Onsdag 2. mai 2018
ENKELTPERSONER: Ifølge Medieundersøkelsen synes folk at metoo-kampanjen har vært viktig. Men de mener også at det har blitt for mye personfokus i mediestormene som har rast rundt blant andre Trond Giske og Trine Skei Grande. Her et utvalg forsider fra norske aviser.
To av tre nordmenn synes mediene har vært for opptatt av enkeltsaker i metoo-dekningen:
Medier får metoo-refs
Undersak

– Viktig redskap

Medieprofessor Kristin Skare Orgeret ved Oslomet er overrasket over at hele to av tre nordmenn opplever at norske mediers dekning av metoo har vært for personfokusert.

– I andre land som Sverige, Danmark og Frankrike har dekningen av metoo vært enda mer personfokusert enn i Norge. I Frankrike gikk kampanjen under slagordet «Balance Ton Porc», altså «kast svinet ut». I Danmark har det vært flere forsøk på å latterliggjøre metoo, sier Orgeret, som er professor ved Institutt for journalistikk og mediefag.

Hun tror den høye andelen som har svart ja, har sammenheng med at undersøkelsen ble gjennomført samtidig som avsløringene av seksuell trakassering i partienes ledersjikt.

– Men midt oppi alle forsidene viet til Trine Skei Grande og Trond Giske mener jeg norske medier har klart å belyse strukturelle problemer ved seksuell trakassering som samfunnsproblem. At så mange som 92 prosent mener metoo har vært viktig for å forhindre seksuell trakassering, er ganske oppsiktsvekkende og interessant. Dette viser jo at folk mener kampanjen har blitt et svært viktig redskap.

I dag legger Orgeret fram delresultatet av sin egen undersøkelse om metoo-bevegelsen under Mediebedriftenes lederkonferanse i Bergen.

Sammen med fagbladet Journalisten har Orgeret tatt for seg dekningen av metoo i fire mediehus fra oktober i fjor til februar i år: Klassekampen, Aftenposten, og Bergens Tidende, samt VG på papir og nett. Forskerne har blant annet undersøkt kjønnsfordelingen i kildeutvalget i metoo-saker.

Hilde Sandvik
Et flertall av nordmenn mener metoo-kampanjen har vært viktig for å for­hindre seksuell trakassering. Men to av tre synes medienes dekning har vært for person­fokusert.

Medier

Har metoo-kampanjen vært viktig for å begrense seksuell trakassering? Ja, svarer 92 prosent av de spurte i den store Medieundersøkelsen som legges fram under åpningen av Mediedagene i Bergen i dag.

Av de 802 som har svart på undersøkelsen, mener hver tredje at kampanjen har vært «ganske viktig».

Halvparten av de spurte mener at den har vært «svært viktig».

– Kvinner er mer tilbøyelige enn menn til å svare at metoo har vært svært viktig. Dette viser at det finnes en kjønnsdimensjon i folks vurdering, uten at forskjellene er urovekkende store, sier medieforsker Erik Knudsen ved Universitetet i Bergen, som har vært faglig ansvarlig for Medieundersøkelsen.

Fakta

Metoo og mediene:

• Ni av ti nordmenn mener metoo-kampanjen har vært viktig for å forhindre seksuell trakassering, viser den årlige medieundersøkelsen i regi av Nordiske Mediedager i Bergen.

• Tre av fire svarer at mediene har vært for opptatt av enkeltsaker, og halvparten at det har vært for mye stoff i mediene om kampanjen.

• Årets medieundersøkelse er basert på 802 svar fra et representativt utvalg av befolkningen og journalister.

For mye og for personlig

Spørreundersøkelsen ble gjennomført fra februar til mars, mens medienes dekning av norske metoo-skandaler var på sitt mest intense.

De største avsløringene var hentet fra de politiske partienes topp­ledelse, med Unge Høyre-leder Kristian Tonning-Riise, Venstres leder Trine Skei Grande og Ap-nestleder Trond Giske i sentrum. Personfokuset i disse sakene har trolig hatt sitt å si for svarene i undersøkelsen:

To av tre nordmenn mener mediene har vært for opptatt av enkeltsaker om seksuell trakassering.

• Generelt mener halvparten (45 prosent) av de spurte at det har vært for mye stoff i mediene om seksuell trakassering.

Omtrent like mange mener dekningen har vært passe dimensjonert.

Hilde Sandvik, redaktør i det nordiske nettmagasinet broen.xyz, synes resultatet belyser noen viktige poenger.

– Jeg tenker det er en sunn reaksjon at folk ikke er så opptatt av enkeltsaker eller privatlivet til politikere som det mediene ønsker å tro. Selvsagt har disse sakene vært viktige for å få bukt med en ukultur i de politiske partiene. Men mediene må alltid utvise en følsomhet for hvor grensa går for hva som har offentlig interesse, sier Sandvik, som tidligere var kulturredaktør i Bergens Tidende.

Frp-velgere

Undersøkelsen viser også at politisk ståsted har lite å si for hvordan folk vurderer betydningen av metoo.

Det er noen unntak: Frps tilhengere er mer tilbøyelige til å mene at metoo har vært litt mindre viktig for å bekjempe seksuell trakassering enn de som stemmer på andre partier. Frp-velgere mener også i større grad enn andre at metoo-dekningen har vært for omfattende og at sakene har vært for personfokuserte.

– Muligens kan man lese ut av svarene at folk reagerer på det de oppfatter som en dobbeltmoral blant journalister, som i stedet for å rydde i eget hus setter seg på sin høye moralske hest. Flere av disse sakene har pressen vært kjent med lenge, uten å gripe fatt i de tidligere, sier Sandvik.

Flere på venstresida har kritisert metoo-dekningen for ikke å tilstrekkelig grad ta tak i strukturelle årsaker til seksuell trakassering.

Undersøkelsen viser også at tilhengerne av Rødt i større grad enn andre mener at mediene har vært for personfokuserte. Sandvik tror likevel medienes avsløringer om enkeltpersoner kaster lys over de bakenforliggende årsakene.

– Ved å fokusere på et underkommunisert problem, har metoo blitt et redskap for å kunne snakke uten skam eller ubehag om seksuell trakassering som et strukturelt problem. Til dette tror jeg redaksjonelle medier i like stor grad som sosiale medier har bidratt positivt.

Påvirker ikke partivalg

Når over halvparten av alle nordmenn synes medienes dekning av metoo er blitt for massiv og for personfokusert, betyr det at partiene ikke trenger å frykte velgernes dom? Trolig er svaret på dette ja, mener valgforsker Bernt Aardal.

– Denne typen skandaler har ikke nødvendigvis noen stor betydning for oppslutningen om partiene. I den grad de skulle ha det, så må det være at fordi folk holder partiledelsen ansvarlig for ikke å ha gjort det de burde, sier han.

I januar sank Arbeiderpartiet som en stein på meningsmålingene mens Giske-saken preget avisenes forsider, til 23 prosent oppslutning. Til VG advarte Aardal mot å trekke forhastede slutninger.

– I alle sakene vi har hatt i partiene, så har ledelsen blitt kritisert for sin håndtering, uten at vi kan se noen effekt i partimålingene av den grunn, sier han.

Medieundersøkelsen stiller samme spørsmål til publikum som til et representativt utvalg av journalister og redaktører, for å se om medienes selvforståelse er i takt med folket. Ikke uventet har mediefolk litt større tiltro til kampanjens betydning enn det publikum svarer. Av 168 redaktører har 99 prosent svart at kampanjen er «svært viktig» for å forhindre seksuell trakassering.

jonas.braekke@klassekampen.no

Tirsdag 25. juni 2019
• Amerikanske Lawrence Wilkerson var i 2003 stabssjef for USAs utenriksminister Colin Powell. Han var med på å sette sammen etterretningsmaterialet Powell presenterte for FN for å få organisasjonens godkjentstempel på et militært angrep på...
Tirsdag 25. juni 2019
OVER: Sykehusstreiken ble avsluttet med tvang. Som vanlig. 18 av 22 helsestreiker de siste 30 årene har endt i tvungen lønnsnemnd. Streikeretten øde­legges, mener streikeleder.
Tirsdag 25. juni 2019
SANKSJONER: USA øker presset på Iran. – De kan komme til forhandlingsbordet, eller de kan se økonomien sin bli knust, sier USAs spesialutsending til landet.
Tirsdag 25. juni 2019
Dagbladet fjerner sin faste kulturspalte fra papiravisa. – Det er mulig tv og podkast kommuniserer dette stoffet bedre enn tekst, sier sjef­redaktør Alexandra Beverfjord.
Mandag 24. juni 2019
PRESS: Donald Trump går til nye skritt i den økonomiske krigføringen mot Iran. Amerikanske myndig­heter er overrasket over hvor hardt sanksjonene ­rammer økonomien i landet.
Mandag 24. juni 2019
Norsk Presseforbund frykter at dokumentarserier som «Helene sjekker inn» blir tilnærmet umulig å lage dersom Helsedepartementets forslag til ny veileder for filming på sykehus blir vedtatt.
Mandag 24. juni 2019
• NHO Service og Handel har for alvor kastet seg inn i kommunevalgkampen. Med kampanjen «Proffentlig», som kopler ordene privat og offentlig, ønsker foreningen «å hylle samarbeidet mellom private og offentlige løsninger». NHO Service og...
Mandag 24. juni 2019
KRITISK: Legen Gunnar Fæhn har tidligere uttrykt sterk motstand mot innvandring. Det var han som godkjente transporten av Atefa Rezaie. Familiens advokat vil klage til Rådet for legeetikk.
Lørdag 22. juni 2019
Det er ikke Nasjonalmuseets oppgave å bygge opp en privat kunstsamling, sier Aros-direktør Erling Høyersten. Han kaller avtalen med Fredriksen-søstrene «betenkelig».
Lørdag 22. juni 2019
DRONEDUELL: Gjensidige anklager kan ha stanset USAs angrep på en iransk radar- og rakettbase.