Klassekampen.no
Mandag 28. mai 2018
Visjon og virkelighet
SHANCHE: 39-åring som bl.a. har gjort «Twin Peaks in Concert». FOTO: TOFFA BERG

Album

Vidar Schanche

«Awakening»

Bekk Records

HHHHHI

Den Stavangerbaserte gitaristen Vidar Schanche imponerer på denne konsertplaten, i tett, følsomt og intelligent samspill med seks musikere og vokalister. Schanche har en master i jazz fra Leeds College of Music, i tillegg til utdannelse i improvisasjon og komposisjon ved Rogaland musikkonservatorium. Samtidig er dette nærmest sjangerløs musikk, med elementer av progressiv og symfonisk rock, cineastisk roots-musikk og ambiente lydbilder.

«Awakening» er en konseptplate om grenselandet mellom drøm, søvn og våken tilstand. Materialet ble skrevet som et bestillingsverk til Maijazz 2015, etter at Schanche hadde vunnet Mølsterprisen året i forveien. Opptakene stammer fra urpremieren på Folken i Stavanger, der et tydelig svært samspilt band entret scenen. Lydbildet og balansen mellom musikerne er gjennomgående svært god, og overgår mange rene studioproduksjoner. Musikken er hele tida i bevegelse, som tankene og assosiasjonene når vi er i ferd med å sovne.

Samtidig som Schanche berører en rekke stilarter, er dette et svært helhetlig verk. Improviserte partier glir over i kontrollert ensemblespill, samtidig som det melodiske sjeldent er langt unna. Stavangergitaristen har tidligere markert seg i band som EGG3, The Kitchen Orchestra og The Norwegians, der de sistnevnte har vakt oppsikt gjennom sine tolkninger av den audiovisuelle verdenen til Angelo Badalamenti og David Lynch. Det er noe av The Roadhouse og One Eyed Jacks over «Awakening» også, men mest av alt er dette særegen og vakker musikk, i slekt med den langsomme pusten i nattetimene.

A page has turned / The day is done / My chest will rise / As Kingdoms fall, synger Dag Sindre Vagle med Cave-aktig alvor på den tretten minutter lange «I Wake», som skifter fra det rolig bølgende til det kakofoniske og tilbake igjen. Det er en tour de force av en rockelåt, løftet av Nils Øklands skimrende feler, Arild Hoems dype sax-linjer og gitarspillet til Schanche. Som om det amerikanske bandet Morphine vendte tilbake for å tolke King Crimson, under oppsyn av en tent og konsentrert Neil Young.

«Awakening» tikker inn på en time og 17 minutter, der knapt ett øyeblikk føles overflødig. Som gitarist er Schanche tidvis borti det samme landskapet som Stian Westerhus og Hedvig Mollestad. Som komponist kommer han opp med temaer som ofte kan matche en Terje Rypdal, og som bandleder lar han hele veien medmusikerne skinne. Om det er i kollektivt samspill, eller med vare solopartier. John Lilja og Ståle Birkeland gjør en forbilledlig jobb som rytmeseksjon, mens Eva Bjerga Haugen avslutter albumet med den vakre vuggesangen «Warming Lights».

Fra den frosne, flimrende åpningen med «Grey Line» til siste tone klinger ut: «Awakening» er et sterkt og gjennomtenkt dobbeltalbum, som lar låtene og temaene få puste dypt og fritt. Den bør innebære Stavangermusikerens endelige gjennombrudd her hjemme.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 29. juni 2018 kl. 10.22