Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Fritt skolevalg

  • Konsekvensene av såkalt fritt skolevalg i Oslo-skolen er ulykksalige og bidrar til å forsterke sosiale og etniske skillelinjer. I går gikk 67 lærere og andre ansatte ved Bjørnholt videregående skole ut i Aftenposten og fortalte hvordan inntakssystemet gjør at noen skoler blir opphopningsplass for svake, sårbare og umotiverte elever. Mange av dem har vesentlige lærevansker, psykososiale utfordringer og vanskelig hjemmemiljø eller familieøkonomi som krever at elevene bruker fritida på arbeid for å bidra til husholdningen. Noen av dem er også fysiske utagerende og skaper helt umulige læringsforhold for de andre elevene. På noen av disse skolene er det knapt elever med norskspråklig bakgrunn. Lokalmiljøet har heller ikke lenger noe eiendomsforhold til skolene fordi de fleste elevene busses inn langveisfra. Det skjer til tross for at flere av skolene ligger i sosialt sammensatte boområder som skulle tilsi en variert elevmasse.