Mandag 7. mai 2018
KREVER TILSYN: 1. mai i fjor gikk det galt ved Samsung sitt verft i Sør-Korea. Bildet er ikke relatert til ulykken og er fra et annet prosjekt ved samme verft.
Arbeiderpartiet peker på oljeministeren: Ap gir Søviknes ansvaret
Hege Haukeland Liadal
REAGERER: Statsråden har ansvar for sikkerheten også når plattformer bygges i Sør-Korea, mener Ap.

Arbeidsliv

Oljepolitisk talsperson Hege Haukeland Liadal (Ap) retter nå pekefingeren mot olje- og energiminister Terje Søviknes, som hun mener har ansvar for sikkerheten selv når norske plattformer bygges utenlands.

Hun reagerer kraftig etter å ha lest mandagens reportasje om Martin Linge-ulykken.

– Et år har gått, og arbeiderne der er redde det vil skje igjen. Hva har statsråden gjort for å sikre bedre HMS? spør Liadal, som mener det er mulig å gi norske myndigheter mer styring på byggeplassene når en operatør bygger utenlands.

Fakta

Oljeulykkene i Korea:

• Onsdag fortalte Klassekampen om en ulykke 1. mai 2017 på et Oljefondet-eid verft i Sør-Korea. Seks omkom og 25 mistet livet på Martin Linge-plattformen, som i påsken ankom Norge. Plattformen er to år forsinket og har sprukket med tolv milliarder kroner.

• Vitner og skadde etter ulykken fortalte om rovdrift på arbeidere og sa de fryktet flere ulykker kan ramme ved verftet der Oljefondet er eier og blant andre Statoil fortsatt bygger.

• En rekke norske plattformer som er bygget i Asia de siste årene har endt med forsinkelser og milliardsmeller, samt alvorlige arbeidsulykker.

Krever norsk sikkerhet

Mandag fortalte Klassekampen historien til fem ofre for og vitner til den tragiske ulykken på dekket til Martin Linge-plattformen ved Samsung-verftet i Sør-Korea.

Seks personer døde og 25 ble skadd. De overlevende fortalte om dårlige arbeidsforhold og mente ulykken var forårsaket av manglende ledelse, stort arbeidspress og rovdrift på løst tilknytta arbeidere med begrenset erfaring. De mente ingenting har endret seg ved verftet og frykter det samme kan skje igjen.

Som Klassekampen meldte onsdag, er Oljefondet fortsatt eier i verftet og norske plattformer bygges fortsatt der. Uholdbart, mener Ap, som vil gi norske myndigheter makt til å tvinge fram bedre sikkerhet ved verftene som fortsetter å levere til det norske oljeeventyret.

– Er det regjeringens jobb å bedre sikkerheten i Sør-Korea?

– Ja. Dette er Norges viktigste næring, og det må være i statsrådens interesse at denne typen oppdrag utføres forsvarlig. Han har et ansvar overfor alle våre utbyggingsprosjekter. HMS er viktig for legitimiteten til næringen. Vi må forlange norsk HMS i Sør-Korea.

– Hvordan? Valg av leverandør er vel opp til selskapet, og det enkelte land har myndighet over egne verft?

– Det er riktig, men Stortinget kan vedta at norsk HMS skal være et krav ved anbud operatørene legger ut. Det vil koste selskapene mer penger, men det vil gi like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske verft, og ikke minst bedre sikkerheten. Så kan norske myndigheter overvåke at avtalene følges. Det går an å legge det inn som krav når en Pud (Plan for utbygging og drift, journ.anm.) blir godkjent av norske myndigheter. Vi har foreslått at norske regler skal gjelde i utlandet, men er blitt nedstemt av Frp og Høyre, sier Liadal.

Vil styrke tilsynet

Hun peker på det norske Petroleumstilsynet som en naturlig myndighet til å overvåke at norsk HMS er et kontraktskrav som følges på byggeplasser i andre land.

– Petroleumstilsynet gjør en god jobb, men vi må se om de har nok verktøy til å gripe inn, sier hun.

– Kontraktene til Sør-Korea ble inngått fra 2010 og et par år fram. Minn meg på hvem som satt i regjering da.

– Vi var i regjering, det er riktig. Det var en periode med stor aktivitet, noe som gjorde at kontrakter gikk både til norske og utenlandske verft, sier Liadal, som mener vi nå må lære av det som har gått galt i Asia-prosjektene de siste årene.

– Nå, et år etter den tragiske ulykken på Martin Linge, er det sterkt å lese at ofrene mener det samme kan skje igjen. Det er liten tvil om at et krav om norsk HMS ville gitt bedre sikkerhet ved det verftet, sier Hege Haukeland Liadal.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) har mottatt spørsmålet fra Liadal og skal svare Stortinget i løpet av en uke.

Han vil ikke kommentere saken overfor Klassekampen før den tid, opplyser kommunikasjonsrådgiver i departementet Peder Qvale.

knuto@klassekampen.no

Tirsdag 22. januar 2019
SV I VINDEN: Medlemmene strømmer til opposisjonspartiene etter opprettelsen av den borgerlige firepartiregjeringen. Hos SV er veksten dobbelt så stor som hos Ap.
Mandag 14. januar 2019
TO ONDER: Øystein Dørum i NHO mener videre oppløsnings­tendenser i EU vil være verre for norsk økonomi enn brexit.
Lørdag 12. januar 2019
ØKER MEST: – Vi snur ikke kappa etter vinden. Det er vinden som har snudd, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.
Fredag 4. januar 2019
NEKT: Frps Åshild Bruun-Gundersen avviser at abortlova kan bli endra i regjeringsforhandlingane. Same kva Siv Jensen og dei andre kjem fram til, vil ho stå fritt til å røyste mot i Stortinget.
Fredag 21. desember 2018
KLAR: Tidligere statsminister Kåre Willoch mener sanksjonsregimet mot Russland må ha en utløpsdato. Han ønsker en realistisk tilnærming til Russland.
Onsdag 19. desember 2018
KRAV: Sterke ­krefter i KrF jobber for at partiet skal kreve utviklingsministeren og et nytt ut­viklingsdepartement i ny regjering.
Tirsdag 18. desember 2018
TILBAKE: Arbeiderpartiet i Troms og Finnmark går inn i fylkessammenslåingen med planene klare for en rask omgjøring.
Mandag 17. desember 2018
FRAMTIDSFRYKT: Nordmenn flest uroar seg mest for klimaendringar og svekka velferdsstat, ifølge eit notat frå tankesmia Agenda.
Onsdag 12. desember 2018
VOLDTEKT: Høyres justispolitiske talsperson Peter Frølich mener minstestraffen for voldtekt er for høy. Han vil løfte diskusjonen inn i regjeringsforhandlingene med KrF, Frp og Venstre.
Torsdag 6. desember 2018
PROFIL: Unge Venstre-leiar ­Sondre Hansmark seier Abid Raja er blant dei einaste som profilerer Venstre sin eigen politikk.