Mandag 23. april 2018
SPØRSMÅL: Hva har forfatterne Lucinda Riley, Clive Cussler, Sarah Jio, Arne Dahl, Harlan Coben, Malin Persson Giolito og Torkil Damhaug til felles? Svar: De er alle på Tanum Concepts «ti på topp»-liste, og pushes dermed tungt i hundrevis av norske Coop-butikker. Her fra Coop Obs! på Haugenstua i Oslo.
Eierforlaget Cappelen Damms bøker gjør nesten reint bord i butikkhyllene på Tanums bokkonsept på Coop:
Pusher egne titler på Coop
Undersak

Tror på like vilkår

Administrerende direktør Kristenn Einarsson i Den norske Forleggerforening mener det ikke er noen grunn til å tro at bokhandlere som er eid av forlag fører til forskjellsbehandling.

– Det er gjennomført flere undersøkelser av bokhandelkjeder som er eid av ulike forlag, uten at disse har påvist noen form for forskjellsbehandling, sier Einarsson.

Han understreker også at bokavtalen ikke stiller krav til utvalg av bøker i bokhandelen.

– Har dere vurdert å gjennomføre tilsvarende undersøkelser for dagligvarehandelen?

– Nei, det har ikke vært en aktuell problemstilling, fordi det ikke finnes noen forlag som har eierskap i dagligvarebransjen. Dessuten er ikke Tanum Concept medlem av Bokhandlerforeningen, og omfattes ikke av bokavtalen. Det vil derfor ikke være naturlig for oss.

Heidi Marie Kriznik
Karin Mundal
Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to ­bøker fra konkurrerende forlag.

Bøker

I fjor ble det kjent at Bladcentralen, som de siste årene har vært den ledende leveran­døren av bøker til landets dagligvarebutikker, hadde fått en utfordrer: Inn rykket bokhandlerkjeden Tanum, som er eid av Cappelen Damm, landets største forlagskonsern.

Avtalen vakte oppsikt fordi den rokket ved maktforholdene mellom landets største forlag.

Det ble klart at Cappelen Damm-konsernet med dette ville få større innflytelse over butikkmarkedet. Tanum beroliget med at de ville følge bokavtalens spilleregler også inne i matbutikkene.

Fakta

Tanum Concept:

• I september i fjor inngikk bokhandlerkjeden Tanum en avtale med Coop om å selge bøker i matvarekjedens nærmere 700 butikker.

• Fra nyttår mistet Blad­centralen retten til å distribuere bøker fra forlag til Coop. Blad­centralen er eid av de store forlagene og magasin­konsernene i fellesskap.

• 1. mars i år ble den nye salgskanalen Tanum Concept lansert, med egen Facebook-side og nettside.

– Ikke bra

Men foreløpig er det lite som tyder på at de andre forlagene har fått noe særlig utbytte av den nye salgskanalen for bøker, med rundt 700 Coop-butikker over hele landet.

Siden den offisielle lanseringen av Tanum Concept i mars, har 44 bøker blitt promotert på Facebook-sida. Av disse er 33 utgitt på Cappelen Damm.

Også på ti-på-topp-lista for Tanum Concept er åtte av ti bøker fra eierforlaget Cappelen Damm. De to øvrige er fra Juritzen Forlag.

At Tanum Concept nå har sjøsatt avtalen med en klar overvekt av Cappelen Damm-bøker i utvalget, er ikke bra, mener forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik.

– Bokavtalen gir noen forpliktelser. Selve formålet med bokavtalen er å legge til rette for et mangfold, og det ser det ikke ut til å være her, sier hun.

Også forlagssjef Elizabeth Sellevold i forlaget Vigmostad & Bjørke mener det er bekymringsfullt dersom tendensen vedvarer.

«Våre bøker er ikke fraværende, men vi mener at vi burde vært enda bedre representert. Det har tatt tid å få på plass et tett samarbeid,» skriver Sellevold til Klassekampen.

Hun forventer at skjevheten i utvalget blir rettet opp:

«Likebehandling i salgskanalene er et viktig prinsipp som ligger til grunn for bokavtalen.»

Aschehoug uavklart

«Vi finnes nå i over 700 Coop-butikker, og det betyr at du kan kjøpe bøker der du handler. Leseglede rett i handlekurven!», lød velkomsthilsenen da Tanum Concept ble lansert med egen Facebook-side 1. mars.

Ifølge Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen er det nye boktilbudet rullet ut i de aller fleste av kjedens Extra- og Obs-butikker. Unntaket er noen små butikker som har avstått fra det nye konseptet av plasshensyn.

Men noen måneder etter sjøsettingen er det Cappelen Damm som regjerer i hyllene på Coop. Stikkprøver som Klassekampen har gjort i to Coop Extra-butikker i Oslo, viser at bøker fra Cappelen Damm dominerer. Av 64 boktitler i disse butikkene kommer 90 prosent fra Cappelen Damm, i tillegg til såkalt kiosk­litteratur som fortsatt leveres fra Bladcentralen.

På Coop Obs på Haugenstua i bydel Stovner er utvalget av bøker nesten like stort som i en ordinær bokhandel. Også her er Cappelen Damm-bøker i klart flertall, selv om det også er innslag av bøker fra Aschehoug og mindre forlag som Juritzen, Pantagruel og Bastion.

Salgssjef Kjersti Myre i Aschehoug Forlag bekrefter at forlaget jobber med å få bøker ut i Coop-butikkene, men at de ikke kan si noe sikkert om når en endelig avtale er på plass.

– Vi konstaterer at det er en skjevhet i dag. Det er jo bare å gå inn og telle. Men vi jobber med saken, og som salgssjef ser jeg mange gode muligheter for Aschehoug hos Coop framover, sier hun.

– I en tidlig fase

Konsernsjef i Cappelen Damm, Tom Harald Jenssen, overlater til Tanum-direktør Karin Mundal å svare på Klassekampens spørsmål.

Hun mener det er altfor tidlig å felle noen dom over utvalget av bøker i Coop-butikkene, og viser til at det har tatt tid å få på plass avtaler med de andre forlagene og å få all logistikk på plass.

– Vi befinner oss fortsatt i en tidlig fase hvor vi tester ut konseptet. Når vi først skulle starte et sted, var det naturlig å begynne med et lite utvalg av bøker. Men i løpet av sommeren vil det komme til et større utvalg fra andre forlag, sier Karin Mundal.

Foreløpig er det kun tre utvalgte Coop Extra-butikker som har fått nye bokhyller og stativer fra Tanum Concept. Ifølge Mundal har de andre forlagene vist stor interesse for konseptet.

– Generelt vil vi etterstrebe å tilby bøker som passer til kundene på de ulike stedene, på samme måte som i en bokhandel. Vi er i en prosess med de andre forlagene for å få vite hvordan de tenker om bokutvalg som kan passe, noe som er tidkrevende. Sakte, men sikkert vil alt komme på plass. Det er derfor for tidlig å telle bøker nå, sier hun.

I september i fjor uttalte Mundal til Klassekampen at Tanum Concept «skal fungere som en bokhandel på linje med andre. Vi er medlem i bokhandlerforeningen og forholder oss til skaffeplikten».

Medlemmer av Bokhandlerforeningen må følge bok­avtalen, som blant annet slår fast at enhver bokhandel har plikt til å skaffe bøker fra forlagene «etter forespørsel fra kundene». Og vice versa: Forlagene plikter å levere bøker som de har på lager.

Men å bli medlem viste seg å bli vanskeligere enn først antatt.

– Vi søkte om å bli medlem av Bokhandlerforeningen, men fikk avslag fordi vi ikke er en fagbokhandel, forteller Mundal.

kultur@klassekampen.no

Torsdag 24. januar 2019
Vebjørn Sand vil reise fem lysende søyler i Holmen­kollen for å markere 75-års­dagen for frigjøringen. Kommunen har foreløpig ingen andre planer for kunstmarkeringer av jubileet.
Onsdag 23. januar 2019
En ny studie viser at vanlige arbeidsfolk er mindre synlige i dagens medie­bilde enn for 20 år siden. Norske journalister har «middelklasseblikk», mener forsker.
Tirsdag 22. januar 2019
Dagbladet vil søke om pressestøtte. Dersom avisa innlemmes i ordningen, kan den ende opp med å motta en rekordhøy sum på over 50 millioner kroner.
Mandag 21. januar 2019
Selvpubliserte bøker finner veien inn til forlagseide nettbokhandler. Kan gjøre det vanskeligere for leserne å navigere på nett, mener Anne Oterholm.
Lørdag 19. januar 2019
Den nye regjeringen vil samle all medie­støtte, også til NRK, i en felles pott. Dermed kan den interne kampen om støttekronene bli tøffere, frykter Lands­laget for lokalaviser.
Fredag 18. januar 2019
Mediebransjen vil ha slutt på at folk bruker medie­arkivet Atekst som alternativ til å kjøpe et avisabonnement. Nå er det ikke lenger mulig å lese dagferske nyheter i arkivet.
Torsdag 17. januar 2019
Støtteordningen som skulle lokke Hollywood til Norge, hadde bare norske mottakere i 2018. – Neppe i tråd med intensjonen, sier økonom som utredet ordningen.
Onsdag 16. januar 2019
Forfattere som klarer å markedsføre seg selv, trenger ikke tradisjonelle forlag, mener Arne Berggren. Nå går han inn i styret til selvpubliseringstjenesten Boldbooks.
Tirsdag 15. januar 2019
Forfatterforbundet håper regjeringen vil gi dem tilgang til midler fra bibliotek­vederlaget. Forslaget møter skepsis fra utvalget som i dag fordeler potten på rundt 110 millioner kroner.
Mandag 14. januar 2019
– Jeg har langt større tro på selvpublisering enn på å eie et mellomstort tradisjonelt forlag, sier Arve Juritzen.