Klassekampen.no
Mandag 12. februar 2018
KVELD MED WIENERKOMPONISTER: Hvis de gjør som med Haydn, blir det sesongkort på vår utsendte.FOTO: KJARTAN BJELLAND
Takstokken overleveres: Bellincampi ut, og snart: Stutzmann inn hos KSO.
Teknisk ypperlig

Konsert

Kristiansand symfoni-orkester

Dirigent: Giordano Bellincampi, sopran: Lisa Larsson

Verk av Haydn, Berg, Mahler og Brahms

Kilden i Kristiansand, 1. februar

Giordano Bellincampi gjør sin siste sesong med Kristiansand symfoniorkester. Til høsten er det Nathalie Stutzmann som tar over roret. Programmet denne kvelden, med wienerkomponister fra forskjellige tider, begynte med Haydns symfoni nr. 89 i F-dur. Og hvis orkesteret jevnt over holdt nivået de presterte med Haydn, hadde jeg lett kjøpt sesongkort.

Bellincampi er fleksibel i sin direksjon, og han må ha gjort et godt prøvearbeid. Det er retorisk levende, selv om modellen ikke er den tidlige musikkpraksisen, men heller en meget raffinert tradisjonell måte å frasere og behandle musikkens retorikk på. De dynamiske forskjellene er ekstreme, og det får musikkens humor til å tre fram. Til tider må du strekke deg mot klangen. Ja, jeg setter meg ytterst på stolen, bare for å kort tid etterpå få en liten elegant smell på trommehinnen som trykker meg tilbake mot stolryggen.

Vibratoen er nesten fraværende, og når den kommer på er det som et elegant krydder. Dette er noe av grunnen til at teksturen er glassklar, og selv om du har middelmådig gehør kan du høre hva som skjer i alle musikkens stemmer. Musikerne svarer på Bellincampis initiativ gjennom å spille som en eneste stor kammermusikalsk klangkropp. Dette er lekkert!

Når vi kommer til Alban Bergs «Sieben frühe Lieder», med Lisa Larsson som solist, mister imidlertid Bellincampi grepet om orkestret. Jeg lurer på om det er fordi han må holde tilbake musikerne for å slippe fram solisten. Jeg har i alle fall vanskelig for å høre hva han egentlig vil med musikken. Bergs musikk er skrevet mens han fremdeles hadde en viss forankring i tonaliteten, men jeg hører ikke de kraftfulle harmoniske vendingene. Og orkestrets klang mangler dimensjoner.

I tre sanger fra Gustav Mahlers «Des Knaben Wunderhorn» hører vi igjen at orkestret er kompetent, men jeg skjønner fremdeles ikke helt hva Bellincampi ønsker med musikken. Jeg hører jo at han anerkjenner fraser og strukturelle forandringer, men det blir for tilbaketrukket og elegant. Musikken trenger vulgære overdrivelser og klangmessig risikospill.

Det skal imidlertid vise seg at problemet ikke var relatert til å gjøre solisten hørt. Musikerne viste igjen sin kompetanse i Brahms tredje symfoni. Det er vanskelig å kritisere dem for konkrete feil, men tolkningen føles som en plankekjøring. Jeg er usikker på hvordan Bellincampi stiller seg til det retoriske hos Brahms. Jeg hører forsiktige klangforskjeller i noen plutselige kast mellom avsnitt, som kan framstå som ganske dramatiske – fordi Brahms ikke gir en mulighet til å forberede seg på disse gjennom å trekke tempoet ned. Men jeg hører dem fordi jeg kjenner partituret, ikke fordi Bellincampi viser det for oss.

Jeg ønsker virkelig å trekke fram potensialet hos orkesteret. Det tekniske nivået er ypperlig, men klanglig og uttrykksmessig klinger tre av fire verk ganske uinspirert. Orkesteret trenger nå en ny kompetent dirigent som ikke bare leverer musikalsk levende tolkninger, men en som kan jobbe langsiktig for å sørge for at orkestret kan lage klang like samstemt som de kunne spille retorisk levende i Haydn-symfonien.

Jeg kjenner ikke Nathalie Stutzmann som dirigent, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til om hun er rett person til jobben. Det er hennes bakgrunn som sanger som gjør meg urolig. Jeg lurer på om hun har dybdekunnskapen om hvordan et orkester fungerer, slik at hun kan forløse det klanglige potensialet til Kristiansand symfoniorkester. Når jeg i høst reiser tilbake til Sørlandet igjen, håper jeg at mine forventninger blir gjort til skamme.

Ellers får du en god mulighet til å være uenig med min kritikk av konserten 11. mars. Da blir den nemlig sendt på NRKs «Hovedscenen».

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 11. april 2018 kl. 11.32