Klassekampen.no
Mandag 8. januar 2018
Smartpop: Kanskje laget for dansegulvet, kanskje ikke.foto: Charlotte Rutherford
Heftig electropopfest: Men vi ønsker oss enda litt mer framtid i monitor.
Kunstig intelligens

Mixtape

Charli XCX

«Pop 2»

Asylum/Warner

HHHHJI

Den engelske sangeren og låtskriveren Charli XCX, eller Charlotte Emma Aitchison som hun egentlig heter, har både overskudd, attitude og smart popteft i rikt monn. Kun skarve ni måneder etter at hun slapp mixtapen «Number 1 Angel» kom oppfølgeren «Pop 2» like før jul.

Flere av samarbeidspartnerne på fjorårets andre mixtape fra 25-åringen er de samme som på den første, og på en rekke av hennes øvrige utgivelser. Om begge samlingene kan man lese at hun har hatt et ønske om at gjesteartistene skal få skinne vel så mye som henne selv. Det musikalske spennet er dermed minst like lite, eller stort, mellom enkeltlåtene på «Pop 2» som det er mellom denne og forgjengeren.

«Pop 2» står og faller på hvem Charlie XCX og produsent A.G. Cook (PC Music) til enhver tid har invitert med på moroa. Og lista er lang, med både etablerte electropopartister og ferske, fremadstormende rappere. For å nevne noen: svenskene Tove Lo og Noonie Bao, danske Mø, finske Alma, estiske Tommy Cash, brasilianske Pabllo Vittar, koreansk-amerikanske Jay Park, kanadiske Carly Rae Jepsen, samt amerikanerne Caroline Polachek, CupcakKe og Mykki Blanco. Mens blant andre skotske SOPHIE og norske Stargate er inne som både produsenter og låtskrivere.

Ut fra lyden å dømme, har flere av disse hatt en skikkelig festlig dag på jobben. Og langt de fleste leverer akkurat så godt som deres mer eller mindre gode rykte skulle tilsi. Noen samarbeid utmerker seg imidlertid mer enn andre, og på sitt beste låter det som en electropopfest slik man knapt har hørt det før. Kanskje har man det heller ikke, all den tid selve holdningen i det musikalske uttrykket gjennomgående lener seg på det som skal komme, snarere enn det som har vært. Uavhengig av hvilken populærmusikalsk arv gjestene har tatt med seg.

Sammenstillingen av ordene fest og elektronisk popmusikk må altså på ingen måte forveksles med mer generisk EDM eller liknende bakgrunnspartylyd. Selv i sine svakeste øyeblikk krever «Pop 2» noe. Rett nok er dette også pop som vil få lytteren til å føle seg vel, men ikke ved å stryke deg medhårs. Snarere ypper den. I spor etter spor, er det som innstillingene er satt på vågalt, med dristige tekst- og beat-vendinger.

Lettest tilgjengelig i både tekst og tone er kanskje det SOPHIE-produserte Tove Lo og Alma-samarbeidet «Out Of My Head», som har mer enn språklig likhet i tittelen til felles med Lo sin gjennombruddssingel «Out Of My Mind» fra 2013, uten med det verken virker datert eller noe annet enn heftig.

Mens «I Got It», som like gjerne kunne vært en selvforklarende tittel på Charli XCX sin popforståelse, er samlingens mest krevende øvelse for øret, i mange hete lag, innom mange sjangre. Men gevinsten er også desto større. Brooke Candy, CupcakKe og Pabllo Vittar er i løpet av låtas fire minutter innom så vel latinopoprytmer som eksperimentell, hard rap, mens det underveis både bobler, dunker og droppes frekt i gatesmart elektronikk. Råere blir det knapt.

Påfølgende «Femmebot», med sine åpenbare nikk til Robyn, faller i likhet med «Unlock It», til tross for alle tidsriktig plasserte freidige dansefakter og repetitive rapsekvenser, nesten helt igjennom til sammenlikning. Ikke at de er direkte dårlige, de likner bare det ordinære, som pop anno kanskje tidligere i høst, eller fra før sommeren. Og det er vel ikke helt poenget.

Akkurat så , og så framtidig, låter nemlig søsterparten her, når hun tar med Tommy Cash og dancehall-flørter i «Delicious», eller når hun får med blant andre Stargate på låtskriversiden, skylder på kjærligheten og skrur pophåndverket noen ekstra overdådige hakk i avslutningen «Track 10».

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 11. januar 2018 kl. 11.06