANSERBATALJONEN: De har lederutdanning fra Hæren, men begrenset erfaring med bokbransjen. Likevel er kameratene Arne Morten Willumsen og Lasse Brurok blitt bokgründere.
Unge gründere med bakgrunn fra Forsvaret starter nettbokhandel for kjøp og salg av bruktbøker:
Vil bli rike på bruktbok
Undersak

Ikke tatt opp i Bokhandlerforeningen

I april i år søkte Bookis.com om medlemskap i Bokhandlerforeningen. De fikk beskjed om at søknaden ville bli gjennomgått på et styremøte i mai.

Men i stedet for å behandle søknaden, besluttet styret i stedet at noe må gjøres med foreningens medlemskriterier. Det bekrefter Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen.

– Grunnen til at søknaden til Bookis.com ikke er blitt behandlet, er at vi er i en prosess der vi gjennomgår medlems­kriteriene. De er i stor grad utviklet med tanke på fysiske utsalg. Vi ser et behov for å finne innretninger som gir en jevnere balanse mellom medlemmenes forpliktelser og privilegier, sier hun.

– Hva betyr det mer konkret?

– Det kan være flere ting, men for en liten bokhandel er det for eksempel en ganske stor belastning å forplikte seg til å ta et litteraturabonnement. For en nettbokhandel er det derimot bare en fordel, sier Stensen.

– Men hvorfor vil dere endre medlemskriteriene før dere tar opp Bookis.com som medlemmer? Kunne dere ikke heller endret kriteriene i etterkant?

– Det kan godt hende vi lander på det. Men vi er en forening, og må sørge for at vi har kriterier som oppleves likt for alle medlemmene våre. Jeg opplever at dette er uproblematisk. Vi trenger bare litt mer tid, sier Stensen.

Tre unge gründere har brukt raust av egne sparepenger på å utvikle nettbokhandelen Bookis.com. Nå håper de å ta delings­økonomien inn i den tungrodde bokbransjen.

Bøker

– Det er en Robin Hood-aksjon på gang, sier Lasse Brurok.

Klassekampen møter ham og kameraten Arne Morten Willumsen i hagen til en fasjonabel adresse et steinkast fra slottet og Litteraturhuset. Begge har leder­utdanning fra Hæren, og lokalene har de fått låne gjennom kontakter fra Forsvaret.

Her har de startet, bygget opp og utviklet nettbokhandelen Bookis.com, en plattform for kjøp og salg av brukte bøker, levert på dørmatta av avisbudet.

I tillegg til bruktsalget er tjenesten også en vanlig nettbokhandel for nye bøker. Dermed har gründerne tatt skrittet inn i en bransje der det knapt finnes salgskanaler som ikke er eid av et av de fire store forlagene. Brurok og Willumsen virker mer enn klar over at det er en tradisjonsstyrt og mektig bransje de har gitt seg i kast med.

Fakta

Bookis.com:

• Bookis.com er grunnlagt av Arne Morten Willumsen, Lasse Brurok og Magnus Viermyr.

• Tjenesten er rettet mot bruktbokmarkedet, og gjør det mulig å kjøpe og selge bøker gjennom avisbudet.

• Bookis ble grunnlagt i 2016, og har i dag 4000 brukere.

Møter lukkede dører

Gründerne har søkt om samarbeid med alle de store forlagene, men forteller at de så langt er blitt møtt av lukkede dører av en bransje som frykter at bruktboksalget vil kannibalisere på salget av nye bøker. Prosessen med å bli tatt opp i Bokhandlerforeningen har heller ikke vært problemfri (se undersak).

– Men vi har et stort lag av støttespillere og pengesterke investorer i ryggen, takket være kontakter fra Forsvaret. Vi i panserbataljonen ser på hverandre som familie, og når vi går inn i en kartellbransje som denne, er det greit å tenke keep your family close, sier daglig leder Arne Morten Willumsen og flirer.

Bruker avisbudet

Så langt har rundt 4000 brukere registrert seg og solgt eller kjøpt bøker gjennom Bookis, oppgir Willumsen og Brurok. Hovedsatsingen er pensumlitteratur, som er det største og mest etablerte eksisterende bruktmarkedet for bøker i dag. Men de håper også nettsida blir en portal for kjøp og salg av skjønnlitteratur.

De har latt seg inspirere av delingsøkonomien – en forretningsmodell som hovedsakelig baserer seg på transaksjoner mellom privatpersoner.

Avtalen med Schibsteds avisdistribusjonstjeneste Helthjem sikrer at selgere i Bergen og Oslo-området kan legge boka de vil selge på dørmatta om kvelden. Så plukkes den opp i løpet av natta og leveres til kjøperens dørmatte.

– Mottoet vårt er at bøker skal leses, ikke lagres, sier Willumsen.

– Og brukerne våre digger det. Vi har doblet vekstraten vår bare i juni, sier Brurok.

Men hva med forfatterne? Om folk kjøper brukte bøker av hverandre i stedet for å gå i bokhandelen, vil forfatterne gå glipp av inntekter?

– Vi har allerede vært i møte med Forfatterforeningen for å se på mulige samarbeidsformer. Vi diskuterte et forslag om å donere et beløp direkte til forfatteren ved omsetning av brukte bøker. Men siden volumet vårt er ubetydelig i dag, har vi ikke utviklet noe konkret på dette ennå.

– Millioner i dass

Det er ikke første gangen unge gründere fra it-miljøene har prøvd å utfordre maktkonsentrasjonen i norsk bokbransje.

Mest kjent er kanskje Anders Storbråten, som i ti år jobbet med å utvikle flere ulike løsninger for strømming og salg av ebøker og lydbøker. Lenge før Storytel hadde gjort sitt inntog i Norge, utviklet han strømmetjenesten Ereadz, som til slutt ble lagt ned. Årsak: Forlagene ønsket ikke å levere innhold til Storbråten, og tjenesten ble dermed stående uten innhold. Også den sosiale møteplassen Pulsereads møtte så mye motbør at Storbråten så seg nødt til å kaste inn håndkleet.

– Stakkars folk, sier Storbråten da Klassekampen ringer for å høre om han har noen råd til de 15 år yngre Bookis-gründerne.

– Selv er jeg i utgangspunktet ferdig med denne bransjen. Jeg har brukt fryktelig mange millioner, og alle millionene har gått i dass. De fire store har holdt meg utenfor og trenert alt samarbeid i ti år. Nå har storforlagene fått en dom mot seg for ulovlig samarbeid, men jeg er redd ingenting spiller noen rolle. De lar seg ikke stoppe uansett.

Tror på modellen

Willumsen og Brurok lar seg på sin side ikke skremme.

– Vi kjenner til Storbråtens satsing. Men for vår del har vi fokusert på å løse et problem, og vi har basert oss på en mangel vi har sett i markedet. Vi har en god forretningsmodell, og er også i ferd med å sikre kapitalutvidelse gjennom nye investorer, sier Willumsen.

– Dessuten har vi utviklet vår e-handelsplattform fra bunn av, og på lengre sikt ser vi at teknologien kan utvides til kjøp og salg i andre bransjer.

astrid.hygen.meyer@klassekampen.no

Tirsdag 13. november 2018
25.000 abonnenter kan miste papir­avisa dersom regjeringen går for et kompromissforslag som mediebransjen selv har spilt inn.
Mandag 12. november 2018
Litteraturprofessor Marianne Egeland mener det er vanskelig å se hvem som fører ordet i høstens kjendis­bøker.
Lørdag 10. november 2018
Etter en storstilt digitalisering av skolen er Bærum kommune klar for neste skritt: kutt i skolebibliotek­tjenesten.
Fredag 9. november 2018
Sentrale personer i motstandsbevegelsen ble varslet om deportasjonen av de norske jødene høsten 1942, men varslene ble ignorert. Det viser Marte Michelet i boka «Hva visste hjemmefronten?».
Torsdag 8. november 2018
Stig Aasvik har jobbet som skyggeskriver i 15 år. Likevel synes han det er trist at kjendis­intervjuer i bokform får så høye opplagstall.
Onsdag 7. november 2018
Denne høsten har en rekke norske kjendiser gjort det skarpt i bokmarkedet. Men bare et fåtall av dem har skrevet boka si selv.
Tirsdag 6. november 2018
Joshua French kan tjene flere millioner kroner på sin foredragsturné landet rundt. Flere kulturhus har hatt kvaler med å gi den drapsdømte nordmannen en talerstol.
Mandag 5. november 2018
Mats Grorud har laga animasjonsfilm om å leva 70 år i flyktningleir.
Lørdag 3. november 2018
Joshua French kan tjene fire millioner kroner på foredragsturneen sin. – Han er helt i toppklassen nå, sier markeds­føringsekspert.
Fredag 2. november 2018
Nikolaj Frobenius mener filmen «Mordene i Kongo» unnlater å plassere Moland og French politisk. De sto på ytre høyrefløy, hevder han.